viktiga slag/krig/epoker som utvecklat stridstekniken

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 11 juli 2004, 23:48

Hallå där. Denna tråden gäller krigskonstens framsteg och då tycker jag att man måste nämna just Boerkriget eller "The Great Southafrican War" som Engelsmännen säger. Detta oavsett vad man anser om Afrikaaners och deras framtida stat. Det är nog få tillfällen inom krigshistorien när en så pass underlägsen styrka åstadkommer så goda resultat mot en så pass överlägsen fiende. Resultat som åstadkoms genom fantasifull och okonventionell krigsföring. För den som uppskattar heroiska insatser skall man också uppskatta alla de så kallade "bittereinders" som kämpade ända till slutet.

I en tråd som behandlar krigskonstens utveckling vill jag också påpeka ett Svenskt bidrag till just detta. Jag tänker då på indelningsverket. Uppfunnet och infört av Karl XI. För övrigt enligt min uppfattning en av de kungar som har åstadkommit mest positiva ting för det Svenska samhället.

När Karl XII som ung och omogen blev kung och ställdes inför ett allvarligt yttre hot behövde han i princip bara knäppa med fingrarna och så var en stor, disciplinerad och vältränad armé till disposition. Det var indelningsverkets organisation som möjliggjorde alla Karl XII:s segrar. Om inte Karl XI hade skapat denna organisation hade han aldrig kunnat uppnå sitt goda rykte som fältherre. Indelningsverket överlevde för övrigt Karl XII med nästan 200 år.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 12 juli 2004, 00:03

ja det är ju precis boerkriget vi diskuterat här...
finns ju ifs fler krig där underlägsen fiende till antalet läser lusen av en vida större fiende...alexander den store exempelvis, och karl XII som du nämnde och samtidigt dömde ut som omogen, båda var trots sin ålder stora män och enastående fältherrar. Deras fäder hade som sagt lagt grunden och utan den hade de inte kunnat åstadkomma allt vad gjorde eller knapppt nått kanske...men ingen kan ta ifrån dom att det var de som gjorde det när det kom till kritan, inte deras fäder. vidare bjöd sydstaterna upp till en jämn kamp som höll på att gå vägen mot en övermäktig fiende.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

RMA

Inlägg av Psilander » 13 juli 2004, 00:36

Det ni söker kallas RMA, vilka som är de viktigaste tvista de lärde men jag skulle vilja nämna följande.

0. När den första människan gjorde det första svärdet i syfte att slå ihjäl någon annan med det och inte ha det till jordbruket eller jakten. ca 10000år sedan

1. Den romerska härens organisation. ca 200 fkr

2. Stigbygeln som gjorde möjligt med kavallerichocken i europa ca år 500ekr

3 Framväxten av fältartilleri med framförallt Gustav II Adolf och Lennart Torstensson i spetzen 1630 ekr

4.Linje taktiken till sjöss under Engelsk holländska krigen på sena 1600-talet 1670-talet

5.Napoleons utvecklande av armékårs systemet ca 1800 ekr

6 Nelsons uppbrytande av linjetaktiken, fick dock aldrig nått större andvändning under segel perioden. 1790-1805

7. Första vågen av idustrialserade krig 1800-1880
- ånga - järnväg, fartyg det blev lätt att forsla stora och tunga saker snabbt
- Det räfflade geväret
- Spränggranaten

8. VK1
- flyget
- stridsvagnen
- Dreadnought
- Ubåten

9 Vk 2
- Manöverkrigföring (mer känt som Nlitzkrig)
- hangarfartyget
- Amfibieoperationer
- kärnvapen

10. Kalla kriget
- robotar
- rymden
- smygteknik och automatisering är den just nu pågående RMAn

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 13 juli 2004, 09:37

Jag läste någonstanns att Wagram anses som ett rvolutionerande slag angående ledarskapsprincipen, härarna var för stora för att kontrolleras av en befälhavare

zyx83
Medlem
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 juni 2003, 10:46
Ort: Göteborg

Inlägg av zyx83 » 13 juli 2004, 23:40

nu menar jag mer avgörande skeden i krigsutvecklingen i viktiga krig vid viktiga skeenden som fått betydelse...ex tyskarnas blitzenkrig i början av 2a kriget var väl ngt nytt...gustav 2 hade väl ny stridsteknk även om det är luddigt....mao viktiga slag/krig för historieböckerna för krigsutvecklingen....

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 15 juli 2004, 19:12

Min röst läggs på den engelska långbågens genombrott i 100-års kriget, normandernas bruk av kavalleri 1066 under fälttåget mot England och flygets genombrott under WW1.

Långbågen:
Efter detta blev riddararméerna lättare att besegra och, helt ovetenskapligt, anser jag att insikten av effekten av projektlivapen påskyndade utvecklingen av handeldvapen.

Normandernas kavalleri:
Mobil krigföring istället för sköldmurar och liknande.

