Källfråga/dataunderlag

Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Källfråga/dataunderlag

Inlägg av Olof Ekström » 3 september 2003, 16:52

Någon som har tips om bra dataunderlag för socknar och häraden?

Jag behöver inte kartor. Historiska data vore bra men inte strikt nödvändigt (dvs jag har inget starkt behov av att kunna visa hur/om/när socknar upphört, slagits samman eller uppstått). Det jag behöver är i första hand förteckningar över häraden och vilka socknar som åtminstone delvis ingår i dem, vid någon godtycklig (men helst angiven) tidpunkt.

Uppgifterna skall användas som utgångsdata i en databas jag jobbar med. Databasen kommer att vara fritt tillgänglig (på nätet) och datamängden ska jag (hoppas jag) kunna erbjuda för nedladdning.

Hittills har jag lokaliserat nog.nu, där uppgifter för Bohuslän, Dalsland, Värmland och Västergötland finns, även om formatet ser tungt ut att hantera. Har inte kollat vilka licensvillkor som kan gälla där ännu.

Finns det FAQ-samlingar för grundmaterial på nätet för historisk forskning någonstans?

...bäst jag slutar nu innan fler frågor ploppar upp...

Oh, och - Hej Dan (K)! Jag sa att jag inte hade tid att vara med här... så nu är jag här :)

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 3 september 2003, 17:02

Om det bara är en förteckning över härad och socknar du är ute efter kan du ju pröva de äldre uppslagsverken Nordisk familjebok och Svensk uppslagsbok. I läns- och landskapsartiklarna nämns alla härader som ingår där. Sedan kan man slå upp häraderna för att få fram socknarna. Nordisk familjebok finns dessutom också på nätet, http://www.lysator.liu.se/runeberg/nf/.

Men jag antar att det borde finnas ett lättare sätt att ta reda på den informationen.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Jag glömde ett villkor:

Inlägg av Olof Ekström » 3 september 2003, 17:06

Att uppgifterna finns i böcker och på runeberg vet jag - jag vill ha data som jag inte behöver handskriva.

Sorry, det borde ha varit med från början.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 4 september 2003, 10:55

(Där ser man - alla hittar till Skalman :D )

Kan dessa länk vara av intresse, det är socken sök och diskussioner för genealoger?

http://www.genealogi.se/landskap.htm (sök)

http://genealogi.aland.net/discus/messages/44/44.html (lista över landskap, med socknar listade)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 4 september 2003, 13:43

Briljant, Dan!

De är i ickigt format men det går nog att ordna, det verkar ju vara helt komplett och då är det värt jobbet. En snabbsökning på min hemsocken visar allt jag trodde (Bälinge i Uppland, Bälinge i VG och Tystberga-Bälinge avlöser Bälinge i Sörmland, jättefint).

Ingen häradsdata på någon av dem såvitt jag kan se men det för väl lösa sig efterhand. Härader är ju i alla fall inte otänkbart att mata in för hand, även om tanken gör lite ont.

Om inte någon har häradsdata liggande i en fil nånstans...?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Re: Jag glömde ett villkor:

Inlägg av Dan Koehl » 4 september 2003, 14:31

Teodric skrev:Att uppgifterna finns i böcker och på runeberg vet jag - jag vill ha data som jag inte behöver handskriva.
Jag förmodar att du scrollat ner pa sidorna pa Runebergs?

Manga av sidorna är där i digitalt format längre ner pa sidan, under den inscannade bilden.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 4 september 2003, 15:16

Jepp, men det är listor jag behöver, inte individuella socknar/häraden. Uppgifterna för varje individuell socken eller härad är inga problem, jag tror jag har det i bokform också.

Skriv svar