Quiz: Kulturhistoria

Låst
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Dostojevskij

Inlägg av hans lindquist » 13 april 2005, 14:22

Puck undrade:

"I vilken bok berättas en historia om en storinkvisitor som talar med Messias (nå, någon som påstår sig vara Messias i alla fall)?"


Kanske menar Du "Bröderna Kamarazow" av Fjodor dostojevskij? Kristus har återvänt till jorden och går omkring och predikar bland människorna. Han grips snabbt av inkvisitionen och hamnar inför storinkvisitorn.
"Vet ni inte vem jag är" säger Kristus.
"Det vet vi mycket väl" svarar storinkvisitorn. Men kyrkan kan inte låte er gå omkring och predika fritt för människorna och ställa till oreda.

Fritt ur minnet
Hasse L

Lupus
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 januari 2004, 20:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Lupus » 13 april 2005, 22:11

Rätt, förutom att bröderna heter Karamazov. Finns även en bra filmatisering, en kortfilm som på svenska heter just Storinkvisitorn, som bygger på historien.

Herr Lindquists fråga.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 april 2005, 23:44

...Eftersom 48 timmar passerat utan någon upplockad handske så tar jag över...

Vilket klassiskt, för att inte säga historiskt, dataprogram är det som Herbert Söderström beskriver:
Om man kommer på vanlig öppet-tid (anpassad till beläggningen på datorn, under högtrafik är *** stängd), så får man sina instruktioner: Man står vid vägens slut. Framför en är ett litet hus, ett pumphus, visar det sig.
Det är allt.
Ingen anvisning om vad man skall göra, inga tävlingsregler. Skall man kika in genom fönstret? Snoka runt knuten? Gå in? Var och en gör som den vill.
Svenska eller engelska namnet går bra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2005, 18:49

Så den sortens kultur var ni inte fullt lika hemmastadda i...

Ledtrådar: "a twisty maze of passageways, all alike" samt XYZZY.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 18 april 2005, 19:50

Aha, du menar Colossal Cave, det textbaserade äventyrsspel som var alla äventyrsspels moder!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2005, 22:17

Självklart! Crowther & Woods skapelse, det allra första intellektuella dataspelet - det är så tanken svindlar. Utöver att bilda en genre, som på sitt sätt levde kvar in i webbens tidsålder med MUDDar (om sådana finns kvar nuförtiden?) så gav det givetvis upphov till en mängd mer direkta efterföljare. Den absolut mest kända hette Zork, en serie i flera delar av det legendariska företaget Infocom.

>GO NORTH

Widsiths fråga.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 24 april 2005, 08:56

Vi tar väl ytterligare ett slott.
Detta slott står med på UNESCOs världsarvslista. För godkänt svar, nämn minst två av de kulturpersonligheter som vistats på slottet.
Bilagor
slott.jpg
slott.jpg (24.77 KiB) Visad 2086 gånger

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 april 2005, 13:34

Wartburg. Luther. Sen säkert typ Goethe som satte sin fot i varenda sevärdhet i trakten.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 24 april 2005, 17:35

Wartburg, Luther och Goethe är rätt!
Om man velat, kunde man ha lagt till Wolfram von Eschenbach, som här satt och plitade på sin Parzival.

Varsågod Probstner!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 april 2005, 18:11

Vilken kejsare byggde den här borgen för att förvara riksregalierna i? Naturligtvis bonus i form av omåttlig ära för var och när och sånt.

/ Probstner
Bilagor
Skalman.jpg
Skalman.jpg (32.4 KiB) Visad 2071 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13579
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2005, 18:52

Jag tycker att den är svår, känner inte igen slottet, du kan göra multipel-choice på frågan, ett alternativ.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 27 april 2005, 20:10

Jag gillar inte multiple choice, men jag kan ge några ledtrådar: borgen uppfördes på 1300-talet och ligger utanför Prag.

/ Probstner
Bilagor
Skalman.jpg
Skalman.jpg (26.22 KiB) Visad 2048 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13579
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 april 2005, 14:21

Nu börjar jag undrar om slottet har en viss koppling till trettioårigakriget också, isåfall är slottet Hradwany, men vad hette kejsaren som byggde den då. Jag vet faktiskt inte.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 28 april 2005, 18:45

Icke sa nicke. Vi är ju nere i 1300-talet och slaskar.

En riktigt snäll ledtråd är att borgen heter Karlštejn.

/ Probstner

Måns
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 april 2005, 00:39
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Måns » 28 april 2005, 23:00

Kan det ha varit Karl IV?
Karl IV: Han grundade Prags universitet (Karlsuniversitetet) i mitten av 1300-talet, ett av de äldsta universiteten i Europa.
Mer vet jag inte om honom och jag antar att mer utförliga svar är av större glädje.
Det här är mitt första inlägg på Skalman och jag har inte beblandat mig med rutinerna… Om jag svarat rätt så avsäger jag mig ansvaret att ställa en ny fråga o låter den mest manade ställa en ny.
Senast redigerad av 1 Måns, redigerad totalt 28 gånger.

Låst