Nästa självständiga stat?
Nästa självständiga stat?
Det är väl runt 190 självständiga stater nu på vårat klot.
Antalet stater har ju det senaste århundradet ökat dramatiskt.
Senaste masstillskottet var ju nät Sovjet och Jugoslavien kollapsade för ca. 15 år sen.
Nu till min fundering vilken blir den nästa utropade och erkända staten?
Anledningen till min fundering är att det börja jäsa igen bland Belgiens Flander.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
Kandidater finns ju.
Om vi börjar i Europa så har vi splitring av Belgien.
Katalonien o Baskien i Spanien.
Korsikas eventuella frigörelse från Frankrike.
Skottarna kommer dom att stanna i UK?
Färöarna nu när/om dom hittar olja?
Montenegro ?
Italien Lega Nord vill ju klyva landet.
Bayerns? Finns det inte en separatistisk rörelse här?
Ryssland och alla des delrepubliker med etniska minoriteter, Tjetjenien ….
Afrika
Tja Panarabismen finns den kvar?
Sudan och Somalias splitring?
Amerika
Quebec, dom har väll haft 2 folkomröstningar om självständighet men vad skulle hända med Canada om Quebec bröt sej ut?
Asien
Palestina?
Kurdisk stat och i så fall hur omfattande , bara Irakiska Kurdistan eller?
Kashmir självständigt? Men vad händer då i indien kan en ”dominoeffekt” starta och hox flux har vi 15 nya stater på den Indiska subkontinenten?
Nord/Syd Korea en stat?
Kina/Taiwan?
Ja va tror ni?
Hasseman
Antalet stater har ju det senaste århundradet ökat dramatiskt.
Senaste masstillskottet var ju nät Sovjet och Jugoslavien kollapsade för ca. 15 år sen.
Nu till min fundering vilken blir den nästa utropade och erkända staten?
Anledningen till min fundering är att det börja jäsa igen bland Belgiens Flander.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
Kandidater finns ju.
Om vi börjar i Europa så har vi splitring av Belgien.
Katalonien o Baskien i Spanien.
Korsikas eventuella frigörelse från Frankrike.
Skottarna kommer dom att stanna i UK?
Färöarna nu när/om dom hittar olja?
Montenegro ?
Italien Lega Nord vill ju klyva landet.
Bayerns? Finns det inte en separatistisk rörelse här?
Ryssland och alla des delrepubliker med etniska minoriteter, Tjetjenien ….
Afrika
Tja Panarabismen finns den kvar?
Sudan och Somalias splitring?
Amerika
Quebec, dom har väll haft 2 folkomröstningar om självständighet men vad skulle hända med Canada om Quebec bröt sej ut?
Asien
Palestina?
Kurdisk stat och i så fall hur omfattande , bara Irakiska Kurdistan eller?
Kashmir självständigt? Men vad händer då i indien kan en ”dominoeffekt” starta och hox flux har vi 15 nya stater på den Indiska subkontinenten?
Nord/Syd Korea en stat?
Kina/Taiwan?
Ja va tror ni?
Hasseman
Först: Kul idé om vad man kan spekulera kring.
Men Skottland, nej det tror jag inte, de är nöjda med styret och fördelningen av makt inom UK.
Däremot had du nog missat USA som ju som bekant har motsättningar bl.a. mellan Nord och Syd.
(mitt innläögg var väl kanske inte så givande men jag var bara tvungen att skriva något när jag hittade något extra interssant)
Men Skottland, nej det tror jag inte, de är nöjda med styret och fördelningen av makt inom UK.
Däremot had du nog missat USA som ju som bekant har motsättningar bl.a. mellan Nord och Syd.
(mitt innläögg var väl kanske inte så givande men jag var bara tvungen att skriva något när jag hittade något extra interssant)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag skulle nog också tippa på det, såg den där tråden tidigare(men vågade inte posta nånting innan någon moderator hade svaratD. Löwenhamn skrev:Europa kommer nog förbli som det är ett bra tag framöver. Nordamerika likaså. Sannolikare är att nya stater kommer att uppstå i Afrika och Asien. Främst då ryska regioner som kommer att bryta sig ur.
mvh/ Daniel
En fråga som slår mig, Etriera, det ryktas att dom kommer att slå samman med Etiopen igen. Läget är iallafall spänd där nu.
