DN artikel - Våra gener ger oss skydd mot kyla

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 18 januari 2004, 12:42

Nu har jag för mitt att dessa prostituerade i Gambia senare fick HIV ändå, för det finns ju flera olika typer av viruset. Alltså är det möjligt att de hade ökad resistens mot en viss stam, men sedan fick infektionen genom att utsättas av en annan typ av viruset.

HIV lämnar inte kroppen, om jag minns rätt så kopierar viruset in sitt genom in i celler i immunförsvaret, och dödar långsamt av detta. När ca 90 % av immunförsvaret är borta utvecklar patienten AIDS. Man dör sedan av följdsjukdomar som upprepade lunginflammationer, svamp i lungorna o sv. Mycket otäckt.

Det att 5-10 % av den svenska/skandinaviska befolkningen ska ha ”ökad resistens” mot HIV har jag också sett information om. Jag har för mig att det då handlade om att de cellreceptorer som HIV-viruset binder till vid infektion hade en något förändrad struktur, och att infektionen på det sättet förhindrades. D v s HIV-viruset kunde inte ta sig in. Jag föreställer mig att detta (om det nu uppgifterna om viss immunitet är sanna) gäller för endast en del av de HIV-stammar som finns, och inte alla.

Men, jag har inte sett något ytterligare om detta. Och ”Illustrerad Vetenskap” kallas i vissa vetenskapliga kretsar för ”kolorerad galenskap”. Trevlig tidning, men den vetenskapliga trovärdigheten är tyvärr ganska låg.
:D

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 18 januari 2004, 16:01

Hörde ett reportage på BBC varför framgångsrika simmare oftast inte är Svarta, dom påstod att Svarta hade tyngre skelett och låg djupare i vattnet. Tror nog att det är motsatta för sprinters, man behöver starkt skelett för att bara upp alla musklerna?
Angående IL trovärdighet, deras reportage om Romani var ett rejält klavertramp, dom tappade mycket där...

Skriv svar