Lärdomar av det som händer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Lärdomar av det som händer

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 augusti 2003, 19:01

Det som är lustigt är att vi människor förstår inte riskerna förrän det händer nånting med exempelvis dödligt utgång. Några exemplen som berör Sverige. Om ni vet nånting annat eller vill tillägga nånting så kan ni nog göra detta.

1864:
Detta år inträffade Sveriges första tågolycka när ett godståg körde in i ett stillastående station i Småland. Det hände under vintern och på den tiden hade järnvägen anställda bromsare. Arbetsklimatet för bromsarna var i början obehagliga och fick stå på en plattform i alla väder, sedan förbättrades villkoren för dom. När lokföraren närmare sig stationen så svarade inte en av bromsarna på signalen och en till som reagerade lite för sent(Ingen direkt optimalt bromsverkan på en gång).
När godståget närmare sig stationen så fick lokföraren i sin förskräckelse se att växeln var fellagt. Han kunde ingenting annat att göra än se när tåget brakade in i persontåget. På den tiden var järnvägsmotståndet fortfarande stort i landet och del fördomar förekom.

Ex:

Korna skulle sluta mjölka
Kvinnorna skulle få missfall
De anställda skulle senare få svåra men för livet
Tågen gjorde att skogarna fattade eld

Lokföraren på godståget dömdes till 26 års straffarbete. Rätten ansågs att han var skyldig till olyckan som krävde sju människors liv. Det var då några fann att stationspersonalen måste ansvara för stationsområde och se till att tågen hamnar på olika spår. Det var inte meningen att lokföraren skulle hoppa av tåget och lägga in rätt växel för att sedan springa tillbaka till loket.
Lokföraren frikändes.


På mitten av 1870-talet inträffade den s k Lagerlundaolyckan (Se närmare om den på #http://w1.875.telia.com/~u87502920/hist ... dates.html#.
Ett av tågen brakade igenom en station som hade en av signalerna på rött. En proffesor på Uppsala Universitet, Fritjof Holmgren som forskade på färgseende utgick tidigt ifrån att en av lokförarna var färgblind. Trots att olyckan inträffade på SJ-byggt del så var bolaget föga intresserat. Han vände då till Uppsala-Gävle Järnväg och där erbjöd en av cheferna på en rundtur. Över 200 anställda som hade ytter tjänst kollades upp och tretton var färgblinda, däribland sex som var helt färgblinda som fick lämna järnvägen. Dom andra placerades runt där det fanns plats.

Sveriges svåraste olycka inträffade i Getå i oktober 1918, när ett persontåg spårade ur och att några vagnar fullständigt förstördes. Istället för trävagnar så införde man vagnar av stål.

Tågolyckan i Lerum 1987 bevisade att ATC-systemet inte var fullt säkert.

Titanic bidrog till att livbåtar måste finnas till samtliga passagerare och telegrafhyttern måste vara bemannade dygnet runt. Sedan skulle inte telegraferna skicka hel massa onödiga telegram till passagerarnas släktningar eller vänner ifrån fartyget.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 oktober 2003, 15:40

Vad skall vi lära oss efter de senaste årens händelser? Exempelvis det som hände i New York/Washington, Bali och den som senast väckte en stor uppståndelse i Sverige-----Mordet på utrikesministern Anna Lindh.
Efter exempelvis Göteborgsbranden så var det också diskussion om att folk skulle lära sig att veta vad nödutgången finns nånstans. Jag måste vara ärlig, har själv aldrig funderat på vad den närmaste nödutgång finns utan jag har bara "haft roligt". Men jag tror faktiskt att folk började att bli medvetna om nödutgångar, brandrisker och vilka möjligheter har krogarna när det blir en brand.
Nu kom jag på en händelse som utspelades i Uppsala för drygt tio år sedan, jag var på en krog tillsammans med ett par andra när några brandbilar och ambulanser åkte förbi. Det var i samband med att någon hade varit så klyftigt att spruta en slags spray på en annan restaurang i staden(sju personer fick föras till sjukhus). Vad hade hänt om jag valde att gå dit istället? Hade jag varit medveten om det? Min analys är att man aldrig kan ta lärdomar på det som händer ute på krogerna och för det så krävs det ordentliga krafttag.
Jag har aldrig flugit eller åkt färja sen det som hände i New York och med Estonia, anledningen är att det aldrig har varit aktuellt för mig att tillbringa dessa färdmedel(om jag vill röra på mig).

