Konst från vk1
- SuperPalle
- Medlem
Konst från vk1
Det har uppstått mycket konst från förstavärldskriget som jag tycker är mycket bra. Särskilt Otto von Dix. Om det är någon som sitter och trycker på några fina bilder så kan väl ni ladda upp dom här?
- Bilagor
-
- Trenches1917.JPG (145.98 KiB) Visad 3507 gånger
- SuperPalle
- Medlem
Jag tycker att Paul Nash har gjort en hel del trevliga alster, hittade dock inga exempel. Ett tips är dock den första essän i "Brev från nollpunkten" av Peter Englund som handlar om konst från VK I, och i synnerhet då Paul Nash.
Det tråkiga med Otto von Dix målningar var att Nazi-regimen lät bränna många av dem då de sades ge en fel bild av krig(et)...
MVH
Adde
Det tråkiga med Otto von Dix målningar var att Nazi-regimen lät bränna många av dem då de sades ge en fel bild av krig(et)...
MVH
Adde
- SuperPalle
- Medlem
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag var där för två år sedan, och tycker nog att 1VK-konsten är mer intressant än den från 2VK. Nash var välrepresenterad, men även andra konstnärer. Överhuvudtaget är IWM ett måste för den krigshistoriskt intresserade Londonturisten.Graustein skrev:Var på Imperial War Museum för några år sedan och då hade de en speciell utställning med just konst från ww1. Det var en hel del Nash där. Hade jag bara haft en hygglig scanner kunde jag ha fixat lite bilder ur deras häfte.