Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av MedMigMotMig » 9 december 2015, 14:32

Vilken utveckling skedde i den arabiska världen (beduinerna på den Arabiska Halvön) mellan år 6000 BC och år 600 AD? Vilka är de främsta framstegen de gjorde socialt, ekonomiskt och teknologiskt under årtusendena före Muhammed?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av Markus Holst » 9 december 2015, 15:15

Har du fått en ny läxa?

Vad har du själv kommit fram till? Vi fyller gärna i men gör inte läxan åt dig.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av MedMigMotMig » 9 december 2015, 21:01

Jag har kommit fram till att beduinerna inte gjorde några väsentliga framsteg i jämförelse med sin samtida nära omvärld. Att araberna levde (och kanske ännu lever) kvar i stenåldern medan omvärlden (inklusive Jemen på samma halvö, och kanske persiska kolonier längs arabiska halvöns östkust) under den tidiga medeltiden levde i allt mer avancerade högkulturer. Detta med stöd i vad jag har kunnat hitta om sånt som stadsbyggnad, upptäcktsresor, teknologi, filosofi, astronomi. Men vad åstadkom de arabiska beduinerna FÖRE Muhammed och hans kulturella brainwash-uppfinning?

(Att du, Markus Holst, kallar denna fråga för en hemläxa är förolämpande, helt ogrundat och jag hoppas att du inser och erkänner den felbedömningen!)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av Markus Holst » 10 december 2015, 21:21

Nu är jag osäker på vad du räknar i den arabiska kulturen. Egypten kan vi ju lämna därhän trots dess storartade förflutna då väl dessa knappast var araber, men jag tänker på den bördiga halvmånen. Kan den räknas in? I så fall uppfann ju araberna jordbruket.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av MedMigMotMig » 11 december 2015, 11:51

Jag syftar på den beduinkultur som, vad jag förstår, Muhammed växte upp i på Arabiska halvön. Grundaren av det imperium som kom att erövra alla omgivande medeltida högkulturer.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av varjag » 12 december 2015, 00:06

MedMigMotMig skrev:Jag syftar på den beduinkultur som, vad jag förstår, Muhammed växte upp i på Arabiska halvön. Grundaren av det imperium som kom att erövra alla omgivande medeltida högkulturer.
Jag har kommit fram till att beduinerna inte gjorde några väsentliga framsteg i jämförelse med sin samtida nära omvärld. Att araberna levde (och kanske ännu lever) kvar i stenåldern medan omvärlden (inklusive Jemen på samma halvö
En svår fråga som knappast har ett entydigt svar, helt enkelt då vi inte vet.
Det bästa vittnesmål som står oss till buds - torde vara Gamla Testamentet.
Vari de israeliska Patriarkernas liv och leverne skildras.

Den förste - Abraham, torde ha levat omkring 2000-2200 BC och i Mesopotamien (Irak idag). Detta är bronsålder - före järnets tillkomst.....
Man kan anta - att stenåldern fortfarande härskade, helt eller delvis - bland primitiva nomadiska stammar.
Varav f.ö. israeliterna - var en annan.
Vad som nedtecknats om patriarkerna borde vara betydligt yngre - hebreiskan som skriftspråk debuterade väl omkring 1000 BC.
Torah-böckerna torde hemmahöra omkring 400 år senare, alltså c:a 600 BC.

Arabiska som skriftspråk kom långt senare. Ungefär samtida med profeten Muhammed.....eller på 500-talet efter Kristus.

Araberna var ''sena startande'' i det här loppet och har lämnat få eller inga fotavtryck i historien - före Mohammed och Islam.

Med islams krigiska karaktär, spreds läran, i huvudsak med svärdet - kulturellt kunde araberna inte tävla med sin omvärld.

Det som senare kommit kallas arabisk vetenskap - lånades skamlöst från andra befintliga högre kulturer.
Matematik och astronomi från Babylonien och Grekland. Arkitektur från Grekland och Rom.
Alla - ämnen som i efterhand tillskrivits den ''arabiska högkulturen''. Men i stort sett var lånegods.

