Försvenskning & förryskning av Finland

Rannarootsi
Medlem

Inlägg av Rannarootsi » 7 september 2004, 13:47

Hexmaster skrev:Varje nation måste ju börja någon gång... Låter som om Sverige funnits sen gubben Noak?
Den norröna kulturen och folken/folket är ju ganska tydligt definierade sedan väldigt lång tid tillbaka.
Det finska folket/kulturen uppfanns på 1800-talet.
Hexmaster skrev:Blandfolk hittar du ju i alla Europas nationer av idag. Finland är väl snarare relativt homogent genetiskt sett.
Ja, finnarnas gener är till 75 % av skandinavisk/västeuropeisk typ. På samma sätt som det vi kallar finsk kultur till helt övervägande del går tillbaka på skandinavisk kultur, och det finska språket till ca 75% består av germanska/skandinaviska ord.
Hexmaster skrev:Om du med de nordiska myterna menar eddorna så har vi fått dem via redaktören Snorre, hur mycket han fingrat på materialet är okänt. Inte heller de grekiska myterna har levererats på någonsorts stentavlor von oben utan till stor del genom bokform, Ovidius "Metamorfoser" m.fl.
Ja, men att likställa alla de de nordiska myterna och sagorna med Herr Lönnrots skapelse är väl ändå att ta i. Det är ju ett lite mer omfattande material än en enda bok.

Jag förstår inte var problemet ligger i att acceptera hur Finlands nuvarande identitet uppstått. Det är väl känt hur det gick till.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 september 2004, 15:02

Rannarootsi skrev:Jag förstår inte var problemet ligger i att acceptera hur Finlands nuvarande identitet uppstått. Det är väl känt hur det gick till.
Men så kan jag inte heller se att någon här har ifrågasatt det. Det som däremot (med all rätt) har ifrågasatts är ditt påstående att det skulle vara något unikt för Finland.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2004, 15:43

Rannarootsi skrev:det finska språket (består) till ca 75% av germanska/skandinaviska ord.
8O Belägg?

Finska är inte ens avlägset släkt med de indoeuropeiska språken, visst finns det lånord men gissningsvis uppgår de inte ens till 7,5 % av ordförrådet.

Rannarootsi
Medlem

Inlägg av Rannarootsi » 7 september 2004, 18:43

Lindir skrev:
Rannarootsi skrev:Jag förstår inte var problemet ligger i att acceptera hur Finlands nuvarande identitet uppstått. Det är väl känt hur det gick till.
Men så kan jag inte heller se att någon här har ifrågasatt det. Det som däremot (med all rätt) har ifrågasatts är ditt påstående att det skulle vara något unikt för Finland.
Men det är ju faktiskt unikt för Finland. Att ändra ortsnamn, språk, mytologi och till och med familjenamn, i den omfattningen, för att på kort tid helt och hållet försöka ersätta den tidigare identiteten med en påhittad, det _är_ faktiskt unikt.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 7 september 2004, 19:21

Får man fråga, vad är det som framställs felaktigt?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 8 september 2004, 01:35

Rannarootsi skrev:På samma sätt som det vi kallar finsk kultur till helt övervägande del går tillbaka på skandinavisk kultur, och det finska språket till ca 75% består av germanska/skandinaviska ord.
Å andra sidan så kommer mellan 75% och 90% av engelskans ord
från latinska språk och från grekiskan och detta i de flesta fall via frankrike.
Detta gör dock inte engelsmännen till fransmän.

För några årtionden sedan så bestod de 6000 vanligaste
svenska orden till 60% av låneord.
Av det totala ordförrådet så handlar det troligtvis om mer än dessa 60%.

De flesta av våra (svenska) högtider har sitt ursprung i judendomen
eller på sin höjd i katolisismen och återstoden (valborg och midsommar)
ska väl åtminstone till stora delar ha tyska rötter.
Vi använder en almanacka som har sin grund i romarriket och vi är
lediga på sabbaten.

