HIV lämnar inte kroppen, om jag minns rätt så kopierar viruset in sitt genom in i celler i immunförsvaret, och dödar långsamt av detta. När ca 90 % av immunförsvaret är borta utvecklar patienten AIDS. Man dör sedan av följdsjukdomar som upprepade lunginflammationer, svamp i lungorna o sv. Mycket otäckt.
Det att 5-10 % av den svenska/skandinaviska befolkningen ska ha ”ökad resistens” mot HIV har jag också sett information om. Jag har för mig att det då handlade om att de cellreceptorer som HIV-viruset binder till vid infektion hade en något förändrad struktur, och att infektionen på det sättet förhindrades. D v s HIV-viruset kunde inte ta sig in. Jag föreställer mig att detta (om det nu uppgifterna om viss immunitet är sanna) gäller för endast en del av de HIV-stammar som finns, och inte alla.
Men, jag har inte sett något ytterligare om detta. Och ”Illustrerad Vetenskap” kallas i vissa vetenskapliga kretsar för ”kolorerad galenskap”. Trevlig tidning, men den vetenskapliga trovärdigheten är tyvärr ganska låg.