Ungrarna - Magyarer

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 28 juni 2003, 13:31

Örjan skrev:Ungrarna har inget med hunnerna att göra.
Nej, men icke desto mindre kallades de ofta hunner under medeltiden, liksom i princip alla andra folk som störde europeerna österifrån. Jag antar att det var det Leonidas syftade på med "de folk som gick under samlingsnamnet 'hunner'".

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 14:49

Lindir skrev:
Nej, men icke desto mindre kallades de ofta hunner under medeltiden, liksom i princip alla andra folk som störde europeerna österifrån. Jag antar att det var det Leonidas syftade på med "de folk som gick under samlingsnamnet 'hunner'".
faktiskt kan ungrarna visst ha ngt med hunnerna att göra, då en del hunner valde att stanna kvar i Pannonien och en del av dagens invånare i Ungern är säkert ättlingar till dessa.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 30 juni 2003, 20:36

Djinghis Khan skrev:
Lindir skrev:
faktiskt kan ungrarna visst ha ngt med hunnerna att göra, då en del hunner valde att stanna kvar i Pannonien och en del av dagens invånare i Ungern är säkert ättlingar till dessa.
Hoppsan, jag syftade inte på ungrarna utan på magyarerna. Jag tror att Örjan också gjorde det.

Skriv svar