George Orwell, eller Eric Blair som han egentligen hette, fyllde 100 år för ett tag sedan. Oavsett vad man tycker om hans böcker, varav Animal farm från 1945 och 1984 från 1949 är mest kända, han skrev även andra böcker såsom Down and out in Paris and London, om hur det var att leva på samhällets baksida, Homage to Catalonia, om sitt deltagande i spanska inbördeskriget liksom hans reflektioner om det, The road to Wigan Pier om 30-talsdepressionens arbetslöshet osv, så kan man inte förneka att han har betytt en hel del för litteraturen efter 1945. Hans sista verk, Animal farm och 1984, ses som klassiker, som portträtt av den framtida storebrorsstaten där staten kan kontrollera allt och alla vad de än gör. Animal farm brukar ses som en fabel över den ryska revolutionen; motsättningarna mellan grisarna (där de två falangerna sägs representera Trotskji och Stalin) och om att ett förtryckarsystem i slutändan bara kom att bli ersatt av ett nytt.
Den 25 juni för 100 år sedan föddes en av 1900-talets största författare Eric Blair, hedra hans minne!
/Erik, alias Ereyk
George Orwell 100 år
- Mustardseed
- Medlem
Hipp, hipp, hurra för Orwell!
En av mina absoluta favoritförfattare. Skrev min C-uppsats på engelska om 1984, då jag jämförde den med Huxley's Brave New World. Läste nyligen artikelsamlingen Decline of the English Murder, mycket intressant. Har läst flera av hans böcker förutom 1984 och Animal Farm, bl a Homage to Catalonia, Coming up for Air.
Det är en stor tragedi att han dog så ung.
En av mina absoluta favoritförfattare. Skrev min C-uppsats på engelska om 1984, då jag jämförde den med Huxley's Brave New World. Läste nyligen artikelsamlingen Decline of the English Murder, mycket intressant. Har läst flera av hans böcker förutom 1984 och Animal Farm, bl a Homage to Catalonia, Coming up for Air.
Det är en stor tragedi att han dog så ung.