Allra dråpligast tycker jag - är Islam's beramade Sharia-lag. Som i det mesta är kopierad direkt från den hebreiska Moselagen. :)

Att islam verkat hämmande på vetenskapliga framsteg - blir ju uppenbart vid studium av Nobelpristagare.
Där muslimer är mycket dåligt representerade.

Utom - vad gäller Fredspris! 8O

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av gunship » 12 december 2015, 00:50

Dock, måste man nog anse att renässansen startade tack vare att araberna förde den gamla vetenskapen vidare, där den sedan återupptäcktes av européer när man tog tillbaka spanien.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av MedMigMotMig » 12 december 2015, 11:48

gunship skrev:Dock, måste man nog anse att renässansen startade tack vare att araberna förde den gamla vetenskapen vidare, där den sedan återupptäcktes av européer när man tog tillbaka spanien.
Tror du inte att den hade levt kvar och förts vidare även om inte de högkulturer som skapade den gamla vetenskapen inte hade gått under av arabisk invasion? Det var väl ockuperade greker och egyptier m.fl. som översatte den vetenskap de sedan länge redan hade, till det nya förvaltningsspråket arabiska. Romarna var inte så värst filosofiskt lagda vad jag vet, så därför fanns ett underskott av bevarande av sådan vetenskap på Medelhavets norra sida.

Men frågan fokuserar på arabisk utveckling FÖRE muhammed. Att, som varjag påpekar, arabiskt skriftspråk uppkom inom kanske bara ett sekel före Muhammed är intressant. De var kanske på uppgång redan generationer före Muhammed, som i tider av modernisering och de politiska obalanser det kan ha skapat mellan olika stammar, kunde förena och militärisera dem, och därmed lägga grunden för att rikta sig utåt för erövring? (Vild spekulation)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av gunship » 12 december 2015, 15:17

MedMigMotMig skrev:
gunship skrev:Dock, måste man nog anse att renässansen startade tack vare att araberna förde den gamla vetenskapen vidare, där den sedan återupptäcktes av européer när man tog tillbaka spanien.
Tror du inte att den hade levt kvar och förts vidare även om inte de högkulturer som skapade den gamla vetenskapen inte hade gått under av arabisk invasion? Det var väl ockuperade greker och egyptier m.fl. som översatte den vetenskap de sedan länge redan hade, till det nya förvaltningsspråket arabiska. Romarna var inte så värst filosofiskt lagda vad jag vet, så därför fanns ett underskott av bevarande av sådan vetenskap på Medelhavets norra sida.

Men frågan fokuserar på arabisk utveckling FÖRE muhammed. Att, som varjag påpekar, arabiskt skriftspråk uppkom inom kanske bara ett sekel före Muhammed är intressant. De var kanske på uppgång redan generationer före Muhammed, som i tider av modernisering och de politiska obalanser det kan ha skapat mellan olika stammar, kunde förena och militärisera dem, och därmed lägga grunden för att rikta sig utåt för erövring? (Vild spekulation)
Araberna gjorde en betydlig insats att bygga vidare på det - bland annat den vetenskapliga metoden, algebra, och diverse annat. Jag förstår inte riktigt din fråga? Klart är att i västrom glömde man bort, medan araberna var intresserade - med många skolor och lärocentra, i en relativt öppen miljö - vilket är lite ironiskt, med tanke på hur vissa agerar nufördiden i islams namn.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av Amund » 12 december 2015, 15:52

