Nej, men icke desto mindre kallades de ofta hunner under medeltiden, liksom i princip alla andra folk som störde europeerna österifrån. Jag antar att det var det Leonidas syftade på med "de folk som gick under samlingsnamnet 'hunner'".Örjan skrev:Ungrarna har inget med hunnerna att göra.
Ungrarna - Magyarer
- Djinghis Khan
- Medlem
faktiskt kan ungrarna visst ha ngt med hunnerna att göra, då en del hunner valde att stanna kvar i Pannonien och en del av dagens invånare i Ungern är säkert ättlingar till dessa.Lindir skrev:Nej, men icke desto mindre kallades de ofta hunner under medeltiden, liksom i princip alla andra folk som störde europeerna österifrån. Jag antar att det var det Leonidas syftade på med "de folk som gick under samlingsnamnet 'hunner'".Örjan skrev:Ungrarna har inget med hunnerna att göra.
Hoppsan, jag syftade inte på ungrarna utan på magyarerna. Jag tror att Örjan också gjorde det.Djinghis Khan skrev:faktiskt kan ungrarna visst ha ngt med hunnerna att göra, då en del hunner valde att stanna kvar i Pannonien och en del av dagens invånare i Ungern är säkert ättlingar till dessa.Lindir skrev:Nej, men icke desto mindre kallades de ofta hunner under medeltiden, liksom i princip alla andra folk som störde europeerna österifrån. Jag antar att det var det Leonidas syftade på med "de folk som gick under samlingsnamnet 'hunner'".Örjan skrev:Ungrarna har inget med hunnerna att göra.