Äldsta stat och monarki

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Äldsta stat och monarki

Inlägg av Mr Firpo » 4 juni 2003, 12:33

Carolus XII skrev:Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte :oops:

//Fredde
Ja, det är väl ungefär vad jag har hört också. Har även hört att Sverige skulla var den äldsta statsbildningen i Europa och jag tror nog att många andra länder gärna vill hävda samma sak.

Grundfrågan är ganska intressant tycker jag och dessutom svår att besvara. Vad exakt avser man engentligen och vilka avgränsningar skall finnas när man bedömer vilken statsbildning som är äldst?

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 8 juni 2003, 10:17

Carolus XII skrev:
Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte

//Fredde

Ja, det är väl ungefär vad jag har hört också. Har även hört att Sverige skulla var den äldsta statsbildningen i Europa och jag tror nog att många andra länder gärna vill hävda samma sak.
Nu blir nog många Japaner sura! Japan nses väll vara världens äldsta nu existerande Monarki?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 8 juni 2003, 12:08

Bättre än så.
Japanernas kungahus härstammar, enligt traditionen, från gudinnan Amaterasu.

(Som arkeologer sedermera tydligen kommit fram till var en helt vanlig drottning från jättelänge tillbaka.)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 juni 2003, 18:47

Carolus XII skrev:Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte :oops:

//Fredde
Etiopien?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 13 juni 2003, 13:07

Sveriges monarki går ju tillbaka till tiden för kristus födelse med Oden som förste kung... :)

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 13 juni 2003, 13:44

Örjan skrev:Sveriges monarki går ju tillbaka till tiden för kristus födelse med Oden som förste kung... :)
Då var Sverige inte ett eget enat land,

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 13 juni 2003, 13:51

Mercai skrev:
Örjan skrev:Sveriges monarki går ju tillbaka till tiden för kristus födelse med Oden som förste kung... :)
Då var Sverige inte ett eget enat land,
Jag tvivlar också på att Oden skulle ha varit svensk kung... :roll:

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 13 juni 2003, 19:28

det är inte heller samma dynasti hela vägen så älsta dynastin är det i alla fall inte.

//Palle

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 14 juni 2003, 16:33

Oden var inte bara svensk kung.. han skulle ha varit kung äver någon baltisk och tysk stat.. *har jag för mig*

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 14 juni 2003, 16:59

Flensburg skrev:Oden var inte bara svensk kung.. han skulle ha varit kung äver någon baltisk och tysk stat.. *har jag för mig*
...och över asarna och Valhall, han hade tydligen mycket att göra :wink:

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 15 juni 2003, 18:54

Carolus XII skrev:
Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte

//Fredde

Etiopien?

/Forsberg
Jo det Etiopiska kungariket/kejsardömet grundades ju redan på biblisk tid.
http://www.africanet.com/africanet/coun ... istory.htm

Japan har ju även dom en rätt gammal historia
http://www.jinjapan.org/kidsweb/foreign ... /sw-i.html

Men är inte Kina världens äldsta stat med någorlunda kontinuitet? Tar vi tex. Egypten/Irak där väll de första högkulturen/staterna uppstod så har väll dagens Egypten/Irak inte mycket gemensamt med dom forntida högkulturerna men dagens Kina har väll en hel del gemensamt med Kina för 2500 år sedan (Språk, religion mm.)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 15 juni 2003, 19:45

Men är inte Kina världens äldsta stat med någorlunda kontinuitet? Tar vi tex. Egypten/Irak där väll de första högkulturen/staterna uppstod så har väll dagens Egypten/Irak inte mycket gemensamt med dom forntida högkulturerna men dagens Kina har väll en hel del gemensamt med Kina för 2500 år sedan (Språk, religion mm.)
Jag antar att Kina hör till de länder med äldst kontinuerlig kulturell tradition, dagens kineser kan t.ex. läsa skrifter som är över 2000 år gamla utan större svårigheter. Dock så har vi västerlänngar ofta en envis schablonbild av Kina som inte alltid stämmer med hur det ser ut idag, mycket har hänt bara de senaste 90 åren sedan den siste kejsaren avsattes. Kulturrevolutionen och Maos styre skakade också om det kinesiska samhället rejält, nästan uteslutande till det sämre.

/DK M

bigj5
Medlem

Kina

Inlägg av bigj5 » 29 juni 2003, 12:22

Dock så har Kinas befolkning tacka vare Mao fått det bättre än de någonsin har haft det tidigare. Möjligen med undantag för vissa perioder under 1700-talet! Så, visst gjordes mycket djävelskap av Mao och hans gäng, inget snack om det. Men trots detta så lever kinerserna i medeltal längre i dag än någonsin tidigare! Utan Mao hade de varit på samma nivå som Bangla Desh, Indien eller många stater i Afrika! Men trots detta tror jag att kineserna kommer att fortsätta att gå framåt, Deng sa ju att färgen på katten inte har någon betydelse - huvudsaken är att den fånga möss! :D

Men de bör helst låta tibetaner och folk i Singkiang att styra sig själva. Detta kommer troligen att inträffa framöver - kolonialism i alla varianter bör bekämpas och brännmärkas! Konsekvent! Eller som hände i USA under Vietnamkrigets dagar, när man gjorde en undersökning bland inianerna år 1968 tror jag det var! 80 procent av indianerna röstade för ett slut på kriget, samt, att USA skulle lämna Amerika! :wink:

Världens äldsta republik är dock Island! Monarkier i all ära, men för mig smäller republiken högre eftersom demokratin är något större i en republik än i en monarki där man ärver ett yrke/titel. Det är system som så småningom kommer att försvinna, som väl är!

MVH
bj5

Gregorius
Ny medlem

Inlägg av Gregorius » 3 juli 2003, 01:34

Danmark är väl äldre än Sverige? Jag skulle gissa att Danmark är den monarki i Europa som har överlägset längst kontinuitet

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 3 juli 2003, 01:36

hm Japan är väl ganska gammalt?
jo Israel är ju detta enda F.Kr land som försvunnit och återkommit E.Kr

Skriv svar