Berberna?
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Berberna?
Vad är detta för folk och vad har de för ursprung?(Alltså berberna i Nordafrika). Min marockanske vän säger att enligt marockansk mytologi så är de ättlingar till "folk från Norr" eller liknande.
/Vlad
/Vlad
Jag har en nära vän vars far är kabyl (kabylerna är ett av berberfolken), och enligt honom så är kabylerna ljusare i skin och hår än araberna. Han säger att det till och med finns folk med blå ögon. De diskrimineras tydligen även av araberna(i Algeriet då) som vägrar erkänna deras språk som ett minoritetsspråk och tydligen så är det ettt mindre inbördeskrig där.
Re: Berberna?
Det är inte ett enda folkslag utan arabernas namn på de folk som bodde i Nordafrika och Sahara före den arabiska erövringen på 600-talet. De har skiftande kultur och traditioner och talar ett 30-tal olika, men besläktade, språk (varav de mest kända är tuaregiska och kabyliska).Vlad Fodorsky skrev:Vad är detta för folk och vad har de för ursprung?(Alltså berberna i Nordafrika). Min marockanske vän säger att enligt marockansk mytologi så är de ättlingar till "folk från Norr" eller liknande.
Berber är samma ord som vårt barbar (lånat från grekiska i båda fallen), och är den nedsättande benämning araberna använde på den "ociviliserade" urbefolkningen.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Inte nog med det, de ska tydligen finnas rödhåriga berber i landet.hangthedj skrev:Jag har en nära vän vars far är kabyl (kabylerna är ett av berberfolken), och enligt honom så är kabylerna ljusare i skin och hår än araberna. Han säger att det till och med finns folk med blå ögon. De diskrimineras tydligen även av araberna(i Algeriet då) som vägrar erkänna deras språk som ett minoritetsspråk och tydligen så är det ettt mindre inbördeskrig där.
Rödhåriga? Många vandaler/goter whatever var tydligen rödhåriga.
Nu minns jag inte de exakta detaljerna, men under senromersk tid hade någon gotisk stam ett rike i Nordafrika, ungefär där Karthago låg. Jag har för mig det var just vandaler.
Deras ev. ljusa ursprung kan gott förklaras med dessa romar-tid vandringar.
Nu minns jag inte de exakta detaljerna, men under senromersk tid hade någon gotisk stam ett rike i Nordafrika, ungefär där Karthago låg. Jag har för mig det var just vandaler.
Många tror att de blonda berberna härstammar från de germanska Vandalerna men dessa genetiska särdrag omnämns i källorna långt innan vandalerna anlände till nordafrika.Stefan skrev:Rödhåriga? Många vandaler/goter whatever var tydligen rödhåriga.
Dessutom så flyttade denna stam ifrån området runt 500 e.kr. upp till övriga Europa. Det var förövrigt ifrån ordet Vandal som det spanska landskapet Andalusien kom ifrån (Vandalusien).Örjan skrev:Många tror att de blonda berberna härstammar från de germanska Vandalerna men dessa genetiska särdrag omnämns i källorna långt innan vandalerna anlände till nordafrika.Stefan skrev:Rödhåriga? Många vandaler/goter whatever var tydligen rödhåriga.
Det skulle vara en intressant tanke om vandalerna stannade kvar i nuvarande Marocko, Algeriet och Tunisien och bildade en stark stat som kunde hålla emot araberna på 600-talet.....
Vandalerna flyttade från Spanien till Nordafrika år 429. Där grundade de ett rike som gjorde medelhavet osäker ända fram tills det krossades av det Östromerska riket 534. De fåtaliga vandalerna assimilerades därefter av den övriga befolkningen.Westling skrev: Dessutom så flyttade denna stam ifrån området runt 500 e.kr. upp till övriga Europa. Det var förövrigt ifrån ordet Vandal som det spanska landskapet Andalusien kom ifrån (Vandalusien).
Det skulle vara en intressant tanke om vandalerna stannade kvar i nuvarande Marocko, Algeriet och Tunisien och bildade en stark stat som kunde hålla emot araberna på 600-talet.....
- När jag var i semesterhuset i Marbella förra sommaren så läste jag en artikel i Svenska föreningens tidning på Costa Del Sol, där stod det att vandalerna återvände till Europa, mycket väl efter att ha blivit slagna.Örjan skrev:Vandalerna flyttade från Spanien till Nordafrika år 429. Där grundade de ett rike som gjorde medelhavet osäker ända fram tills det krossades av det Östromerska riket 534. De fåtaliga vandalerna assimilerades därefter av den övriga befolkningen.Westling skrev: Dessutom så flyttade denna stam ifrån området runt 500 e.kr. upp till övriga Europa. Det var förövrigt ifrån ordet Vandal som det spanska landskapet Andalusien kom ifrån (Vandalusien).
Hela artikeln finns här: http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfck/0310.htmlNordisk familjebok skrev:...Vandalernas område införlifvades
med bysantinska riket, och de af dem, som öfverleft
nederlaget, uppgingo i Nord-Afrikas romerska eller
berbiska befolkning. (Om en hypotes, att guancherna
varit ättlingar af dem, se Kanarieöarna.)