Rakdon

Skriv svar
Ingmar
Medlem

Rakdon

Inlägg av Ingmar » 26 juni 2003, 11:07

När uppfanns rakbladet och när blev det "var mans äga"?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 26 juni 2003, 12:08

Den uppfanns av amerikanern King Camp Gillette 1895. 1901 grundade han Gillette company, och därifrån kan man säga att rakhyveln spred sig till var mans hem.

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 27 juni 2003, 11:58

Ok tack.

Fast jag tänkte nog på rakkniven, som jag har för mig nämndes i en dokumentär för länge sedan om järnets historia i Sverige...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 juni 2003, 12:02

Ingmar skrev:Ok tack.

Fast jag tänkte nog på rakkniven, som jag har för mig nämndes i en dokumentär för länge sedan om järnets historia i Sverige...
Den fällbara rakkniven är känd från 1500-talet, men innan dess fanns det ju naturligtvis rakdon av olika typer.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 27 juni 2003, 13:21

Själv våtrakar jag mig som det kallas när man använder rakkniv. Hyvlar och maskiner e inte för riktiga karlar :wink:
Kolla sidan: http://www.vanadis.org/default.asp?category=rakning Där finns det mesta du behöver om skägghistoria, rakning, knivar länkar o.s.v om du är intresserad :)

Det finns massor av forum på nätet drivna av oss smått fanatiska våtrakare :lol:

/B
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 27 juni 2003, 15:07

UrsusRex skrev:Själv våtrakar jag mig som det kallas när man använder rakkniv. Hyvlar och maskiner e inte för riktiga karlar :wink:
Kolla sidan:http://www.vanadis.org/default.asp?category=rakning Där finns det mesta du behöver om skägghistoria, rakning, knivar länkar o.s.v om du är intresserad :)

Det finns massor av forum på nätet drivna av oss smått fanatiska våtrakare :lol:

/B
med kniv? fan vad hårt!!!
sjävl brukar jag byta skäggfrisyr då och då.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 27 juni 2003, 15:11

Jag rakade bort skägget för ett tag sedan och fan vad jag ångrade mig!

Nu tänkte jag spara ihop till en så fet fläta jag kan få ihop

/B

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 juni 2003, 15:34

Jag läste så sent som igår i tidningen att man (enligt uppgift) i allmänhet var renrakad under bronsåldern, och att rakknivar (av brons, förstås ...) då var en av de vanligaste gravgåvorna. Rakknivar var med andra ord allmänt spridda redan för bortåt fyratusen år sedan.

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 27 juni 2003, 17:14

Lindir skrev:Jag läste så sent som igår i tidningen att man (enligt uppgift) i allmänhet var renrakad under bronsåldern, och att rakknivar (av brons, förstås ...) då var en av de vanligaste gravgåvorna. Rakknivar var med andra ord allmänt spridda redan för bortåt fyratusen år sedan.
Ja, kanske det. Men hur många fattiga bönder hade råd med en rakkniv av brons, eller ens järn år 1681? En rakkniv är ju inte direkt något man kan banka till själv..

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 juni 2003, 17:41

Ja, kanske det. Men hur många fattiga bönder hade råd med en rakkniv av brons, eller ens järn år 1681? En rakkniv är ju inte direkt något man kan banka till själv..
Det är en allmänt spridd myt att det var så stor fattigdom förr, att folk låg sjuka i rännstenen klädda i tio år gamla trasor och knaprade på de sista smulorna av gammalt mögligt bröd. Bondeståndet i det gamla Sverige var i allmänhet hyffsat välbärgade och en liten rakkniv var ngt man kunde kosta på sig alla gånger.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 27 juni 2003, 18:14

Sedan är det väl inget som säger att man måste använda rakkniv. En skarp slidkniv funkar ju också. För en bonde spelade det nog ingen större roll om han inte blev len som en barnrumpa i ansiktet. :)

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 27 juni 2003, 18:18

En bra bit in på 1900-talet rakade man sig med en infällbar rakkniv. Första gången en sådan nämns i skrift är 1680 av en tillverkare i Sheffied, England. Den användes av frisörer liksom när man rakade sig själv hemma, vilket fram till badrummens tid skedde vid köksbordet. Framför sig hade man rakspegeln, tvål, borste och en rakkopp för varmvatten. Så väldigt ofta gjorde man det inte - kanske en eller två gånger i veckan - men när det var klart skulle den unga frun ha en rakpuss, en sed som är belagd i Sverige till åtminsone början av 1800-talet. ]
Från ovannämnda sajt och länken om skägghistoria och dess betydelse

Och självklart bjuder man sin hustru på en rakpuss som en sann våtrakare :lol:
/B

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 27 juni 2003, 23:46

Egentligen tragiskt oviktig information men....
jag har rakat mig med yxa en gång.
Det var inträdesprovet till kurtklubben, fånigt namn men bra klubb att vara med i. Alla viktiga människor i min födelseort är med.
Det var skitsvårt och yxan var djävulskt vass.
Hur hamnade vi i en diskussion om rakning?

Andreas

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 00:03

Riktiga män rakar sig inte alls, möjligtvis kan man trimma skägget men annars ska man låta det vara :wink:

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 28 juni 2003, 01:03

meimer skrev:Egentligen tragiskt oviktig information men....
jag har rakat mig med yxa en gång.
Det var inträdesprovet till kurtklubben, fånigt namn men bra klubb att vara med i. Alla viktiga människor i min födelseort är med.
Det var skitsvårt och yxan var djävulskt vass.
Hur hamnade vi i en diskussion om rakning?

Andreas
Det är väl ingen oviktig information!!!!!!
Du har ju gjort en fältundersökning huruvida rakkniv nödvändigtvis är ett måste för en god skäggkultur i de proletära skiften av 1680-talets befolkning :lol:

/B

Skriv svar