Kvinnors maktställning under historien

Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Kvinnors maktställning under historien

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 augusti 2004, 10:12

Hade min första historielektion idag, och bl.a det som kiom fram var att kvinnorna "inte hade nånting att säga till om över huvud taget". Detta går emot all min tidigare erfarenhet av det hela. Visst, kvinnorna hade inte den makt som männen hade, men t.ex vikingakvinnorna hade ju faktiskt en hel del att säga till om.

Är det jag eller läraren som har fel? Jag tänker inte börja argumentera med honom, menj ag blev bara lite konfunderad. :)

Uppriktigt sagt kommer jag inte ihåg varför jag valde historia, då jag förmodligen kan det mesta vi ska lära oss. Men jag antar att repetition aldrig är fel.

/Tomas

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 augusti 2004, 10:20

Jag antar att det var något slags inledningsanförande, och att han då drog till med en överdrift, men avser att nyansera senare.

En del lärare vill ju gärna att man debatterar - lagom men dock. Kloka stickrepliker är guld värda både för en god lärare och en god talare.

Nu finns det ju tyvärr också lärare som inte gillar mothugg, framför allt inte om man har rätt, så du måste känna av stämningen lite. Kanske fråga en tidigare kursare. Eller rent av fråga läraren ifråga rent ut.
Fråga honom halvprivat (du och en kompis, eller ensam) när han verkar ostressad.

überjunge
Medlem

Re: Kvinnors maktstälning under historien

Inlägg av überjunge » 26 augusti 2004, 16:31

Tomas Ibsen skrev:Hade min första historielektion idag, och bl.a det som kiom fram var att kvinnorna "inte hade nånting att säga till om över huvud taget". Detta går emot all min tidigare erfarenhet av det hela. Visst, kvinnorna hade inte den makt som männen hade, men t.ex vikingakvinnorna hade ju faktiskt en hel del att säga till om.

Är det jag eller läraren som har fel? Jag tänker inte börja argumentera med honom, menj ag blev bara lite konfunderad. :)

Uppriktigt sagt kommer jag inte ihåg varför jag valde historia, då jag förmodligen kan det mesta vi ska lära oss. Men jag antar att repetition aldrig är fel.

/Tomas
Jag har för mig att det finns en gren som heter kvinnors roll i historien här i Historia - Övrigt & Allmänt. Där kan du kanske hitta något läsvärt.

/p

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 augusti 2004, 17:29

Stefan skrev:Jag antar att det var något slags inledningsanförande, och att han då drog till med en överdrift, men avser att nyansera senare.

En del lärare vill ju gärna att man debatterar - lagom men dock. Kloka stickrepliker är guld värda både för en god lärare och en god talare.

Nu finns det ju tyvärr också lärare som inte gillar mothugg, framför allt inte om man har rätt, så du måste känna av stämningen lite. Kanske fråga en tidigare kursare. Eller rent av fråga läraren ifråga rent ut.
Fråga honom halvprivat (du och en kompis, eller ensam) när han verkar ostressad.
Jo, det är det där med mothugg. JAg vill inte fördärva mitt rykte (och kanske betyg) redan första dagen genom att debattera en liten fråga. Jag kan då säga att om jag var lärare skulle det inte vara kul om en elev visade sig ha rätt och jag ha felö. Så jag ligger lågt än så länge, men jag kommer absolut säga emot honom om han kommer med massa felaktigheter. Det lovar jag. :)

@Überjunge: Jag ska leta. :)

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 26 augusti 2004, 22:12

Själv har jag precis börjat på ett av mina individuella val, kvinnohistoria där jag är en av två killar i en klass som bara består av tjejer i övrigt :wink: Men som überjunge sa det finns redan trådar som behandlar detta och skriv där om du ahr något nytt som du vill ta upp.

Men visst har kvinnor knappt haft någonting att säga till om och således har kvinnohistorian kommit fram för att man vill ha reda på hur kvinnorna hade det (därför blir genus- och framförallt kvinnohistoria socialhistoria).

Men som en (inte alltför begåvad :D ) klasskamrat sa till mig, varför ska man ha kvinnohistoria och inte manshistoria för? Är inte det "sexistiskt" (fast omvänt). Det oturliga är att han inte förstår att den "vanliga" historian som behandlar alla kungar och krigare handlar om i princip bara om män. Det är bara socialhsitorian i stort sett som behandlar kvinnor (självklart också kvinno- och genushsitorian).

/Max

Björn Wegner
Medlem

Inlägg av Björn Wegner » 29 augusti 2004, 22:18

@Thomas: Med tanke på att vi går på samma skola så kan jag rent generellt säga att de lärare jag har haft (cirka 1/3 av lärarna som kan tänkas undervisa i Historia) bara uppskattar eventuell debatt och kritik eftersom det skapar debatt. Såvitt jag vet så är det ingen lärare som har något emot en debatt då och då så länge din kritik är välgrundad och har någon poäng.

Skriv svar