Rakdon
Rakdon
När uppfanns rakbladet och när blev det "var mans äga"?
- Djinghis Khan
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Själv våtrakar jag mig som det kallas när man använder rakkniv. Hyvlar och maskiner e inte för riktiga karlar
Kolla sidan: http://www.vanadis.org/default.asp?category=rakning Där finns det mesta du behöver om skägghistoria, rakning, knivar länkar o.s.v om du är intresserad
Det finns massor av forum på nätet drivna av oss smått fanatiska våtrakare
/B
Kolla sidan: http://www.vanadis.org/default.asp?category=rakning Där finns det mesta du behöver om skägghistoria, rakning, knivar länkar o.s.v om du är intresserad
Det finns massor av forum på nätet drivna av oss smått fanatiska våtrakare
/B
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 28 gånger.
med kniv? fan vad hårt!!!UrsusRex skrev:Själv våtrakar jag mig som det kallas när man använder rakkniv. Hyvlar och maskiner e inte för riktiga karlar![]()
Kolla sidan:http://www.vanadis.org/default.asp?category=rakning Där finns det mesta du behöver om skägghistoria, rakning, knivar länkar o.s.v om du är intresserad![]()
Det finns massor av forum på nätet drivna av oss smått fanatiska våtrakare![]()
/B
sjävl brukar jag byta skäggfrisyr då och då.
Ja, kanske det. Men hur många fattiga bönder hade råd med en rakkniv av brons, eller ens järn år 1681? En rakkniv är ju inte direkt något man kan banka till själv..Lindir skrev:Jag läste så sent som igår i tidningen att man (enligt uppgift) i allmänhet var renrakad under bronsåldern, och att rakknivar (av brons, förstås ...) då var en av de vanligaste gravgåvorna. Rakknivar var med andra ord allmänt spridda redan för bortåt fyratusen år sedan.
- Djinghis Khan
- Medlem
Det är en allmänt spridd myt att det var så stor fattigdom förr, att folk låg sjuka i rännstenen klädda i tio år gamla trasor och knaprade på de sista smulorna av gammalt mögligt bröd. Bondeståndet i det gamla Sverige var i allmänhet hyffsat välbärgade och en liten rakkniv var ngt man kunde kosta på sig alla gånger.Ja, kanske det. Men hur många fattiga bönder hade råd med en rakkniv av brons, eller ens järn år 1681? En rakkniv är ju inte direkt något man kan banka till själv..
Från ovannämnda sajt och länken om skägghistoria och dess betydelseEn bra bit in på 1900-talet rakade man sig med en infällbar rakkniv. Första gången en sådan nämns i skrift är 1680 av en tillverkare i Sheffied, England. Den användes av frisörer liksom när man rakade sig själv hemma, vilket fram till badrummens tid skedde vid köksbordet. Framför sig hade man rakspegeln, tvål, borste och en rakkopp för varmvatten. Så väldigt ofta gjorde man det inte - kanske en eller två gånger i veckan - men när det var klart skulle den unga frun ha en rakpuss, en sed som är belagd i Sverige till åtminsone början av 1800-talet. ]
Och självklart bjuder man sin hustru på en rakpuss som en sann våtrakare
/B
Egentligen tragiskt oviktig information men....
jag har rakat mig med yxa en gång.
Det var inträdesprovet till kurtklubben, fånigt namn men bra klubb att vara med i. Alla viktiga människor i min födelseort är med.
Det var skitsvårt och yxan var djävulskt vass.
Hur hamnade vi i en diskussion om rakning?
Andreas
Det var inträdesprovet till kurtklubben, fånigt namn men bra klubb att vara med i. Alla viktiga människor i min födelseort är med.
Andreas
- Djinghis Khan
- Medlem
Det är väl ingen oviktig information!!!!!!meimer skrev:Egentligen tragiskt oviktig information men....
Andreas
Du har ju gjort en fältundersökning huruvida rakkniv nödvändigtvis är ett måste för en god skäggkultur i de proletära skiften av 1680-talets befolkning
/B