Av den mera vardagliga kulturen så torde nästan allt vara lån från utlandet.
Detta oasett om vi talar om t.ex. film, musik eller mat.
I t.ex. mitt kylskåp så kan jag bara hitta en produkt som möjligvis
kan vara svensk till sitt ursprung och då i form av lingonsylt.
Alla andra produkter i form av yoghurt, apelsinjuice,
diverse dressing, ketchup, tomater m.m. får avses vara "osvenska".
Av mina 300-400 CD-skivor så anser jag exakt 0st vara helt svenska.

Ändå vill jag påstå att det finns ett svenskt språk och en svensk kultur.

Rannarootsi
Medlem

Inlägg av Rannarootsi » 8 september 2004, 09:17

Larsson skrev:Å andra sidan så kommer mellan 75% och 90% av engelskans ord
från latinska språk och från grekiskan och detta i de flesta fall via frankrike.
Detta gör dock inte engelsmännen till fransmän.
Jag håller helt med dig i allt du skriver, ett mycket bra inlägg.

Men frågan vad gäller Finland är ju den att den nutida finska självbilden och historieskrivningen bygger på bilden att det "finska folket" och finska språket är en helt egen kultur, "ren" från influenser utifrån, framförallt frånsvensk kultur, fastän det faktiska förhållandet uppenbarligen är det rakt motsatta.

Det är det jag vänder mig emot, att man bygger sin nationella identitet på rena lögner och konstruktioner, och sedan genom att försöka förfalska historien etablerar den bilden som den korrekta.

Läs vilken finsk turistbroschyr eller skolbok som helst för exempel på detta, där beskrivs Finland konsekvent som ett land med ett språk och med en homogen kultur, där alla städer enbart har finska namn.
Svenskarna beskrivs också konsekvent som en inkonsekvent minoritet som invandrat till folktomma kustområden som ett resultat av kortståg och kolonialism.

Det tycker jag är kulturella diktaturfasoner, och jag anser att det borde gå att bygga sin nationella identitet även på det faktiska förhållandet: att i Finland har det alltid bott två folk, svenskar och olika finska stammar. Dessa två tillsammans har format det nutida Finlands historia.
Det gör inte nutida finnar mindre på något sätt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 september 2004, 09:35

Jag håller med dig om det mesta skriver, inklusive poängen, men i synnerhet en detalj anser jag att du är helt fel ute, nämligen att finska språket har 75% lånord från germanska/skandinaviska språk. Varifrån har du fått detta?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 8 september 2004, 12:09

D. Löwenhamn skrev:
Rubber Duck skrev:Men det finns ortnamn som minner om finska bosättningar, till exempel Jomala.
Är det inte snarare ett savolaxiskt namn (för att vara mer precis)?

mvh/ Daniel
Varför skulle det vara savolaxiskt? Savolax ligger ju i östra Finlands inland. Skulle det inte ligga närmare till hands att anta att bosättarna som givit namn åt Jomala på Åland skulle ha varit "soumer" från sydvästra Finland?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 september 2004, 12:22

Rubber Duck skrev:Varför skulle det vara savolaxiskt? Savolax ligger ju i östra Finlands inland. Skulle det inte ligga närmare till hands att anta att bosättarna som givit namn åt Jomala på Åland skulle ha varit "soumer" från sydvästra Finland?
Bara en tanke eftersom det var många savolaxare som under 1500- och 1600-talet flyttade västerut mot Norge och Sverige.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 8 september 2004, 12:59

Jag tror nog att namnet Jomala är äldre än så. Åtminstone så är Jomala kyrka från medeltiden.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 8 september 2004, 13:11

Vad anses Jomala betyda?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 september 2004, 13:21

pandersson skrev:Vad anses Jomala betyda?
Jumala betyder Gud på finska.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 8 september 2004, 17:49

Någon som föreslagit möjligheten att Jomala kommer från det lettiska Jurmala som betyder strand? Lettiskt u uttalas snarlikt det svenska o:et.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 september 2004, 19:26

På Jomala kommuns hemsida står följande om namnet:

"Härkomsten och betydelsen av namnet Jomala är dock dolt i dunkel.

Det finns teorier om att de tre första bokstäverna i namnet härstammar från vikingaguden Jom och att de tre sista bokstäverna "ala" betyder plats.

Namnet Jomala skulle då få betydelsen "en helig plats där man dyrkade guden Jom"."

Skriv svar