NEW YORK

Det är lätt att säga att man skall har ännu mera rigirösa kontroller på flygplatserna, Ei La(Israeliska flygbolaget) har en incheckningstid på drygt 1½-2 timmar. Jag har själv varit med om det. De flesta av oss vill nog komma till flygplatsen senast trekvart före avgång. Visserligen har kontrollerna ökat sen 11-september. Jag har kommit i kontakt med frågan, "Våga vi flyga?" En granne till mig måste flyga bland annat till London, trots terrorhoten mot England och orsaken är: Det är hans jobb, han måste flyga i jobbet. Jag har varit med på flygresor där personal från flygbolagen(arabiska) stått vid "gaten" och kollat igenom handbagagen. Det var innan man visste om att två flygplan skulle flyga in i WTC-tornen.

BALI

Hade den frågan varit aktuellt i samband med explosionen så skulle svaren blir starkt nekande. Det var en snabbfråga, "Våga vi åka till en turistort? Svaret blev väntat----dominerande "Nej", Men nu tror jag att folk kommer att åka igen. Skydden på turistorterna måste vara angeläget för den lokala myndigheterna. Exempelvis "köra iväg" misstänkta bilar som parkerar vid folksamlingar eller större pubar, diskon eller restauranger.

Jag har varit i följande trådar om denna händelse.

viewtopic.php?t=10704

viewtopic.php?t=9006&highlight=bali
Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 6 gånger.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 oktober 2003, 16:07

Iofs så märker vi inte av de olyckor som inte händer pga av att någon tänkt efter före.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 oktober 2003, 16:12

Det är just det som är "skrämmande" för oss människor, vi kan aldrig förutse att ett tragedi kommer att inträffa och andra sidan är andelen liten att bli drabbad av en olyckshändelse/bombdåd/terrorhot eller nånting annat.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 oktober 2003, 21:14

Det vi lär oss av historien, är att människan aldrig lär sig.

För några veckor sedan var det ju en meteorit som slog ner i motorhuven på en bil. Lärdomen är väl att vi måste bygga kraftigare hus och bombsäkra bilar, tak över städerna och allting. Huka dig Stefan! :)

Nä, allvarligt talat så finns det så många farliga saker att om vi oroade oss för allting hela tiden skulle vi vara helt handlingsförlamade. Det är väl mänskligt att låtsas vara odödlig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 oktober 2003, 15:14

Durion

Du fick mig nästan att gapskratta.

Kommer nån på en lösning som är vettig för att skydda oss mot meteoriter så skulle jag gärna vilja vara med om det.

Datamodeller och katastrofclimax är förutspådda, men inte heller helt tillförlitliga.

Stefan

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 29 oktober 2003, 15:30

Saken är väl att medelmänniskan vet om faran men inte orkar bry sig. Eftersom ingen bryr sig så går det bra att köra på som vanligt. När något inträffar blir alla oroliga och springer runt som höns. De som styr över det som var inblandat händelsen ordnar lite och säger "nu är allt bra" och folk pustar ut och fortsätter som vanligt tills nästa sak inträffar. Det är bara att inse en sak, "Det är farligt att leva, man kan dö!"

mvh Alex Robsahm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 oktober 2003, 18:54

Jag minns när dom byggde Grödingebanan, brandmyndigheten sade att datamodellerna inte sade nånting om säkerheten i järnvägstunnlarna. Minns att reportern(kommer inte ihåg vem) avslutade reportaget med att säga.

"Det är så SJ och Banverket har tänkt sig om det inträffar någonting". Då började han att springa mot tunnelmynningen.

Det är inte alltid datamodellen ger det riktiga svaret.

Stefan

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 29 oktober 2003, 22:43

Stefan Lundgren skrev:Det är inte alltid datamodellen ger det riktiga svaret.
Snarare aldrig. Datorer kan ge en grov generalisering som man sedan kan arbeta utifrån.

mvh Alex Robsahm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 november 2003, 19:37

Moonman

Det är mycket riktigt det.

1917(osäkert med året).
Ett tåg med ryska soldater, sårade, som var på väg hem från slagfältet i Europa och närmare sig Holmsveden på norra stambanan utanför Bollnäs. Stationsdeklararen sände ut stationsgossen för att ställa om signalen och växeln, det var kallt ute och den unge mannen skulle lägga om signalen. Men då lyckades han inte så han kom på ett annat knep för att signalen skulle visa "kör". I samma veva upptäckte han att växeln låg fel, samtidigt hördes tåget på avstånd och närmare sig i allt större takt till stationen. Han upptäckte då att växeln låg på ett stickspår, tåget åkte in på stickspåret och rammande en stopp för spåret(heter nåt speciellt som jag inte kommer på nu). Det var en våldsam urspårning, 17 dödades och efterspel efter olyckan. Det kom fram att det har förekommit konstiga signaler i Holmsveden tidigare och det fick dom sluta med för gott. Gossen fick iallafall ett års fängelsestraff har jag för mig..
Men det är nog läglig att man gör en liten djupdykning i mitt lilla historiska arkiv igen.

