Fråga om jakt

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Fråga om jakt

Inlägg av Davian » 7 november 2020, 19:54

Sarvi skrev:
7 november 2020, 16:30
Davian skrev:
7 september 2020, 23:02
Jag har aldrig jagat och har inget intresse av det men jag tror att vi måste förutsätta att folk förr i tiden jagade så energieffektivt de kunde. Jag håller det för troligt att man varierade jakten efter natur, byte, väder, utrustning, antal jägare mm.
Men man ska nog inte utesluta att vissa former av jakt också kunde ha symbolisk eller religiös betydelse. Det traditionella mandomsprovet för en massajkrigare i östafrika är t.ex. att ensam jaga och döda ett lejon med spjut. Inte direkt en riskminimerad övning.

Ja definitivt kan det vara så. Men religiös eller symbolisk jakt har ju inte som syfte att skaffa föda så jag brukar räkna bort det när jag pratar om forntida jakt. :) men med religion och andra riter kan man göra alla möjliga knasigheter eller svåra uppdrag. jag skulle aldrig en försöka mig på idén att jaga lejon med spjut.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Fråga om jakt

Inlägg av millgard » 7 november 2020, 21:09

Spjut ansågs vara det "säkraste" sättet att döda björn ända in på 1900-talet även i Sverige. Gevär var inte tillräckligt pålitliga.

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Fråga om jakt

Inlägg av Davian » 8 november 2020, 22:37

Jo, jag läste en gång en manual för hur man ska hantera spjuten när man jagar björn. Idén är att man inte ska visa att man har ett spjut utan det ska ligga på marken, hållas lågt nere. Sen ska man när björnen rusar på en ta upp det såpass nära inpå att björnen inte hinner bromsa eller knuffa undan spjutet, och samtidigt använda dess egen kraft mot det för att trycka in spjutet rejält.


Det var ett gammalt stick jag såg i min farmors sommarstuga som liten. Om det är en bra metod vet jag inte. :) Själv skulle jag aldrig vistas i ett område med stora rovdjur utan att ha ett rejält spjut med mig. De är väldigt praktiska.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fråga om jakt

Inlägg av Markus Holst » 8 november 2020, 22:38

Det låter som hur skottarna motade kavalleriet i Braveheart.

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Fråga om jakt

Inlägg av Davian » 8 november 2020, 23:45

Ja, jag tänker att idéen är detsamma. Det här sticket jag såg var faksimil från tidigt 1900-tal. Jag är inte ensam om att ha sett det för jag hittade det här lite roliga inlägget i ämnet

http://www.nissepedia.com/index.php/Bj%C3%B6rnspjut

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Fråga om jakt

Inlägg av millgard » 9 november 2020, 06:43

Davian skrev:
8 november 2020, 22:37
Jo, jag läste en gång en manual för hur man ska hantera spjuten när man jagar björn. Idén är att man inte ska visa att man har ett spjut utan det ska ligga på marken, hållas lågt nere. Sen ska man när björnen rusar på en ta upp det såpass nära inpå att björnen inte hinner bromsa eller knuffa undan spjutet, och samtidigt använda dess egen kraft mot det för att trycka in spjutet rejält.


Det var ett gammalt stick jag såg i min farmors sommarstuga som liten. Om det är en bra metod vet jag inte. :) Själv skulle jag aldrig vistas i ett område med stora rovdjur utan att ha ett rejält spjut med mig. De är väldigt praktiska.
Nja, det handlar inte så mycket om att inte visa spjutet som att vara beredd med det. När björnen kommer stödjer man spjutet mot marken och låter björnens egen kraft penetrera vitala delar (hjärta lungor pulsådror etc).

Man får ju inte många chanser.

Skriv svar