Myter om Samer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 11 januari 2004, 00:29

Vad beror det på? Och vad för sorts kost och livstil har du, och samer i övrigt jämfört med "svenskar"?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 januari 2004, 10:37

jofredes skrev:Vad beror det på? Och vad för sorts kost och livstil har du, och samer i övrigt jämfört med "svenskar"?
Jag vet inte, har ingen aning. Det är helt klart genetiskt, visst har samer på senare tid blivit längre men är ju ändå synbart kortare än "germanska" svenskar. En teori är att fok blir längre med ökat proteintillskott, men det stämmer absolut inte för den samiska livshållning. Fram till 1500-talet bestod praktiskt taget alla samers kost av protein i form av kött, man åt endast mycket litet sädeslag som samlades in. Man säger ju att en kort, satt kropp behåller värme bättre än en lång, slank (jämför inuiter med etiopier). Jag är ju upplandad med både "germaner" och valloner i släkten, så jag kanske inte är så kort. Å andra sidan var väl vallonerna också korta...?

/DK M

Claes
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 3 augusti 2003, 21:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Claes » 12 januari 2004, 12:22

Djinghis Khan skrev:
Claes skrev:
Anno skrev:18 000 av dem finns i Sverige som Djinghis tidigare sa i sin första "post".
Eftersom den svenska folkbokföringen inte registrerar etnicitet finns det inga säkra siffror på hur många samerna är. 18 000 är bara en av flera uppskattningar. Jag har för mig att det bara är ungefär 9 000 som är registrerade att rösta i sametingsvalet. Detta trots att de har en väldigt generös inställning till same-begreppet. Alla som uppfattar sig själva som samer har rätt att rösta oavsett hur blygsam den samiska härkomsten är.
Tänk på att man måste vara myndig (18 år) för att rösta i sametingsvalet...

/DK M
Poängen med mitt inlägg var inte att hävda att det finns ungefär 9 000 samer. Utan det var att påpeka att de definitioner på "same" vi använder är väldigt generösa. En person som är uppväxt i Stockholm utan någon kontakt med den samiska kulturen kan räknas som same bara för att han har en samisk mormor, detta gör att uppskattningarna av antalet samer blir överdrivna. Det är skillnad på att vara sameättling och att vara same. Samerna är ett folk och ett minimikrav för att få tillhöra ett folk borde rimligen vara att man behärskar deras språk. Men många "samers" språkkunskaper begränsar sig till några få ord. Att de trots allt anser sig vara samer tror jag mest beror på att det känns mer exotisk och intressant att vara same än att bara vara en vanlig Svensson.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 12 januari 2004, 19:05

I stort sett alla svenskar har valoner i släkten inklusive mig, fast jag är av exakt medellängd.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 12 januari 2004, 23:53

Jag har valloner i släkten och jag e 1.88 :D

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 13 januari 2004, 19:55

Schwalbe skrev:Jag har valloner i släkten och jag e 1.88 :D
jag med, men valloner finns ju inte riktigt kvar. eller??

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 15 januari 2004, 16:28

Vallonerna håller väl till i vallonien i Holland/Belgien?
De importerades av Sverige för att hjälpa till med gruvindustrin och bla gjutandet av kanoner om jag inte minns fel :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 15 januari 2004, 17:03

jofredes skrev:I stort sett alla svenskar har valoner i släkten
Vad har du för källa till detta?

mvh/ Daniel

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 15 januari 2004, 18:12

Det är den mattematiska multipliceringseffekten jag pratar om, i jag har i och för sig inte sett någon bekräftelse själv men enligt denna effekt är tex hälften av det svenska folket idag besläktade med Gustav II Adolf, ju längre tid det går desto mer blandas alla ihop med alla.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 januari 2004, 18:52

Hur det är med den matematiska multipliceringseffekten vet jag inte...
Det kom ca 2500 valloner till Sverige på 1600-talet, 25% åkte hem igen. Större delen jobbade inte på bruk. Däremot visade det sig senare att både svenska och tyska bruksarbetare kallades valloner till slut, och att detta är orsaken till att många påstår sig ha vallonblod i släkten.

Jag har själv påstått det, med min mor som källa och enda "bevis". Hur det närmare är med saken har jag inte kollat ännu.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 15 januari 2004, 19:14

Jag ställer mig bakom Dûrions inlägg och tror att antalet valloner tidigare har överdrivits.

mvh/ Daniel

Tigertank
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40
Ort: Borlänge

Inlägg av Tigertank » 16 januari 2004, 20:30

HAHAHAHA kul markus :lol: men allvarligt ,lite spam var det väl ,alla vet väl att samer bara är påhitt

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 16 januari 2004, 20:44

Tigertank skrev:HAHAHAHA kul markus :lol: men allvarligt ,lite spam var det väl ,alla vet väl att samer bara är påhitt
Jo efter att ha sett "Hemlighetstämplat" är jag övertygad :wink:

/DK M - ett påhitt

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 januari 2004, 20:03

Nåväl, för att återvända till huvudämnet, jag har kommit på två myter till:

* "En sameby är ett läger, ett sorts "indianläger" där kåtorna står i ring och med gubbar i kolt som spelar trolltrumma"

* "Samerna är hedningar som håller på med trolltrummor och offer"

- Tyvärr dog den samiska religionen ut i slutet av 1700-talet

/DK M

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 22 januari 2004, 11:31

Djingis, det är en sak jag har funderat över: Varför är det inte politiskt korrekt att kalla samer för lappar? Och när övergick vi till att säga samer? Att samer kallar sig själva för samer betyder ju inte nödvändigtvis att vi andra behöver använda den beteckningen. Vi kallar ju till exempel inte finnar för soumer, eller tyskar för deutscher.

Skriv svar