Jakt- och samlarkulturerna

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Jens Boström
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 augusti 2012, 09:43

Jakt- och samlarkulturerna

Inlägg av Jens Boström » 27 augusti 2012, 10:04

Jag har en fundering gällande övergången från jakt- och samlarkulturer till agrara samhällen. Jag minns att jag läste ett kompendium för några år sedan som lyfta fram livet innan jordbruket som ett liv med färre sjukdomar, mindre slit och mer jämlika och jämställda förhållanden. Det efterkommande jordbrukssamhället beskrivs som ett hårt slit och ond bråd död. Det var som sagt en tid sedan jag läste kompendiet och det kan förstås vara så att minnet blåst upp den historiska Aha!-upplevelsen.

Hur som haver. Förklaringarna till själva övergången förefaller skilja sig åt. Mer övergripande verk brukar skildra jordbrukets inträde som något positivt medan andra som något som tvingades fram då ökade population inte kunde försörjas av jakt- och samlande (någon skriver att det blir färre stora bytesdjur). Andra säger att samlandet av bär och frukter var betydligt viktigare för försörjningen än jakt...

De rent ekologiska förändringarna runt 10 000 f.Kr med ett varmare klimat över stora delar av planeten brukar också nämnas i sammanhanget. Då för att antyda att det blir lättare att odla helt enkelt. Men som jag ser det borde också en bördigare och grönare omgivning ge mer bär, frukter och djur att jaga? Får det inte riktigt att gå ihop. Gissar att det främst handlar om överbefolkning men blir ändå förvirrad.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Jakt- och samlarkulturerna

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 augusti 2012, 10:21

Det där lät lite omvänt. Den moderna förklaringen är väl snarare att nomadernas övergång till att odla spannmål gav en stor ökning av mängden mat, vilket i sin tur ledde till en befolkningsökning. Kontinuerlig, nästan garanterad, tillgång till mat insåg man fördelarna med, och bofasta samhällen växte fram.

Fördelen är också att mängden näring räcker till att försörja så pass många att vissa kan ägna sig åt annat än att bara samla/jaga mat. Därav uppstod "kultur". :)

Å andra sidan ledde det också till konflikter med grannar, och överbefolkning.

Mvh -Dan

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Jakt- och samlarkulturerna

Inlägg av LasseMaja » 28 augusti 2012, 14:49

Man fick också under jordbrukskulturen sämre hälsa. Dels ledde ökad befolkningstäthet till att sjukdomar spreds lättare men det fasta boendet hade också negativ inverkan på saniteten. Skit, skräp och avfall ansamlades i aldrig tidigare skådad mängd i anslutning till bosättningarna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Jakt- och samlarkulturerna

Inlägg av Markus Holst » 28 augusti 2012, 15:01

Även gjorde väl den ökade närheten till djur att man fick deras smittor. De flesta barnsjukdomar har vi väl ärvt från boskapen?

t ex:
Wikipedia skrev:Mässlingvirus tillhör morbillisläktet och är nära besläktade med det virus som orsakar boskapspest. Mässlingsviruset har troligen utvecklats från en gemensam föregångare till både mässling och boskapspest, som uppstått i miljöer där människor och nötboskap levde tätt tillsammans och där viruset kunde smitta både människor och boskap. Genetiska studier av mässlingsvirus och boskapspestvirus har visat att de har gemensamt ursprung och att divergensen skedde under tio- eller elvahundratalet. De förändringar som gjorde mässlingsviruset specifikt för människor medförde sannolikt att sjukdomsbilden ändrades och att det blev mycket mer smittsamt än sina föregångare. De mässlingsstammar som cirkulerar idag har ett gemensamt ursprung så sent som i början av 1900-talet.

Jens Boström
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 augusti 2012, 09:43

Re: Jakt- och samlarkulturerna

Inlägg av Jens Boström » 28 augusti 2012, 15:10

Stort tack för att ni hjälper till och reder ut! Nu känns hela affären solklar. Återkommer efter jobbet.

Jens Boström
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 augusti 2012, 09:43

Re: Jakt- och samlarkulturerna

Inlägg av Jens Boström » 28 augusti 2012, 15:18

jag tror att fina smycken och annat hantverk som jakt- och samlarna lämnade efter sig har tolkats som att de hade relativt gott om fritid. Detta borde i sin tur också tyda på att de inte hade några större bekymmer att få ihop nog med mat. Däremot skulle man förstås kunna tänka sig att dessa förutsättningar förändrats på något sätt. Kanske är det så att denna bild inte alls stämmer in under slutskedet.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Jakt- och samlarkulturerna

Inlägg av Cuba » 28 augusti 2012, 16:59

Jag är i slutet av Jared Diamonds bok "Vete, vapen och virus", som tar upp bland annat de här frågorna. Tycker den har varit mycket intressant så här långt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vete,_vapen_och_virus

Skriv svar