Undersökning: Din bild av neandertalaren

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Covendor » 6 maj 2010, 23:49

DN har också om en artikel om dessa nya resulstat: www.dn.se/nyheter/vetenskap/vara-forfad ... -1.1089762

Jag har alltid trott att beblandning skett. Räcker med att se på fenotypen hos några av mina släktingar :)

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 maj 2010, 07:53

Varför är det så uteslutet att de gemensamam generna finns där från ett tidigare gemensamt ursprung? Ett ursprung som är gemensamt efter utvandringen från Afrika?

Jag tror att det fortfarande är en öppen fråga hur det var.
Men det verkar vara många här som kan en del om modern genteknik och som kan säga något om trovärdigheten i resultatet!?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Krappfiskarn » 7 maj 2010, 14:36

Valdemar Sappi skrev:Varför är det så uteslutet att de gemensamam generna finns där från ett tidigare gemensamt ursprung? Ett ursprung som är gemensamt efter utvandringen från Afrika?
Green och hans kollegor (de som genomförde sekvensen av neandertalgenomen som uppmärksammas nu) tar upp ett par scenarion. Deras fjärde scenario är att eurasiaternas högre gemensamhet med neandertalarna kan bero på äldre populationsstruktur mellan fädernepopulationen till ickeafrikanerna och fädernepopulationen till afrikanerna, än genom direkt beblandning mellan människor och neandertalare.

Det mest uppmärksammande enligt mig är inte spåren efter möjlig beblandning (missupfatta inte, det är spännande), utan att östasiater och sydostasiater verkar ha lika mycket "neandertalgener" som européer, åtminstone inte signifikativt mindre för att "göra någon skillnad". Detta är spännande då vi inte har hittat neandertalare så långt österut så det finns ingen anledning för östra eurasiater att ens vara likställd med européer på möjlig neandertalspåverkan. Men vem vet kanske gömmer det sig neandertalare i Östasien, eller så kanske man tittade på östeurasiater som råkade inneha hög andel "neandertalgener". Detta är också intressant om vi betänker lillfingret från sibiriska Denisova som man DNA-testade, då jag själv lagt upp förslaget om att Denisova kan representera en djupdivergent gren av neandertalare som splittrade tidigt.

Datan kommer kastas fram och tillbaka, och säkerligen granskas väldigt kritiskt. Gällande kontamination tror jag att forskarna lyckats väldigt bra på att utesluta det. Det kommer bli spännande år framöver, kanske kan man snart isolera de "neandertalgener" och så kan folk kolla upp om de bär på det själv!
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

pernillalindblom
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 april 2010, 14:03

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av pernillalindblom » 14 maj 2010, 18:33

Jag tänkte att jag redan nu kunde dela med mig resultatet av den första undersökningen, så här kommer en tjuvtitt på en del av materialet.

Undersökningen: http://www.pernillalindblom.se/undersokning.pdf
Fria Beskrivningar: http://www.pernillalindblom.se/beskrivningar.pdf

Det är endast siffror utan analys just nu, för jag vill gärna få lite respons. Något som ser överraskande ut, eller något som var precis som du trodde?

I den andra undersökningen blev resultatet så här:
Bäst överensstämmande:
- Bild 2: 28%
- Bild 8 & 9: 19% vardera

Sämst överensstämmande:
- Bild 4: 84%
- Bild 3: 25%

Se bilderna här: http://www.pernillalindblom.se/neanderthals.html

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Krappfiskarn » 15 maj 2010, 09:48

Jag är överraskad att så många tror att neandertalarna var riktigt håriga. Visserligen vet vi inget om deras kroppshår så det ena eller det andra är inte fel, men det visar väl på hur pass mycket folk är övertygande att delar av rekonstruktioner stämmer sålänge vissa drag återkommer kvantitativt.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

pernillalindblom
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 april 2010, 14:03

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av pernillalindblom » 10 juni 2010, 12:19

Nu är rapporten med undersökningen helt klar!
För att läsa, följ bara länken:

http://www.pernillalindblom.se/neandert ... bildad.pdf

Lämna gärna kommentarer.

Eftersom jag inte äger någon copyright är rapporten helt fri från det bildmaterial jag studerat. Men om någon önskar kan jag skicka över den pdf-fil jag använde under presentationen av arbetet. Den är full av bilder och följer i stort rapportens upplägg. Skicka i så fall ett mail till mig: kontakt@pernillalindblom.se

Tack alla som deltagit och som haft åsikter!

Skriv svar