Jorden importerade vatten

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Jorden importerade vatten

Inlägg av Amund » 13 juli 2012, 18:52

Det verkar som om det inte fanns vatten på vår planet när jorden bildades, utan det importerades hit från asteroiderna. Eftersom det är så enorma mängder vatten som täcker jordytan är det svårförståeligt hur denna process gick till, kanske någon kan förklara det hela bättre?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5190796

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Jorden importerade vatten

Inlägg av Solkungen » 13 juli 2012, 19:21

Jämfört med övrig massa är inte vattenmängderna så enorma. Asteroiderna tror jag bara gett ett visst tillskott men bulken måste ha funnits med från början, som is eller separerade grundämnen.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Jorden importerade vatten

Inlägg av Amund » 14 juli 2012, 17:58

Solkungen skrev:Jämfört med övrig massa är inte vattenmängderna så enorma. Asteroiderna tror jag bara gett ett visst tillskott men bulken måste ha funnits med från början, som is eller separerade grundämnen.
Håller med, det känns betydligt trovärdigare.

Vad jag tror gör det svårt (åtminstone för mig) att förstå skeenden från tiderna när jorden bildades är de otroligt långa tidsperioder det handlar om, det rubbar ens tankebanor som bygger på logik där tiden är begränsad.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Jorden importerade vatten

Inlägg av tryggve » 14 juli 2012, 18:37

Engelska wiki har en artikel som stolpar upp de vanligaste teorierna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_water_on_Earth

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Jorden importerade vatten

Inlägg av Solkungen » 14 juli 2012, 18:40

Tydligen finns det mycket vatten bundet i magman så atmosfären tillförs fortfarande ständigt "nytt" vatten från vulkaner.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Jorden importerade vatten

Inlägg av tryggve » 14 juli 2012, 18:44

Det sker ju samtidigt ett visst utflöde av gas i rymden, men det är väl främst väte som kan "läcka ut". Samtidigt så tillförs ju jorden material via meteoriter.

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Jorden importerade vatten

Inlägg av Terje » 4 augusti 2012, 00:15

De gaser jorden huvudsakligen läcker är väte och helium vilket ju är en av anledningarna till att vi inte naturligt har några signifikanta mängder helium i atmosfären, däremot så kommer det in i sammanhanget stora mängder material utifrån dagligen, den exakta mängden är väl lite omdebaterad men siffror jag sett säger ungefär mellan 10 och 300 ton om dagen jämfört med jordens massa insignifikant men intressant att tänka på :)
/Terje

Skriv svar