Markus Holst skrev:Nu är jag osäker på vad du räknar i den arabiska kulturen.
Ja det undrar jag också, räknas inte högkulturerna vid Eufrat och Tigris?
MedMigMotMig skrev:Jag har kommit fram till att beduinerna inte gjorde några väsentliga framsteg i jämförelse med sin samtida nära omvärld. Att araberna levde (och kanske ännu lever) kvar i stenåldern medan omvärlden (inklusive Jemen på samma halvö, och kanske persiska kolonier längs arabiska halvöns östkust) under den tidiga medeltiden levde i allt mer avancerade högkulturer. Detta med stöd i vad jag har kunnat hitta om sånt som stadsbyggnad, upptäcktsresor, teknologi, filosofi, astronomi. Men vad åstadkom de arabiska beduinerna FÖRE Muhammed och hans kulturella brainwash-uppfinning?
Om frågan bara gäller den svårbeboeliga Arabiska halvön med sin brist på vatten och bördiga jordar, så undrar jag vilka andra perifera områden som under samma period kan visa på stora framsteg?

Drottningen av Saba ansågs väl leda en högkultur under sin tid..?
Map_of_Aksum_and_South_Arabia_ca__230_AD.jpg
Map_of_Aksum_and_South_Arabia_ca__230_AD.jpg (13.1 KiB) Visad 4964 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Sabaeans

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av Ephraim » 12 december 2015, 16:26

Från 800-talet f.kr. finns inskriptioner från de s.k fornsydarabiska språken. Detta är alltså en grupp numera utdöda semitiska språk som talades på den södra halvan av Arabiska halvön. De tillhör de sydsemitiska språken, en grupp språk som också inkluderar semitiska språken i Etiopien och Eritrea, samt de moderna sydarabiska språken som talas på sina håll i Yemen och Oman (förvirrande nog är de moderna sydarabiska språken inte direkta arvatagare till fornsydarabiska). Det är omdiskuterat om de sydsemitiska språken uppstod på den Arabiska halvön och spreds därifrån till Afrika eller tvärtom, men det förstnämnda verkar vara den vanligaste uppfattningnen idag.

Från 700-talet f.kr. finns inskriptioner från de s.k. fornnordarabiska språken, i dagens Irak, Jordanien och Syrien. Dessa språk skrevs oftast med ett fornsydarabiskt alfabet, fast någon gång med det grekiska alfabetet. De fornnordarabiska språken är väldigt nära besläktade med den klassiska arabiskan, som alltså är det språk som i mångt och mycket gett upphov till de moderna arabiska dialekterna. Det är omdiskuterat huruvida någon fornnordarabisk inskription innehåller en direkt föregångare till klassisk arabiska, men det fanns antagligen ett arabiskt dialektkontinuum (alltså en grupp närbesläktade dialekter som mjukt övergår i varandra) där den förklassiska arabiskan var ett av dessa språk/dialekter.

Nabatéerna, med Petra i Jordanien som huvudstad, talade antagligen någon form av arabiska (närbesläktad med klassisk arabiska, huruvida den var dess direkta föregångare vet jag inte). De skrev dock på en arameisk dialekt som med tiden blev allt mer influerad av arabiska. Det arabiska alfabetet antas som ofta ha utvecklats ur de nabatéiska.

Från 500-talet e.kr. finns inskriptioner med något som liknar det arabiska alfabetet som vi känner det och skrivet på ett språk som mer säkert är (för)klassisk arabiska. Det klassiska arabiska standardspråket är nog i sig lite av en blandning av dialekter. Detta språk kom sedan att konkurrera ut de fornnordarabiska och fornsydarabiska dialekterna även om spår av åtminstone de förstnämnda nog faktiskt finns kvar i vissa arabiska dialekter än idag.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av MedMigMotMig » 12 december 2015, 16:31

Alltså, Muhammed växte upp i en beduinkultur. Inte i Eufrats stadskultur. De som bodde där var inte arabiska beduiner. Frågan har ingenting att göra med vad vilken teolog "tolkar" vad som görs i islams namn. Frågan handlar om hur den arabiska steålderskulturen utvecklades under årtusendena FÖRE Muhammed. FÖRE islam. Islam är helt OT här.


