Romersk kultur

Skriv svar
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Romersk kultur

Inlägg av D. Andersson » 21 november 2003, 08:20

Jag håller för tillfället på med kursen kultur- och idéhistoria, och jag har upptäckt att jag kan mer än läraren. Jag ha lyckats underhålla klassen med vissa anekdoter och annat. Men om tre veckor ska vi börja med Romarrikets kultur och idéer, och jag har inga anekdoter på lager. Så, har ni något ni kan dela med er av där?

Och om så blir fallet att jag får hålla i de lektionerna (vilket jag hoppas), vad borde jag då ta upp? Romersk idé- och kulturhistoria, alltså.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 november 2003, 12:39

Du kan ju försöka med Suetonius, men om det är romerska anekdoter i allmänhet du är ute efter så är Alf Henrikson's Antikens Historier ett mästerverk. Där kan du även leta reda på mer romerska författare att leta anekdoter ifrån. Men det handlar mest om kända romares leverne.

Edit:
Sen har vi ju också Gibbon's Romerska Rikets Uppgång och Fall, som trots sin ålder inehåller liknande anekdoter.

Är du mer ute efter kunskaper om romersk kultur och levnad i städer och provinser så är det mest mer torr arkeologi som gäller, men det finns böcker som har en viss del av mänskligt vardagsliv, tillexempel Roman Pompeii; Space and Society av Ray Laurence (1994). Det är en arkeologisk genomgång av Pompeji, men den innehåller intressanta saker som hur de allmänna toaletterna låg och användes, och förekomsten av obcent klotter på kroggatorna och horkvarteren...

Skriv svar