Sammanfattning kelter och ryssar?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 januari 2003, 03:20

Haldir skrev:Ingen som känner för att sammanfatta det om kelterna? Koehl? Nån? *ber snällt*
Har inte glömt detta, lovar göra ett försök, Snart / Dan
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 30 januari 2003, 09:32

är dessa stavelser du pratar om universiella? Betyder EF alltid ensam härskare vilket språk man än talar?

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 30 januari 2003, 10:31

Nja, det är ett betydelsebärande morfem som nog finns i många språk fast jag har inte koll på alla. Jag har förstås jobbat mest med de germanska språken, men vi har nog en del lån söderifrån. EF har även synonymen OM där man underförståd herden/ ledaren omslutar någonting. Närliggande är IF där man omslutar det okända/ antagandet och får grepp om det rent logiskt sett.
.
Som du kanske förstår är det från min grundforskning där jag har mycket att forska i när jag hinner. Det är okändamarker jag trampar. Det har varit en god hjälp vid tolkningen av skriftsymbolerna på en del hällar. Det är inget man sätter sig in i på en kafferast. Men varför skulle jag inte använda vad jag uppnått? En början har jag på
http://freepages.history.rootsweb.com/~ ... rlogik.htm
.
Man får gå utanför Norden för att finna förklaringar. Ibland att man finner myterna men det kan ochså var jämförande såsom exempelvis de slaviska/ polska gamla veckodagarna (det finns en modern version ochså) som för sommaren är en gammal rest av ritualkalendern.
.
Min kunskap samlas av små fragment på samma sätt som arkeologerna sätter ihop krukor. Det är en fråga om att sätta det i sin kontext och det samhälle det tillhör. För forntiden gäller det att känna ritualsamhället och världsordningen. Man kan inte benämna det religion eftersom det inte var kult utan praktisk samhällsordning för brödfödan. Religion skapades i stadssamhället som fjärmade sig från naturen.
.
Rubriken handlar ju om Rus där det råder delade uppfattningar. En del vill få Ukraina och Kaukasus till världens navel 4000 - 2000 f.K.r som breder ut sig även mot Norden. Då kommer förstås frågan varför pratar vi inte slaviska. Varför stämmer inte beskrivningen av Kurgankulturen på dåtida Norden? Jag tror inte på vandringsteorier utan på långsam influens. Bohusläns hällar är ett exempel på hur kultur sipprat in under en lång period.
.
Rysk historia av i dag går som sagt bara till 860 AD och segrarna skriver historien kan man säga. Men vad man berätter om är dynastin i Kiev och Novgorod. Ryssland är stort och har lika lång förhistoria som Norden. Först under senaste decennierna har man blivit medvetna om hur mycket folk dvs. förmodligen handelsmännen reste kors och tvärs i Europa och seglade på haven tidigt under bronsåldern.
.
Thor Heyerdahl såg likheten mellan nordiska och tidiga bronsålderristningar i Azerbadjan. I samma trakter i Kaukasus finner man en ristning med en orm och en man som är mycket likt en i Bohuslän. Det är uppenbart att för att komma till Kaukasus måste man ha rest genom Ryssland. Lösningen är förmodligen handelsmän och äventyrarare medan vår egen kultur är så ensartad och kontinuerlig att vi kan tala om influens söderifrån, men inte utesluta invandring i synnerhet när det gäller jordbruket. Alltså inte om större grupper som med vapenmakt tog land.
.
Runt 2000 f.K.r var det en allmän blomning av kontakter och man letade metaller på alla håll i världen. Kopparn hade varit borta från Norden i 1000 år men kommer nu mest i form av brons. Traditionellt anger man källor i södra England för ten (förekommer sparsamt på jorden) och Mellaneuropa senare Halstatt för koppar. Men inget uteslutar koppar via andra leder från Balkan och Kaukasus. Hällkistan med gavelhål förekommer i Kaukasus.
.
Jag hoppas ju på att man ska publicera mera om rysk arkeologi, men än så länge tycks det mest vara kuriosa såsom guldsmycken och amazonerna som skymmer utsikten för det mer grundläggande. Vi känner till skytiska guldet men häromdagen stötte jag på en sajt från Kazakstan med ett par hundra bilder av guldföremål. Underbara smycken med bl.a. snöleoparder, tigrar, hästar, getter och alla skickligt tecknade mest frå runt 500 f.Kr.
ha det catshaman

Skriv svar