hangatyr skrev:Näcken och liknande figurer har för övrigt haft samma funktion i samhället som brunnsgubben, dvs att sätta gränslinjer för var olika typer av människor ska befinna sig: det var exempelvis vanligtvis kvinnor som stötte på näcken, dvs ska kvinnorna inte befinna sig altl för långt från hemmet. Samma sak med bäckahästen som drog med sig unga människor i vattnet för att drunkna.
Ja, gränsdragningarnas funktion är nog mycket riktigt betydelsefull för många av folktrons väsen. Tomten är redan nämnd, och därtill fanns ju ett antal andra "rån" som skogsrået, sjörået och bergsrået, vars funktion var just att "råda" över ett visst naturligt område - kanske rentav över en "biotop".

Här tycks de ha fungerat både som gränsvakter och lagstiftare inom en viss domän. På liknande sätt
kan man ju tolka kollektiva väsen som troll och vättar som mentala "gränsuppehållare" som poängterar den avgörande skillnaden mellan det mänskliga samhället och det vilda, ociviliserade, farliga.
Vad gäller näcken så är det väl omstritt huruvida han (den) skall räknas som en "gränsvakt" eller ej. Näcken har ju ofta en mer utpräglad "farlig" karaktär och påminner ibland mer om djävulen (om vilken det ju också finns sägner om att han förför människor med sin trolska musik) än om något rå. Det är svårt att här finna den "moraliska" aspekt som ofta finns i sägnerna om t.ex. sjörået - hon straffar dig om du handlar felaktigt, men näcken är från början inställd på att lura och dränka dig, om du inte lyckas "binda" honom med t.ex. en bit stål.
Jag är inte säker på att denna fara är avhängig av den utsattas kön eller position i samhället. I så fall borde väl även sägnerna om hur skogsrået förför och förvillar diverse män - jägare, skogsarbetare, kolare och andra - tolkas som ett budskap om att dessa män egentligen borde hålla sig i hemmet och inte vara ute och ränna i skogen, och det är väl knappast rimligt att tro. Jag har i alla fall för mig att denna tolkning, där man främst ser folksägner som en avspegling av diverse maktordningar i samhället, är omstridd bland folklorister.
Och att de "pedagogiska fikten" spelar i en egen division vill jag också vidhålla.