Dock så har Kinas befolkning tacka vare Mao fått det bättre än de någonsin har haft det tidigare. Möjligen med undantag för vissa perioder under 1700-talet! Så, visst gjordes mycket djävelskap av Mao och hans gäng, inget snack om det. Men trots detta så lever kinerserna i medeltal längre i dag än någonsin tidigare! Utan Mao hade de varit på samma nivå som Bangla Desh, Indien eller många stater i Afrika! Men trots detta tror jag att kineserna kommer att fortsätta att gå framåt, Deng sa ju att färgen på katten inte har någon betydelse - huvudsaken är att den fånga möss!
Men de bör helst låta tibetaner och folk i Singkiang att styra sig själva. Detta kommer troligen att inträffa framöver - kolonialism i alla varianter bör bekämpas och brännmärkas! Konsekvent! Eller som hände i USA under Vietnamkrigets dagar, när man gjorde en undersökning bland inianerna år 1968 tror jag det var! 80 procent av indianerna röstade för ett slut på kriget, samt, att USA skulle lämna Amerika!
Världens äldsta republik är dock Island! Monarkier i all ära, men för mig smäller republiken högre eftersom demokratin är något större i en republik än i en monarki där man ärver ett yrke/titel. Det är system som så småningom kommer att försvinna, som väl är!
MVH
bj5