Favoritämnen inom historia
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Favoritämnen inom historia
Denna tråd är syftat till dels presentationen och dels utvikning på profilen. Det är kul att veta vad ni har för typ av historiska specialiteter om man vill fråga direkt via p m.
Sockenhistoria
Demografi
Historiska världshändelser
Migration
Järnvägshistoria
Idrottshistoria(bara bandy, fotboll och trav)
Befolkning
Personhistoria
Kyrkor
Samt lite annat
Vad har ni för specialiteter då.
Stefan
Sockenhistoria
Demografi
Historiska världshändelser
Migration
Järnvägshistoria
Idrottshistoria(bara bandy, fotboll och trav)
Befolkning
Personhistoria
Kyrkor
Samt lite annat
Vad har ni för specialiteter då.
Stefan
- J.K Nilsson
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag har nog inga historiska specialiteter. Är bara nyfiken och vill lära mig mer om det mesta
Mitt stora intresse är släktforskning som jag ägnat mig åt i snart 20 år.
Genom släktforskningen har jag blivit väldigt intresserad av historia kring gamla gårdar, soldattorp, personforskning och hembygdsforskning.
Häxprocesserna i Ångermanland är väl också något jag har ägnat alltför mycket tid
Är intresserad av hur människor levde i äldre tider. Hur deras vardagliga liv såg ut. Hur de hade det, vilka villkor de levde under och varför.
Forntida Egypten och dess mytologi har också intresserat mig länge.
Mitt stora intresse är släktforskning som jag ägnat mig åt i snart 20 år.
Genom släktforskningen har jag blivit väldigt intresserad av historia kring gamla gårdar, soldattorp, personforskning och hembygdsforskning.
Häxprocesserna i Ångermanland är väl också något jag har ägnat alltför mycket tid
Är intresserad av hur människor levde i äldre tider. Hur deras vardagliga liv såg ut. Hur de hade det, vilka villkor de levde under och varför.
Forntida Egypten och dess mytologi har också intresserat mig länge.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
Sjökrigshistoria
allmän militärhisoria
Militärt tänkande (taktik, strategi filosofi)
Konsthistoria före impressionismen
I övrigt är jag periodare och allätare vad gäller historia, har dock svårt för barkbrödsromantik (dvs proletäriatets historia), det är framförallt kungar och krig som gäller för min del eftersom det för historien frammåt.
allmän militärhisoria
Militärt tänkande (taktik, strategi filosofi)
Konsthistoria före impressionismen
I övrigt är jag periodare och allätare vad gäller historia, har dock svårt för barkbrödsromantik (dvs proletäriatets historia), det är framförallt kungar och krig som gäller för min del eftersom det för historien frammåt.
- Panzerschreck
- Medlem
Statsvetenskap
Kulturer
Filosofi
men framförallt
Militärvetenskap, krigskonst
Militärt matriel
Det var ganska länge andra världskriget som var favoämnet, men på senare tid har det blivit mera imperialismens och enväldets tid och kanske framförallt har jag gjort mycket jämnförelser inom krigföringen genom historien
Kulturer
Filosofi
men framförallt
Militärvetenskap, krigskonst
Militärt matriel
Det var ganska länge andra världskriget som var favoämnet, men på senare tid har det blivit mera imperialismens och enväldets tid och kanske framförallt har jag gjort mycket jämnförelser inom krigföringen genom historien