För den icke läskunnige som helt OT fortsätter trolla om vad som hände EFTER Muhammed, så kan jag tala om att dennes OT är helt felförstått. Samma gamla icke-araber fortsatte att bedriva samma gamla icke-arabiska vetenskap även några generationer under arabisk ockupation. De s.k. "arabiska vetenskapen" inom astronomin, matematiken, arkitekturen var alltigenom icke-arabisk och bedrevs av icke-araber som t.ex. Fibonacci. Han blev ju inte arabisk stenåldersbeduin bara för att hans regering hade störtats av arabiska krigare, han fortsatte ju bara den för-arabiska högkulturen så gott han ännu tilläts.

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av Ephraim » 12 december 2015, 19:45

Så vilka handlar egentligen tråden om? Är det:
1. Förislamiska beduiner som främst använde stenverktyg?
2. Förislamiska beduinder i största allmänhet?
3. Muhammeds stam under förislamisk tid?
4. Förislamiska araber?
5. Alla förislamiska folk på Arabiska halvön?
6. Något annat?

I begreppet beduin ligger i sig en relativt nomadisk livsstil, och vanligen försörjning på boskapsskötsel. Bofasta araber är väl per definiton inte beduiner, så om tråden enbart handlar om beduiner på arabiska halvön har du lagt in ett hinder mot en hel del utveckling redan i frågeställningen. Det är lite som att fråga hur stora städer det finns på landsbygden i Sverige.

Städer fanns på arabiska halvön innan islam. Det fanns även städer med folk som talade språk närbesläktade med klassisk arabiska. Men de som bodde i dessa städer var ju definitionsmässigt inte beduiner. Dock kan nämnas att det fornnordarabiska skrivna språken (belagda från 700-talet f.kr.) till stor del verkar ha varit förknippade med nomadiska och boskapsskötande folk.

Sen är det som redan nämnts inte helt uppenbart vad arab innebär innan spridningen av islam och därmed det klassiska arabiska språket. Begreppet arab som sådant är äldre än islam, men då användes det nog ofta om alla invånare på Arabiska halvön.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Hur utvecklades den arabiska kulturen mellan stenåldern och medeltiden?

Inlägg av MedMigMotMig » 12 december 2015, 22:11

Ephraim skrev:Så vilka handlar egentligen tråden om? Är det:
1. Förislamiska beduiner som främst använde stenverktyg?
2. Förislamiska beduinder i största allmänhet?
3. Muhammeds stam under förislamisk tid?
4. Förislamiska araber?
5. Alla förislamiska folk på Arabiska halvön?
6. Något annat?

I begreppet beduin ligger i sig en relativt nomadisk livsstil, och vanligen försörjning på boskapsskötsel. Bofasta araber är väl per definiton inte beduiner, så om tråden enbart handlar om beduiner på arabiska halvön har du lagt in ett hinder mot en hel del utveckling redan i frågeställningen. Det är lite som att fråga hur stora städer det finns på landsbygden i Sverige.

Städer fanns på arabiska halvön innan islam. Det fanns även städer med folk som talade språk närbesläktade med klassisk arabiska. Men de som bodde i dessa städer var ju definitionsmässigt inte beduiner. Dock kan nämnas att det fornnordarabiska skrivna språken (belagda från 700-talet f.kr.) till stor del verkar ha varit förknippade med nomadiska och boskapsskötande folk.

Sen är det som redan nämnts inte helt uppenbart vad arab innebär innan spridningen av islam och därmed det klassiska arabiska språket. Begreppet arab som sådant är äldre än islam, men då användes det nog ofta om alla invånare på Arabiska halvön.
Jag syftar främst på den kultur som Muhammed växte upp i och på de kulturer som han enade under sin livstid. Detta som bakgrund till den arabiska/muslimska expansionen århundrarna därefter. Mitt allmäna intryck är att de kom som från ingenstans förrän Muhammed gudomligt gjorde dem till stormakt, att de inte hade någon känd förhistoria, vilket är konstigt och säkert fel.

Skriv svar