stenpärla funnen i borgruin

Skriv svar
Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem

stenpärla funnen i borgruin

Inlägg av Eira » 18 juli 2005, 15:13

Hej!
Jag var inte helt säker på vilket forum den här frågan hörde hemma i, men men...

För ungefär en vecka sen traskade jag runt i Klinteholm, på Gotland. Klinteholm, eller Landscrone som den också kallas, är resten av en borg/befästning som byggdes 1396 av Erik av Mecklemburg. Den förstördes några år senare, men på tidigat 1700-tal byggdes åter en försvaranläggning på platsen, under namnet Redutten Stålhatt. Vad som idag finns kvar av platsen är de höga vallarna och vallgravarna, och även om området nu ligger i skogen är det tydligt att även runt om de primära vallarna är landskapet stark påverkat av människan.

Hursom helst, jag promenerade runt där och kikade. På sina ställen hade vallarna blivit lite upprivna (antagligen av korna som traskade runt där), och lite sten innifrån hade rasat. "Åh, gratis provschakt" tänkte jag och satte mig ner vid en av de upprivna delarna, kikade runt stenarna. Där hittade jag den här en annorlunda sorts pärla, se attchement. Blev eld och lågor, pärltokig som jag är. Det är alltså en liten triangulär kalksten med genomborrat hål i toppen.

Är så vansinnigt nyfiken på hur gammal den kan vara, har själv aldrig sett nåt liknande (är inte så haj på historisk arkeologi). Är det nån här som känner igen typen, vet från vilken tid den kan vara? Vallanläggningarna har alltså så vitt jag vet varit i bruk till och från ända från slutet av 1300-talet till nån gång på 1700-talet.

/Eira
Bilagor
DSC02535.JPG
stenpärlan
DSC02535.JPG (150.3 KiB) Visad 3076 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: stenpärla funnen i borgruin

Inlägg av Hans » 25 juli 2005, 10:22

Nu är jag absolut ingen expert men för mig ser det ut som någon form av sänke. Kan inte någon med kundskap om historiska fiskeredskap rycka in?

MVH

Hans

Skriv svar