Kellgren, ung livlig eller grinig gubbe?

Skriv svar
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Kellgren, ung livlig eller grinig gubbe?

Inlägg av SuperPalle » 29 september 2003, 11:41

Jean Hendrich Kellgren, sveriges Voltaire. Jag har kommit allt mer i kontakt med denna man och hans penna och två bilder börjar växa fram. Den ene är den unge skalden, den kvicke, han som skrev "mina löjen" och hånade krykan och titelsjuka gubbar. Den andre Kellgren är han som satt i akademin, han som debatterade mot thorild om orimmad dikt - och förlorade. Han som tyckte att Bellmans ämnesval var för "låga"- men ändrade upfattning etc. etc.

Var Kellgren innerst inne en lite smått konservativ gubbe eller var han den unge livlige öppne skalden?

Eder
- Palle

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 29 september 2003, 12:28

Jag ser ingen egentlig motsättning - man kan väl vara kvick och spydig även om man har "konservativa" ideal i smakfrågor? Och är du säker på att Kellgren "förlorade" striden mot Thorild? Jag har för mig att även Thorild, annars oftast ganska humorbefriad och självmedveten, faktiskt uppskattade Kellgrens elaka satir Angående påbudet om Snöskottningen, där Kellgren utgår från en text av Thorild som kritiserar "påbudet" att dikt måste vara rimmad, och förvränger den så att den i stället får kritisera ett krav på "snöskottning". På detta ganska fiffiga sätt får han Thorilds idéer om en "naturlig" och "okonstlad" poesi att framstå som en ogenomtänkt längtan efter det råa och barbariska.

Har du förresten läst Carina Burmans roman om Kellgren, Min salig bror Jean Hendrich?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 29 september 2003, 13:23

Nej, självklart är det ingen omöjlighet men det tycks mig underligt att han är försvarare av det gamla invana i inom lyriken men vad det gäller det mesta annat så är han det gamla uppstyltades bittra fiender. Att han förlorade mot Thorild borde väl framstå såsom tämligen klart eftersom han erkände att Thorild hade rätt med tiden. fast man kanske borde skriva "förlorade". Jag håller på att läsa "min salig bror Jean Hendrich". Jag har dock bara kommit tills dess att dom ska lämna Åbo universitet. det var därför som jag skrev Jean Hendrich istället för Johan Hendrik, det förstnämda är nämligen hans officiella namn, såsom han är inskriven i folkbokföringen. Men jag tror du förstår vad jag menar angående synen på vissa ting, vad trro du är anledningen till detta?

Tack för dikten förresten, den ska bli kul läsing. jag undrar var du hittar allt.

Eder Novis
- Palle

Skriv svar