Stefan
Motsättningar mellan Nord och Syd? Bara i Civil War-spel. USA har ingen intern splittring att tala om.Korp skrev:Först: Kul idé om vad man kan spekulera kring.
Störst sannolikhet på ny stat vore nog Kurdistan av Irak. Eller överhuvudtaget en splittring av landet Irak.
Sedan är det väl planerat att Montenegro ska bli självständigt 2006?
Angående USA så att möjligtvis Kalifornien (med några randdelstater) i en framtid bryter sej ut fast nja.
Sydamerika(Latinamerika) består ju av massor av rätt likartade stater
kanske en federation av några stater där t.ex. Peru och Bolivia?
Småstater som Monaco och San Marino fins dom kvar om så där 50 år?
Hasseman
Sydamerika(Latinamerika) består ju av massor av rätt likartade stater
kanske en federation av några stater där t.ex. Peru och Bolivia?
Småstater som Monaco och San Marino fins dom kvar om så där 50 år?
Hasseman
instämmer helt med att Europa kommer se ut som det gör nu en lång tid framöver, Spanjoerena har nästan fått bukt med ETA och som sagt är så är det lungt i skotland etc etc.
Det finns ju en viss sanolikhet att Monaco tillfaller Frankrike, men jag har för mig att de som bor där ändå hade haft samma ekonomiska fördelar som de har nu.
Jag tror att det är troligare att Taiwan blir en del av kina.. det är ju trotts allt självstädngt just nu, även om Kinneserna inte erkänner det.
Jag är inte helt skpetiskt till att Tjejenien kan bli en enskild stat, det som dock har förhindrat den procsees något är faktikt USAs krig mot terorrism, det är lätt för ryssland att fortsätta kriget nu när USA manar på att man ska få slut på trerrorsimen. Även det fatkum att de har en massa naturtillgångar gör inte ryssarnas angelägenhet om att stanna kvar mindre.
Kashmir? njaa.. kanske, jag skulle dock tro att om det händer någonting där så blir det att Indien får säga ifrån sig sin del till Pakistan.
Vad gäller USA kan jag inte understrycka hur ofantligt osanlikgt det är, okej.. det går säkrt att hitta lite källor och dylikt på att det är många som vill det osv osv.. men det är så, att det är förbjudet för en stat att lämna federationen och hur långt tror ni inte att en president skulle gå för att hålla kvar kalefornien, som är den ekonimsikt starakste delen av landet?
slutligen, är det någon som vet hur det går med Isle of Man? var det inte lite snack om att deras lagar och polisiska självständighet skulle försvinna?
//johan
Det finns ju en viss sanolikhet att Monaco tillfaller Frankrike, men jag har för mig att de som bor där ändå hade haft samma ekonomiska fördelar som de har nu.
Jag tror att det är troligare att Taiwan blir en del av kina.. det är ju trotts allt självstädngt just nu, även om Kinneserna inte erkänner det.
Jag är inte helt skpetiskt till att Tjejenien kan bli en enskild stat, det som dock har förhindrat den procsees något är faktikt USAs krig mot terorrism, det är lätt för ryssland att fortsätta kriget nu när USA manar på att man ska få slut på trerrorsimen. Även det fatkum att de har en massa naturtillgångar gör inte ryssarnas angelägenhet om att stanna kvar mindre.
Kashmir? njaa.. kanske, jag skulle dock tro att om det händer någonting där så blir det att Indien får säga ifrån sig sin del till Pakistan.
