UrsusRex "OCh var är liken efter hans motståndare?"
Kanske var så att de som till slut lyckades dräpa Ötzi ; bar hem sina stupade kamrater och begravde dem. Ötzi lämnades kvar eller så fann man inte honom.
Kanske var det så: att Ötzi blev dödligt sårad av pilen men kunde slåss och fly i någon timme (mer eller mindre, vad vet jag?) innan blodförlusten blev för stor och han segnade ihop på den plats där man återfann honom idag. Kanske hann han fly så långt att man inte brydde sig om att jaga honom mer. Två kamrater hade ju gått åt för hans pilar och det var dags att bege sig hemåt.
Tryggve "Jag är förvirrad. Han hade ingen fungerande båge, då? Verkar det i så fall inte lite underligt att han skulle ha skjutit två personer med pilbåge precis innan han dog?"
Jag är också förvirrad. Ötzi kan också ha varit förvirrad. I närstrid, tappat kniven, eller så uppstod det klassiska dödläget där två kämpar försöker pressa in kniven i varandras ansikte och därför greppat en pil med en ledig hand och stuckit sin motståndare. I närstrid tar man nog till vad som helst för att värja sig.
Ötzi flydde nu för sitt liv, sårad. Han hade lyckats nedkämpa de två förföljarna men fler var på väg. I handen höll han fortfarande i pilen han värjt sig med och i den andra sin kniv. Sin bästa båge hade råkat falla av i tumultet. Han sprang länge men till slut var han tvungen att sätta sig ned. Han var trött och somnade sedermera in för evigt. Greppet släppte och pilen föll ur hans hand och hamnade brevid hans kropp där den återfanns.
Sånt här är kul att spekulera i.
Warrior-Ötzi! När kommer filmen?