Historiens mest betydande individer
-
ErikErikErik
- Utsparkad
-
Gutekrigaren
- Medlem
Newton och Leibniz
De grundlade oberoende av varandra differential- och integralkalkylen. Detta var en grundförutsättning för att man skulle kunna beskriva naturen med matematiska modeller och därmed kunna förutsäga/beskriva händelseförlopp. I stort sett all ingenjörsvetenskap grundar sig på detta.
Dock kanske det är svårt att tala om personer vad gäller vetenskapliga upptäckter, eftersom om dessa personer inte funnits hade upptäckten antagligen gjorts av någon annan vid ett senare tillfälle.
/Håkan
De grundlade oberoende av varandra differential- och integralkalkylen. Detta var en grundförutsättning för att man skulle kunna beskriva naturen med matematiska modeller och därmed kunna förutsäga/beskriva händelseförlopp. I stort sett all ingenjörsvetenskap grundar sig på detta.
Dock kanske det är svårt att tala om personer vad gäller vetenskapliga upptäckter, eftersom om dessa personer inte funnits hade upptäckten antagligen gjorts av någon annan vid ett senare tillfälle.
/Håkan
Jag tycker det är tveksamt om man kan ta med t.ex uppfinnare och upptäcktsresande. Om inte Gutenberg hade varit först med tryckkonsten så hade ju någon annan introducerat den något år senare och samma sak kan nog förväntas gälla t.ex Columbus. Varken Gutenberg eller Columbus har alltså egentligen påverkat historien speciellt mycket, det råkade bara vara de som befann sig på rätt plats vid rätt tillfälle för att vara först att ta ett, för mänskligheten, naturligt steg.
Personer som Jesus, Budha, Muhammed och Hitler däremot har ju genom sina livsgärningar lyckats med att slå om kursen för hela mänskligheten. De måste således ha varit ofantligt mer betydande för historien än någon enskild vetenskapsman.
/ Orm
Personer som Jesus, Budha, Muhammed och Hitler däremot har ju genom sina livsgärningar lyckats med att slå om kursen för hela mänskligheten. De måste således ha varit ofantligt mer betydande för historien än någon enskild vetenskapsman.
/ Orm
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Josef Stalin. Började som bankrånare i Georgien och slutade som världens mäktigaste man. Tog makten i ett land som var extremt efterblivet, och fattigt. Genomförde stenhård industrialisering av landet, utrotade miljoner motståndare, och skapade en förödande svält i Ukraina. Fann Ryssland med träplogar och lämnade landet med vätebomber och världens största konventionella armé.
Bevis på att även en människa från enkla förhållanden kan vara helt främmande för folkviljan.
Beviset på att ideal och verklighet kan vara så olika. Beviset på att ändamålet inte helgar medlen.
Bevis på att även en människa från enkla förhållanden kan vara helt främmande för folkviljan.
Beviset på att ideal och verklighet kan vara så olika. Beviset på att ändamålet inte helgar medlen.
- Gyllenewasen
- Medlem
Det är lustigt att se att i princip alla män som betytt något för världen levde eller verkade i Grekland på 300-talet före kristus, i Frankrike på högmedeltiden, Florens på senmedeltiden (renässansen) eller i Europa på 1700- eller 1900-talet. Jag är ju inte helt säker på att indierna eller kineserna skulle hålla med
Fast som lista över vår historiska världsbild var inläggen väldigt intressanta.
Fast som lista över vår historiska världsbild var inläggen väldigt intressanta.
- Perra
- Medlem
Den här tråden har jag inte sett förut...tyvärr får den väl betraktas som död eftersom en person bara får nämnas en gång, och de flesta som man vill säga säkert har nämnts.
Mitt bidrag oavsett om det sagts förut kan få bli Otto von Bismarck. En enormt skicklig diplomat och statsman, grundare av Tyskland, som senare skulle kasta en hel värld i krig och brand och direkt eller indirekt ha stor påverkan på hela 1900talet.
Mitt bidrag oavsett om det sagts förut kan få bli Otto von Bismarck. En enormt skicklig diplomat och statsman, grundare av Tyskland, som senare skulle kasta en hel värld i krig och brand och direkt eller indirekt ha stor påverkan på hela 1900talet.
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Hmm Katarina den store, Simone de Beauvoir och drottning Elizabeth är nåra som påverkat historien.
Det är oftast så att de styrande eller ledande eller rika, ehlt enkelt de med mycket makt kan ändra historien och således bli en av historiens mest betydande individ. Men i och med att vi levt i ett patriarikat så länge betyder det att kvinnor varit förtryckta och det har medfört att det endast bara varit män som kommit fram och gjrot sig kända för saker. Visst finns det undantag men det är först på senare tid och framförallt bla. tack vare Simone som feminsimen har blomstrat och kvinnan frigjorts sig enormt från mannen i väst dock är det en lång väg kvar attt vandra innan vi kan bli fulltändigt likställda.
Kom lite lång ifrån ämnet men ja hoppas du förstår min poäng
/Max
Det är oftast så att de styrande eller ledande eller rika, ehlt enkelt de med mycket makt kan ändra historien och således bli en av historiens mest betydande individ. Men i och med att vi levt i ett patriarikat så länge betyder det att kvinnor varit förtryckta och det har medfört att det endast bara varit män som kommit fram och gjrot sig kända för saker. Visst finns det undantag men det är först på senare tid och framförallt bla. tack vare Simone som feminsimen har blomstrat och kvinnan frigjorts sig enormt från mannen i väst dock är det en lång väg kvar attt vandra innan vi kan bli fulltändigt likställda.
Kom lite lång ifrån ämnet men ja hoppas du förstår min poäng
/Max
- Usquebaugh
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Perra
- Medlem
Jag såg Maxwell uppradad här ovan. Det är ett bra förslag på den viktigaste fysikern. Det var han som mha matematik gjorde fysik till en 'vetenskap' genom att ställa upp Maxwells ekvationer.
Einstein och Plank genom att ställa allt på kant igen, så vi fick en hint om hur lite vi vet om hur verkligheten är beskaffad.
Nobel är ett namn som jag tycker att vi bör nämna. Till att börja med gav han oss dynamit så att vi kunde kriga och döda varan på ett ännu mer raffinerat sätt. Sen instiftade han Nobelpriset, som varje år kastar världsmedias fokus på vetenskap för några dagar.
/p
Einstein och Plank genom att ställa allt på kant igen, så vi fick en hint om hur lite vi vet om hur verkligheten är beskaffad.
Nobel är ett namn som jag tycker att vi bör nämna. Till att börja med gav han oss dynamit så att vi kunde kriga och döda varan på ett ännu mer raffinerat sätt. Sen instiftade han Nobelpriset, som varje år kastar världsmedias fokus på vetenskap för några dagar.
/p