Pest, digerdöd och epidemier.

Skriv svar
jofredes
Medlem

Pest, digerdöd och epidemier.

Inlägg av jofredes » 17 november 2003, 20:58

På Discovery Channel hade man en domkumentär om en arkeologisk utgrävning av massgravar från en stor epidemi i Marseille under det tidiga 1700-talet. Det var olika spekulationer om var för sorts farsot det rörde sig om. Man lyckades få ut tilläckligt material för att avgöra att det rörde sig om pest, jag minns inte riktigt om det var lung eller böldpest.
Detta var i alla fall en stor epidemi där en stor del av befolkningen strök med. Detta verkar ju prata emot Dick Harryssons teorier om att pest inte har varit så farligt som man tidigare trott.
Är det nån som känner till andra arkeologiska undersökningar där man har hittat bakterier, eller virus?

Se tidigare trådar om ämnet.
search.php?mode=results

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 november 2003, 10:57

Epidemier och pester har ju både varit godartade och elakartade. Godartade har jag sett nånstans tror jag, vad det innebär är att den inte återkommer som exempelvis Digerdöden(jag har inte sett nånting som tyder på det). Digerdöden har inte återkommit, men däremot en rad andra epidemier och pester. London drabbades av två stora tradegier under 1660-talet, först pesten som krävde uppåt hundratusentals människors liv och 1666 den berömda stadsbranden. Stadsbranden orsakades tydligen av en bagare som var lite för vårdslöst och som krävde åtta människors liv.

Pesten 1710 i Sverige(det finns en rad av inlägg på Sveriges släktforskarförbunds hemsidas anlöparforum) krävde 50 000 människors liv. Svältåret 1773 är ett annat exempel på ett svårt år, jag har skrivit om det året tidigare på Tidigmodern tid. Dödstalen översteg 53 promille för detta år, det rådde svåra tider i bl a Närke, Västergötland och västra delen av Västmanland. Torstuna socken ett par mil norr om Enköping hade lavinartat ökning av antalet dödsfall för detta år(185). Det är det värsta året i svensk befolkningshistoria, speciellt under den period sedan 1749 som Sverige har bedrivit folkräkningar.

O J Benedictow skrev om mortaliteten kring pester och epidemier i Population Studies 1987, artikeln är "Morbidity in Historical Plague Epidemics" s 401-431. Det handlar om dödligheten i samband med olika epidemier i Europa. På sidan 403 står det om staden Marseille, staden råkade ut för en pest 1720 som gjorde att 20 000 människor flydde från staden. Sydfrankrike drabbades av mycket svåra år i början på detta decennium. På sidan 410 finns det en tabell över hur staden blev drabbat med dess närmaste omnejd. Det var inte bara i den franska staden som drabbades av pesten, igenom tiderna har flera städer råkat ut för det. Bologna drabbades av det 1630, invånarantalet var då på drygt 60 000 och 30% av befolkningen gick bort i pesten.

Så här såg det ut i Italien 1630-31

Ett urval

Verona hade en dödlighet på 61%, vilket det innebär att 33 000 av invånarantalet på 54 000 dog i pesten, samma dödlighet var i Padua med 59%. Den totala dödligheten bland de italienska städerna var på 38%, Florens hade endast tolv procent dödlighet.
Källa: Tabell 5 s 418

Din frågeställning var följande

"Är det nån som känner till andra arkeologiska undersökningar där man har hittat bakterier, eller virus?"

Om du går på ett universitet nånstans och om universitetet är preumant på http://www.jstor.com, så fick jag 207 träffar när jag sökte på "plague" när jag markerade med ämnet Population studies. Du kanske kan finna svaret där, jag bara drog lite yviga synvinklar. För du kanske har nytta av dom också.

Stefan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 18 november 2003, 12:23

Jag såg vetenskapens värld för nåt år sen där hade de, tror det var ett dubbelavsnitt som kullkastade pestenteorin, riktig bra var det.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2003, 12:24

Dick Harryson's 'rön' åsido så var inte den överlevande befolkningen i slutet av 1300-talet så pantade, att dom inte visste att omkring 25 - 35% av befolkningen i de europeiska länderna hade dött i pesten. Det måste ha varit den värsta katastrof som drabbat Europa i historisk tid! Mellan alla domedagsscenarior Hollywood serverar oss - applicera DOM PROCENTEN till dagens Europa - och tänk!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Re: Pest, digerdöd och epidemier.

Inlägg av Djinghis Khan » 18 november 2003, 13:38

jofredes skrev:På Discovery Channel hade man en domkumentär om en arkeologisk utgrävning av massgravar från en stor epidemi i Marseille under det tidiga 1700-talet. Det var olika spekulationer om var för sorts farsot det rörde sig om. Man lyckades få ut tilläckligt material för att avgöra att det rörde sig om pest, jag minns inte riktigt om det var lung eller böldpest.
Detta var i alla fall en stor epidemi där en stor del av befolkningen strök med. Detta verkar ju prata emot Dick Harryssons teorier om att pest inte har varit så farligt som man tidigare trott.
Är det nån som känner till andra arkeologiska undersökningar där man har hittat bakterier, eller virus?

Se tidigare trådar om ämnet.
search.php?mode=results
Dick Harrison tror fortfarande att digerdöden var pest och inget annat. Personligen tror jag dock inte att pest orsakade varken digerdöden eller Marseillesepedemin, då flera forskare har ifrågasatt slutsatsen av undersökningen kring gravarna i Marseilles

/DK M

Skriv svar