De 2 världskrig mänsligheten lidit igenom anses ju av många ha sats i
brand av balkans gnista. Vi har som bekant även haft ett utdraget och
blodigt "inbördeskrig" (var det verkligen det i ordets rätta mening?) i
forna "Jugoslavien". En lösning förhandlades fram och tvingades fram,
(NATO´s bombningar). Jag har en stilla undran dock som jag tror flera
har. Är detta verkligen slutet på alla problem i området eller har bara
locket lagts på för en tid framöver? Om det skulle uppstå problem igen
vad för slags scenario skulle ni kunna tänka er?
En annan fråga är, skulle det Habsburska riket kunna återuppstå med
Österrike, Ungern, Kroatien och Slovenien som en stark nation?
Balkan, locket på?
-
Kroatiche369
- Utsparkad
- Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php
Habsburgska riket är nog dött och begravet för all framtid, däremot är det ju inte omöjligt att alla dessa länder blir medlemmar i EU.
Om du vill veta vad jag tror, så startade första världskriget som ett resultat av de imperialistiska staternas oförmåga att inbördes kontrollera sin rivalitet om kolonierna. Skottet i Sarajevo var bara gnistan som tände kruttunnan, men det hade lika gärna kunnat bli ett hövdingmord i Afrika, en gränskonflikt i Ki´na, vad som helst.
Angående Jugoslaviens inbördeskrig, så var det ju en etnisk konflikt inom en och samma stat. Därmed är det ett inbördeskrig, på samma sätt som Palestina- eller Tjetjenienkonflikten.
Man kan tycka att Kroatien är ett eget land, bara ockuperat av serber om man vill, men per definition är ett inomstatligt krig/konflikt alltid ett inbördeskrig.
Om du vill veta vad jag tror, så startade första världskriget som ett resultat av de imperialistiska staternas oförmåga att inbördes kontrollera sin rivalitet om kolonierna. Skottet i Sarajevo var bara gnistan som tände kruttunnan, men det hade lika gärna kunnat bli ett hövdingmord i Afrika, en gränskonflikt i Ki´na, vad som helst.
Angående Jugoslaviens inbördeskrig, så var det ju en etnisk konflikt inom en och samma stat. Därmed är det ett inbördeskrig, på samma sätt som Palestina- eller Tjetjenienkonflikten.
Man kan tycka att Kroatien är ett eget land, bara ockuperat av serber om man vill, men per definition är ett inomstatligt krig/konflikt alltid ett inbördeskrig.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det ser ut som om Otto von Habsburg verkar sysslar med nån Paneuropeisk riddarordern
http://otto.twschwarzer.de/
väldigt OT dock...
http://otto.twschwarzer.de/
väldigt OT dock...