Usch, nu har jag slängt bort mycken tid på att läsa en massa inlägg av simpla substanslösa meningar med instuckna lite svårare ord i. Men Giancarlo, du kunde ju åtminstone citerat rätt. Vad är detta?
Giancarlo skrev:Olof Trätälja skrev:
bortser från massor annat som hade falsifierat din tes-
Biologisk forskning.
Och framför allt var är dessa massor som DU påstod fanns och jag ville ha specifierat?
Att med fåndumt bara svara
biologisk forskning trots att just denna inte alls stödjer dig är endast just fåndumt.
Giancarlo skrev:Olof Trätälja skrev:
Du skulle inte vilja visa något enda av dessa vetenskapliga resultat som du tror stödjer er?
Jag har presenterat en liten artikel. Du har inte kommit med konkreta motargument.
En länk till en komplett ologiskt försvarstal. Är det det som du tror är vetenskapliga resultat. Men det är klart i den relativistiska världen kanske man kan definiera
vetenskapliga resultat så?
Motargument mot vad, Larhammar lyckas ju inte finna några argument. Däremot har jag visat den substansiella kritik han med föga framgång försökte försvara sig mot.
Nä men titta du hade ju faktiskt citerat vad jag svarade dig förra gången. Varför förnekade du att det?
Giancarlo skrev:De andra artiklarna innehåller ett flertal ovetenskapliga hänsyftningar där man blandar ihop genetik och etniciteter för att motivera rasernas gällanden - De erkänner dessutom hans påståenden om de enormt små genetiska skillnaderna mellan människor - men vill istället omdefiniera rasbegreppet för att gälla även människan.
Några argument finner ju inte jag hos Larhammar, men Rolf Ottoson var uppenbarligen villig att se mer tillmötesgående på flosklerna och tyckte sig identifiera följande:
Rolf Ottoson skrev:Larhammars resonemang tycks följa två linjer. Den ena är att likheterna i arvsmassan talar för att det inte finns några raser, den andra är att eftersom det finns kontinuerliga mellanformer talar det för samma sak.
Enligt Larhammar rör sig den genetiska variationen av arvsmassan om 0,10 till 0,14 procent av hela nukleotidmängden. Det ryms rätt många gener i det intervallet. Nu vet vi inte vilken, vilka eller hur många gener som styr skillnaden mellan raserna. Inte heller känner vi helt vilka faktorer det lika materialet styr. Vi kan alltså konstatera att vi inte har några molekylärbiologiska iakttagbara skillnader mellan raserna. "Dagens biologiska kunskap", om därmed avses den molekylärbiologiska, ger alltså inget besked i någondera riktningen.
Det larhammarska resonemanget gör ett brott mot elementär logik. Frånvaro av bevis i ett avseende (i detta fall molekylärbiologiskt) på en företeelse (i detta fall rasskillnader) utgör inget bevis för att företeelsen inte existerar. Detta slags resonemang trodde man hörde hemma i teologien. "Det finns inget bevis på att himmelriket inte existerar, alltså existerar det." Frånvaron av bevis utgör inte ens ett indicium.
http://www.vof.se/folkvett/19992slarvig ... -larhammar
Ja det var ju inte mycket värt som det stod för tio år sedan heller givetvis. Men jag skall väl ge mitt lilla bidrag och påpeka att den molikulärbiologiska bevisbördan som Larhammar har emot sig sedan dess ökat lavinartat. Se tex i den parallella tråden.
Genernas betydelse!?
Den sista undersökning är gjord med 300 000 genpar och som synes räcker det väldigt väl för att få en sådan precision att man kan påvisa olika raser mycket finfördelat över Europa. Idag ger molykylärbiologin inte bara ett stöd utan en exakthet som vida överträffar tidigare observationer. Och ja genetiska kluster är definitionsmässigt exakt detsamma som
raser. Värdet av Larhammars intellektuella heder och trovärdighet torde därmed vara än tydligare visad.
Giancarlo skrev:Olof Trätäja skrev:Angående att haplogrupper skulle vara den enda eller kanske ens den bästa metoden har du naturligtvis helt fel, men varför tycker du att det skulle ha varit turligt om det funnits några svårigheter? Vad är din agenda, varför vill du skapa en virtuell pseudoverklighet?
Jag har aldrig påstått något av dina påståenden i detta citat.
Frågan var ett svar på och stod direkt under:
Giancarlo skrev:Snarare är haplogrupper tursamt en av väldigt få metoder som kan visa på minmala genetiska geografiska skillnader mellan människor - om man har tur.
Men det är klart om du nu vill förneka vad du skrev så är det väl upp till dig. Din trovärdighet ökar inte direkt, men det gör den knappast inte om du skulle förklara din agenda heller. Så förnekelse, även av direkta påståenden som du själv gjort, är kanske trots allt den bästa möjliga strategin i din situation.