Discovery och Antiken

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Gotish
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2006, 14:22
Ort: Gotland

Discovery och Antiken

Inlägg av Gotish » 14 oktober 2007, 15:01

Jag såg ett program på Discover angående Antika gåtor. Jag blev lite misstänksam. Dokumentären heter olösta gåtor och handlade om vissa feluppfatningar vi har angående antiken. Det jag mest reflekterade över var att deras teorier inte stöddes upp med fakta. Det hela gick ut på att en profesor intervjuades och han lade fram sina teorier. Ingen motargumentation inga belägg. Detta gör mig lite smått skeptiskt.

Hur är det, hur pass mycket förtoroende har dokumentärerna på Discovery? Handlar det bara att "ragga" tittare eller kan man ta Discovery som källpålitliga?

//Mattias

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 oktober 2007, 15:11

Vilka gåtor togs upp? Vad hette professorn?

Gotish
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2006, 14:22
Ort: Gotland

Inlägg av Gotish » 14 oktober 2007, 16:00

Vad profesorn hette la jag tyvärr inte på minnet. Det var många olika gåtor men i just det här avsnittet var alla knutna till Coloseum.

En gåta var som dom gav svar på var att gladiatorerna slogs man mot man och hade regler med domare.

En annan var den ökända tummrörelsen som åskådarna gjorde, att den skulle ha genomförts horisontellt och över halsen på åskådaren (är jag otydlig?). Istället för vertikalt.

Den tredje var ifall romarna iscensatte sjöslag i coloseum. Vilket programet menade på att dom gjorde.

Alltså egentligen inga märkvärdiga saker i sig självt. Men det är naturligt för mig att ifrågasätta uttalande som inte stärks med källor, framför allt dokumentärer. Det jag undrar är hur pass mycket man kan lita på discovery som källa, generellt då.
//Flurtis

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1578
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 oktober 2007, 16:14

Gotish skrev:En annan var den ökända tummrörelsen som åskådarna gjorde, att den skulle ha genomförts horisontellt och över halsen på åskådaren (är jag otydlig?). Istället för vertikalt.
Det jag har hört om det där, är att ingen källa nämner exakt hur åskådarna visade tummen, bara att de gjorde något med den för att rösta.
Den tredje var ifall romarna iscensatte sjöslag i coloseum. Vilket programet menade på att dom gjorde.
Källorna hävdar att de gjorde detta. Historikerna har väl i allmänhet varit något skeptiska. Men analyser av golvmaterialet i Colleseum visar att de hade valt vattentätt material som liknade det som användes till akvedukterna.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 14 oktober 2007, 16:19

Tv-program, också dokumentärer, är framför allt underhållning, men de behöver ju inte vara opålitliga för det. Men de görs nog inte enligt principerna för vetenskaplig vederhäftighet, källor och förklarande fotnoter kan man förstås inte redovisa för i det formatet. Trovärdigheten måste nog tittaren själv bedöma, från fall till fall.

/G:son

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 14 oktober 2007, 16:28

Discovery är inte jämn i kvalitet liksom alla annan tv dessvärre.

Populärhistoria är ledordet för historia på tv, inklusive Discovery.

Vissa program som sänds på kanalen upplever jag ha en god tillförlitlighet (utifrån mina kunskaper) medan andra som man ställer sig tveksam till.

Som exempel kan sägas att kanalen sänt dokumentärer om AVK där polsk kavalleri vs tyskt pansar-händelsen hävdas som korrekt i den ena medan i den andra som det påhitt det var.
Om det är eller inte är Discovery-produkter/produktioner båda två så väljer trots allt kanalen att visa det.


Det ska nämnas att jag inte titta på kanalen på 2 år kanske så jag vet inte hur det ser ut nu. Jag tycker också att Discovery är en bra kanal, inklusive historiskt. Det är ju bara att komma ihåg det vanliga att bara för att något visas på tv betyder det inte att det är sant. :)

Skriv svar