Skulle verkligen bli glad över svar.
Taktik och strategi
- Anton Severin
- Medlem
Taktik och strategi
Jag har länge grubblat över själva innebörden av taktik och strategi och vad som är skillnaden mellan dem. Vad gör man när man tänker taktiskt respektive strategiskt?
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Re: Taktik och strategi
Taktik: ett tillvägagångssätt; konsten att effektivt använda stridskrafterHartman skrev:Jag har länge grubblat över själva innebörden av taktik och strategi och vad som är skillnaden mellan dem. Vad gör man när man tänker taktiskt respektive strategiskt?![]()
strategiskt: konsten el. metoden att föra krig; välplanerat tillvägagångssätt m.m.
I schack brukar man säga att taktik är det kortsiktiga och strategi det långsiktiga. Teknik är ännu kortsiktigare, dvs hur man flyttar och slår pjäser. Taktik är lokala kombinationer av positioner och drag. Strategi är långsiktig övergripande planering om hur man skall spela, t.ex. satsa på anfall eller försvar, eller satsa på ett starkt centrum eller flankerna. Strategin måste ta hänsyn till motståndarens styrka, osv.
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Det har även skrivits en del om just denna jämförelse (taktik vs strategi) här på forumet: viewtopic.php?t=494L. Josephson skrev: Det är ju det jag skrev
/ Hooka-Hey
- Kapten_Gars
- Medlem