Historiens mest betydande individer

ErikErikErik
Utsparkad

Inlägg av ErikErikErik » 6 september 2003, 21:33

Wiliam erövraren
LAtinserade england utan honom skulle england idag tala keltiskablandat med nordiska.

Gustav 2 Adolf
GAv sverige en plats i solen och gav oss seder och bruk

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 september 2003, 12:30

Erikx3 skrev:
Gustav 2 Adolf
GAv sverige en plats i solen och gav oss seder och bruk
Han gjorde vad?!? Så att vi över huvud taget kan umgås på en kultiverad nivå ovanför klädd-i-skinn-och-med-stor-knölpåk-stadiet är Gustaf II Adolfs förtjänst?

Mvh Petter

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 8 september 2003, 14:48

Newton och Leibniz

De grundlade oberoende av varandra differential- och integralkalkylen. Detta var en grundförutsättning för att man skulle kunna beskriva naturen med matematiska modeller och därmed kunna förutsäga/beskriva händelseförlopp. I stort sett all ingenjörsvetenskap grundar sig på detta.

Dock kanske det är svårt att tala om personer vad gäller vetenskapliga upptäckter, eftersom om dessa personer inte funnits hade upptäckten antagligen gjorts av någon annan vid ett senare tillfälle.

/Håkan

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 9 september 2003, 15:05

Peter den store - han moderniserade ryssland till en europeisk stat
Adolf Hitler - han upprör en hel värld än idag, dessutom är han kanske den mest "berömde" diktatorn

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 24 september 2003, 14:55

Jag tycker det är tveksamt om man kan ta med t.ex uppfinnare och upptäcktsresande. Om inte Gutenberg hade varit först med tryckkonsten så hade ju någon annan introducerat den något år senare och samma sak kan nog förväntas gälla t.ex Columbus. Varken Gutenberg eller Columbus har alltså egentligen påverkat historien speciellt mycket, det råkade bara vara de som befann sig på rätt plats vid rätt tillfälle för att vara först att ta ett, för mänskligheten, naturligt steg.

Personer som Jesus, Budha, Muhammed och Hitler däremot har ju genom sina livsgärningar lyckats med att slå om kursen för hela mänskligheten. De måste således ha varit ofantligt mer betydande för historien än någon enskild vetenskapsman.

/ Orm

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 30 september 2003, 18:16

Egentligen tycker jag nog inte att man skall tillskriva personer såå stor vikt, kollektivet består ju som bekant av individer. Men helt klart kan EN människa gära en stor skillnad i olika lägen, frågan är bara hur mycket?

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 30 september 2003, 20:50

Josef Stalin. Började som bankrånare i Georgien och slutade som världens mäktigaste man. Tog makten i ett land som var extremt efterblivet, och fattigt. Genomförde stenhård industrialisering av landet, utrotade miljoner motståndare, och skapade en förödande svält i Ukraina. Fann Ryssland med träplogar och lämnade landet med vätebomber och världens största konventionella armé.
Bevis på att även en människa från enkla förhållanden kan vara helt främmande för folkviljan.
Beviset på att ideal och verklighet kan vara så olika. Beviset på att ändamålet inte helgar medlen.

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem

Inlägg av Gyllenewasen » 5 augusti 2004, 12:58

Det är lustigt att se att i princip alla män som betytt något för världen levde eller verkade i Grekland på 300-talet före kristus, i Frankrike på högmedeltiden, Florens på senmedeltiden (renässansen) eller i Europa på 1700- eller 1900-talet. Jag är ju inte helt säker på att indierna eller kineserna skulle hålla med :D

Fast som lista över vår historiska världsbild var inläggen väldigt intressanta.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 5 augusti 2004, 16:16

Den här tråden har jag inte sett förut...tyvärr får den väl betraktas som död eftersom en person bara får nämnas en gång, och de flesta som man vill säga säkert har nämnts.

Mitt bidrag oavsett om det sagts förut kan få bli Otto von Bismarck. En enormt skicklig diplomat och statsman, grundare av Tyskland, som senare skulle kasta en hel värld i krig och brand och direkt eller indirekt ha stor påverkan på hela 1900talet.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 6 augusti 2004, 01:09

Har jag missat eller har ingen nämnt en enda kvinna?! Finns det verkligen inga kvinnor som påverkat historien tycker ni?

//Bedrettin

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 6 augusti 2004, 12:19

Hmm Katarina den store, Simone de Beauvoir och drottning Elizabeth är nåra som påverkat historien.

Det är oftast så att de styrande eller ledande eller rika, ehlt enkelt de med mycket makt kan ändra historien och således bli en av historiens mest betydande individ. Men i och med att vi levt i ett patriarikat så länge betyder det att kvinnor varit förtryckta och det har medfört att det endast bara varit män som kommit fram och gjrot sig kända för saker. Visst finns det undantag men det är först på senare tid och framförallt bla. tack vare Simone som feminsimen har blomstrat och kvinnan frigjorts sig enormt från mannen i väst dock är det en lång väg kvar attt vandra innan vi kan bli fulltändigt likställda.

Kom lite lång ifrån ämnet men ja hoppas du förstår min poäng :)

/Max

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 7 augusti 2004, 02:50

Sätter min röst på Julius Ceasar.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 augusti 2004, 11:19

Även om kvinnor är sorgligt underrepresenterade genom historien på grund av ett samhälle där mannen är norm och normsättare, låt inte denna tråd handla om jämställdhet genom historien utan håll er till ämnet. Motivera gärna era val, det är intressantare än "namedropping".

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 augusti 2004, 11:50

Orm skrev
Väl skrivet och välkommen ombord på Skalman Perra!
Man tackar för välkommnandet, och för stödet. :)

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 17 augusti 2004, 17:57

Jag såg Maxwell uppradad här ovan. Det är ett bra förslag på den viktigaste fysikern. Det var han som mha matematik gjorde fysik till en 'vetenskap' genom att ställa upp Maxwells ekvationer.

Einstein och Plank genom att ställa allt på kant igen, så vi fick en hint om hur lite vi vet om hur verkligheten är beskaffad.

Nobel är ett namn som jag tycker att vi bör nämna. Till att börja med gav han oss dynamit så att vi kunde kriga och döda varan på ett ännu mer raffinerat sätt. Sen instiftade han Nobelpriset, som varje år kastar världsmedias fokus på vetenskap för några dagar.

/p

Skriv svar