Stefan

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 7 november 2003, 11:35

Jag tycker att det där med 'risker' uppfattas olika av olika människor.

Det beror nog mycket på vilken erfarenhet man har, och hur MEDVETEN man är. Ju mer kontakt med verkligheten man har, desto mindre överraskad blir man. Har man tänk igenom saker och ting i förväg, har man bättre odds att klara av en situation.

Jag tänker t.ex. på några rika amerikanska damer, som råkade ut för en tågurspåring i Texas. De var inte skadade, men de blev helt hysteriska. De skrek tills de blev så utmattade, att de dog.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 november 2003, 14:01

Jovisst, alla människor har inte samma riskmedvetande och hur de upptäcker risker. Jag öppnade denna tråd för att debattera lärdomar från olika händelser. Tycker att det är lite märkligt att nånting måste hända innan "man vaknar". Man brukar säga att vi människor lär sig av misstagen. Datamodeller är inte säkra och kan inte förutspå risker.

Det som har skakat oss under de sista åren har vi numera lämnat bakom oss. Men de eventuella tankarna på de svenskar som omkom på Bali finns nog fortfarande kvar hos oss. Men att vi har lämnat händelserna till historiska handlingarna med de lärdomar som har hänt.

Jag kommer nog åka till exempelvis Bali eller New York vid ett senare tillfälle och troligen också kommer att besöka platserna där det hände. Men kommer nog inte åka enkom för dessa händelser, men jag kommer nog att minnas det om jag råka befinna på de platser som det inträffade. För det finns andra saker som jag vill göra om jag exempelvis kommer till N Y. När jag var där 1996 så var jag utanför Frihetsgudinnan(men var aldrig uppe dit) och det skulle jag vilja om kommer till staden vid nästa tillfälle. WTCs ena torn har jag varit på, men hoppas på att inget flygplan flyger in i Frihetsgudinnan om jag skulle råka befinna mig där. Lärdomen som vi har dragit till oss är att tyvärr så har terroristerna uppenbarligen kommit på att kapa flygplan för att sedan krascha den mot ett mål. Kommer jag till Bali så kommer jag antagligen att besöka den forna Sari Club, men kommer att vara vilken turist som helst. Jag kommer nog att göra det som är mig kärt, simma på vågorna, dyka, ta några öl och flacka runt på ön. :)

Frågan är om vi kan använda fantasin till att föreställa olyckor inom rimliga proportioner utan att ta till med överdrifter? Jag vet att det är svårt, jag kunde inte föreställa mig att några skulle få för sig att flyga in i WTC med flygplan med avsikt. Det var en film som stoppades i samma veva som 11 september när ett flygplan flög rakt in i en skyskrapa som sedan välte.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2004, 12:31

Jag sökte upp mitt ett av mina inlägg som man kan sätta in efter det som har hänt.

Vad skall man dra för lärdomar på det som har hänt i Asien?

Kommer regeringen att inrätta ett speciellt nationell kriscenter nu?

Ca 500 döda svenskar i Estonia och en okänd summa svenskar i Asien, varför inte ett internationellt samarbete för att undsätta katastrofer i framtiden med svenskar inblandade?

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 30 december 2004, 14:31

Stefan Lundgren skrev:Jag sökte upp mitt ett av mina inlägg som man kan sätta in efter det som har hänt.

Vad skall man dra för lärdomar på det som har hänt i Asien?

Kommer regeringen att inrätta ett speciellt nationell kriscenter nu?

Ca 500 döda svenskar i Estonia och en okänd summa svenskar i Asien, varför inte ett internationellt samarbete för att undsätta katastrofer i framtiden med svenskar inblandade?

Stefan
Det kommer säkert krav på det nu, men som allt annat så handlar det ju om resurser.
Man kan nog inte skydda sig mot allt, så enkelt är det.

Det skulle ju kunna ha inträffat tidigare. Hur är det med Mallorca, ligger det nära jordbävningsområden? Det har ju inträffat katastrofer i Medelhavsområdet tidigare.

En jordbävning på en av de turistorterna kunde ju döda hundratals svenskar...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2004, 14:44

Jag känner inte till jordbävningsrisken så bra i Medelhavet, men jag tror inte att den blir större än 6 på Richterskalan.

Stefan

Skriv svar