Har under senare år börjat få upp ögonen för teater och opera. Det som slår mig (bor i Göteborg, vet ej hur det är på andra orter) är att de stora institutionerna i staden (Stadsteatern och GöteborgsOperan) tycks satsa på stora breda populära uppsättningar. Dessutom går samma nya variant av något stycke på flera olika ställen, t. ex "Lés Miserables" i Göteborg var en uppsättning som tidigare gått på andra ställen. (Oslo och Karlstad?). Notera att GöteborgsOperan fram tills nu kört mest musikaler som Les Miserables, Jesus Christ Superstar, Sound of Music.
Jag utgår ifrån att motivet till att man har dessa "säkra kort" (långsökt koppling till aktuell uppsättning på GO) är för att överleva ekonomiskt samt att de kanske har en önskan om att göra teater/opera/musikaler mera folkliga och kanske kunna få mer folk till sina andra uppsättningar i framtiden.
Detta var min observation av nutiden, nu till det historiska sammanhanget: Hur har det sett ut tidigare? Jag tror att på 1980-talet hade man mer nyskrivet material och större experimentlusta eftersom man hade större ekonomiska ramar medan man i spåren av 90-talets ekonomiska kris fått ägna sig åt mera "säkra" projekt. Är detta en sann bild? Ännu mera intressant: Hur såg det ut på 1970-talet? 1950-talet? 1700 och 1800-talet? Medeltiden? Jag är nyfiken!
/Håkan