Riktigt. Chenonceau har historia sedan 1100-talet och slottet började byggas som borg/slott 1515 och har sedan växt sig större. En hel rad kungligheter och kändisar har haft något med det att göra.Pewi skrev:Det ser ju väldigt franskt ut, gissar på 1500-tal.
Vattnet går liksom också i vinkel runt byggnad och park och floden går rakt igenom. Mina bilder är lite kassa.
Mer finns att läsa på engelska och franska för den som är intresserad: http://www.chenonceau.com
Lite skalmanrelaterade fakta:
Under Vk1 användes det som sjukhus
Under Vk2 gick gränsen mellan de fria och de ockuperade områdena just vid slottet. De ockuperade områdena på nordsidan. Det var viktigt för motståndsrörelsen och man gick då genom salen som ligger över vattnet. Man hade väl sprängt broar antar jag.
Och det är rätt svar. Eftersom ingen råkat vara just här så var nog sökmotor enda lösningen men du var väl tvungen att sortera ut och dra slutsatser i alla fall?Probstner skrev:När man fuskgooglar på chateau loire bridge så ploppar Chenonceau upp, varför jag - inte speciellt ärofullt - gissar på det.
/ Probstner
Probstner har frågan