Quiz: Kulturhistoria
-
hans lindquist
- Medlem
Dostojevskij
Puck undrade:
"I vilken bok berättas en historia om en storinkvisitor som talar med Messias (nå, någon som påstår sig vara Messias i alla fall)?"
Kanske menar Du "Bröderna Kamarazow" av Fjodor dostojevskij? Kristus har återvänt till jorden och går omkring och predikar bland människorna. Han grips snabbt av inkvisitionen och hamnar inför storinkvisitorn.
"Vet ni inte vem jag är" säger Kristus.
"Det vet vi mycket väl" svarar storinkvisitorn. Men kyrkan kan inte låte er gå omkring och predika fritt för människorna och ställa till oreda.
Fritt ur minnet
Hasse L
"I vilken bok berättas en historia om en storinkvisitor som talar med Messias (nå, någon som påstår sig vara Messias i alla fall)?"
Kanske menar Du "Bröderna Kamarazow" av Fjodor dostojevskij? Kristus har återvänt till jorden och går omkring och predikar bland människorna. Han grips snabbt av inkvisitionen och hamnar inför storinkvisitorn.
"Vet ni inte vem jag är" säger Kristus.
"Det vet vi mycket väl" svarar storinkvisitorn. Men kyrkan kan inte låte er gå omkring och predika fritt för människorna och ställa till oreda.
Fritt ur minnet
Hasse L
...Eftersom 48 timmar passerat utan någon upplockad handske så tar jag över...
Vilket klassiskt, för att inte säga historiskt, dataprogram är det som Herbert Söderström beskriver:
Vilket klassiskt, för att inte säga historiskt, dataprogram är det som Herbert Söderström beskriver:
Svenska eller engelska namnet går bra.Om man kommer på vanlig öppet-tid (anpassad till beläggningen på datorn, under högtrafik är *** stängd), så får man sina instruktioner: Man står vid vägens slut. Framför en är ett litet hus, ett pumphus, visar det sig.
Det är allt.
Ingen anvisning om vad man skall göra, inga tävlingsregler. Skall man kika in genom fönstret? Snoka runt knuten? Gå in? Var och en gör som den vill.
Självklart! Crowther & Woods skapelse, det allra första intellektuella dataspelet - det är så tanken svindlar. Utöver att bilda en genre, som på sitt sätt levde kvar in i webbens tidsålder med MUDDar (om sådana finns kvar nuförtiden?) så gav det givetvis upphov till en mängd mer direkta efterföljare. Den absolut mest kända hette Zork, en serie i flera delar av det legendariska företaget Infocom.
>GO NORTH
Widsiths fråga.
>GO NORTH
Widsiths fråga.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kan det ha varit Karl IV?
Karl IV: Han grundade Prags universitet (Karlsuniversitetet) i mitten av 1300-talet, ett av de äldsta universiteten i Europa.
Mer vet jag inte om honom och jag antar att mer utförliga svar är av större glädje.
Det här är mitt första inlägg på Skalman och jag har inte beblandat mig med rutinerna… Om jag svarat rätt så avsäger jag mig ansvaret att ställa en ny fråga o låter den mest manade ställa en ny.
Karl IV: Han grundade Prags universitet (Karlsuniversitetet) i mitten av 1300-talet, ett av de äldsta universiteten i Europa.
Mer vet jag inte om honom och jag antar att mer utförliga svar är av större glädje.
Det här är mitt första inlägg på Skalman och jag har inte beblandat mig med rutinerna… Om jag svarat rätt så avsäger jag mig ansvaret att ställa en ny fråga o låter den mest manade ställa en ny.
Senast redigerad av 1 Måns, redigerad totalt 28 gånger.