Flygets genombrott:
Någon som kan föreställa sig hur ett slagfält under t.ex. WW2, Vietnam eller Irak skulle se ut utan stridsflyg? :? Låt vara att det är ljusår mellan en Fokker Dr I och en F117, men någonstans måste ju utvecklingen ha startat.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 18 juli 2004, 18:03

Särimner skrev:Långbågen:
Efter detta blev riddararméerna lättare att besegra och, helt ovetenskapligt, anser jag att insikten av effekten av projektlivapen påskyndade utvecklingen av handeldvapen.
Långbågen har - vill jag minnas - debatterats tidigare på diverse ställen här på Skalman. Min åsikt är att många överskattat dess effekt och betydelse. Helt klar var den bättre än armborstet på det öppna slagfältet, men jag är mycket tveksam till att den var det paradigmskiftande "supervapen" som många vill göra den till. Mycket annat hände under hundraårskriget och perioden före som förmodligen hade lika stor inverkan på krigskonstens utveckling.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 20 juli 2004, 21:09

SolitaryMan skrev:
Särimner skrev:Långbågen:
Efter detta blev riddararméerna lättare att besegra och, helt ovetenskapligt, anser jag att insikten av effekten av projektlivapen påskyndade utvecklingen av handeldvapen.
Långbågen har - vill jag minnas - debatterats tidigare på diverse ställen här på Skalman. Min åsikt är att många överskattat dess effekt och betydelse. Helt klar var den bättre än armborstet på det öppna slagfältet, men jag är mycket tveksam till att den var det paradigmskiftande "supervapen" som många vill göra den till. Mycket annat hände under hundraårskriget och perioden före som förmodligen hade lika stor inverkan på krigskonstens utveckling.
Du har förmodligen rätt. Jag är ingen expert på medeltida krigföring. Efter vad jag läst i litteraturen, förvisso engelsk sådan, så anses långbågen vara ett stort kliv framåt i den militära utvecklingen. Men jag har alldeles för lite kunskap för att kunna hävda att detta är den absoluta sanningen.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 20 juli 2004, 22:16

Långbågen blev inte mer än en tillfällig om än spektakulär parentes i krigföringens historia. År 1500 var den helt försvunnen på kontienten på vars slagfält den befunnits var otidsenlig och ineffektiv. Engelsmänen fortsatte att avända den i nästa 100 år till men den militära betydelsen utanför de engelsk-skotska krigen var noll och intet.

Vad engelsk språkiga histirker sällan nämner är att de faktiskt förlorade 100-års kriget och att det var en modifierad "riddarhär" som körde dem på porten under 1440-och 1450-talen. De franska och burgundiska armeerna forsatte att anväda långbågar i stor omfattning i sina modifierade armeer men krigen under 1470-talet visade att långbågens storhets tid var förbi och att det var krutvapnen, pikar och tungt rytteri som hade framtiden för sig.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 20 juli 2004, 22:54

kom just att tänka på att långbåge/båge borde ha varit effektiv mot pikformationer genom att de slår uppifrån och inte bara frontalt, det borde ju ha kunnat skapa oreda i formationen.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 20 juli 2004, 22:56

OT

för er som vill testa lyckan med långbågen :D

http://www.gmtgames.com/miv1/sneakpeek.html

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 21 juli 2004, 18:17

Donkeyman skrev:Ett krig i lite modernare historia som kan sägas vara brytningen mellan gammalt och nytt var Boerkriget. Här kom en hel del modern teknik till bruk.


3. Boerna började använda spaden. Man grävde ned sig. Och då inte nödvändigtvis utmed toppen på en kulle. Resultatet blev att det Engelska artilleriet kunde skjuta sönder och samman kullen. Normalt skulle där inte finnas något levande, bara ropa hurra och storma uppför sluttningen - men när de sedan anföll utsattes de för en våldsam eld. Artilleriet hade inte alls fått den verkan man tidigare hade väntat sig.
Det är säkert en stor överraskning för soldaterna vid Fredricksburgs "sunken road" eller gettysburgs cemetary ridge eller skyttegravarna vid Vicksburg att boerna var först att gräva ner sig

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 25 juli 2004, 14:19

[/quote]
Det är säkert en stor överraskning för soldaterna vid Fredricksburgs "sunken road" eller gettysburgs cemetary ridge eller skyttegravarna vid Vicksburg att boerna var först att gräva ner sig[/quote]

Jag är ingen expert på inbördeskriget 1861-65, men "sunken road", var inte det vid Antietam 1862? Fredericsburg hade väl St. Marys Heights och stenmuren högst upp som förvandlade yankees framryckning till en dag på skjutbanan för de konfedererade styrkorna? Har jag fel så ber jag omursäkt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 25 juli 2004, 14:37

Att gräva ner sig är knappast en nyhet från vare sig boerkriget eller inbördeskriget, det hade man gjort i århundraden i samband med belägringar, vilket ni säkert känner till. Däremot blev det mer använt i samband med inbördeskriget, för att vara en mycket viktig komponent i boerkriget och kulmineringen kom som bekant i första världskriget.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 28 juli 2004, 11:30

Skyttegravskriget: man ska å ena sidan inte jämföra belägringskonsten med skyttegravskrig, även om man under belägringar i all tid grävt gångar i marken. Å andra sidan finns det flera exempel från det nordamerikanska inbördeskriget som tydligt visar att man under detta utvecklade skyttegravskomplex som på sätt och vis förebådade det första världskriget. Värst var kanske striderna vid Cold Harbour 1864, som lika gärna hade kunnat vara tagna ur första världskrigets inledningsskede:
"Tuesday morning, General Barlow had reported that after pressing his regular approaches all night 'as vigourously as possible', one side of his division had advanced six yards, the other four."

Daniel Chisholm vid irländarna efter det att uniontrupperna under svåra förluster misslyckats att bryta sig in i de konfedererade linjerna:

"I think charging is played out now after this, it will have to be done by undermining their works and sieging."

Skriv svar