Vad gäller USA kan jag inte understrycka hur ofantligt osanlikgt det är, okej.. det går säkrt att hitta lite källor och dylikt på att det är många som vill det osv osv.. men det är så, att det är förbjudet för en stat att lämna federationen och hur långt tror ni inte att en president skulle gå för att hålla kvar kalefornien, som är den ekonimsikt starakste delen av landet?
slutligen, är det någon som vet hur det går med Isle of Man? var det inte lite snack om att deras lagar och polisiska självständighet skulle försvinna?
//johan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Om Tjetjenien kommer bli självständigt så kommer det ske samtidigt som andra republiker i Ryssland, att Ryssland nu skulle släppa Tjetjenien ser jag som otänkbart. Ett sätt det kan hända på är om det blir rejält oroligt i hela Ryssland, inbördeskrig eller liknande. Att Ryssland och Tjetjenien skulle sätta sig ner och diskutera och enas om ett självständigt Tjetjenien ser jag som minimalt.johane skrev: Jag är inte helt skpetiskt till att Tjejenien kan bli en enskild stat, det som dock har förhindrat den procsees något är faktikt USAs krig mot terorrism, det är lätt för ryssland att fortsätta kriget nu när USA manar på att man ska få slut på trerrorsimen. Även det fatkum att de har en massa naturtillgångar gör inte ryssarnas angelägenhet om att stanna kvar mindre.
/Martin
Vet inte vad du menar tycker du att jag har lagt frågan på fel delforum eller passar den inte på Skalman?Skall den här tråden avhandla nutidshistoria eller rena spekulationer?
Klart vad är historia att diskutera ev. framtida händelser är det historia? Fast nog kan vi vara lite liberala (hoppas jag) det är ju inget kontroversiellt ämne.
Ok egentligen skulle man kunna ordna nå form av tävling med frågans spörsmål.
Fast klart svaret kan ju dra ut på tiden.
Mina ”high five” är i alla faal
1 Palestina (För fredens skull så måste det komma snart,0
2 Montenegro (Förmodligen rätt trötta på att förknippas med Serbien och att utvecklas till ett nytt semesterparadis vid Medelhavet fast dom är ju Serber också)
3 Färöarna (Med alla kommande oljepengar)
4 Nord/Sydkorea (Nordkoreas regim mäste ju falla förr eller senare och då kan nog inte en återförening stoppas trots att Tysklandsexemplet säker skrämmer)
5 Kurdistan (Förmodligen bara omfattande Irakiska Kurdistan)
Hasseman
Framtida händelser kan givetvis diskuteras med ett historiskt perspektiv, tyvärr blir det sällan så. Får vi slippa totalt icke-givande inlägg á la "Jag-tror-X-därför-att" (sådant hör hemma i Loungen) och politik (hör inte hemma på Skalman ö h t) så har jag inga problem med den här tråden.hasseman skrev:Klart vad är historia att diskutera ev. framtida händelser är det historia?
Palestina, nej, jag tror inte på självständighet inte heller för Kurdistan, dom har för många olösta tvister så någon grund för en statsbildning finns ej.
Montenegro tror jag inte heller har några möjligheter till självständighet, då inget större krig är i antågande i regionen.
Ett Korea och ett Kina tror jag inte heller på, situationen är för stabil för det, jag tror varken Kina eller Korea vill ha
den instabilitet som sammanslagningar skulle innebära.
Färöarna tror jag inte heller på som egen stat, Danmark behövs för försvar.
Däremot Kaliningrad som ligger avskild ifrån Ryssland, med Rysslands vikande befolkning så tror jag inte man kan upprätthålla detta landområde för evigt som omringat av EU.
Montenegro tror jag inte heller har några möjligheter till självständighet, då inget större krig är i antågande i regionen.
Ett Korea och ett Kina tror jag inte heller på, situationen är för stabil för det, jag tror varken Kina eller Korea vill ha
den instabilitet som sammanslagningar skulle innebära.
Färöarna tror jag inte heller på som egen stat, Danmark behövs för försvar.
Däremot Kaliningrad som ligger avskild ifrån Ryssland, med Rysslands vikande befolkning så tror jag inte man kan upprätthålla detta landområde för evigt som omringat av EU.