Torrlagd Atlant

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2007, 22:10

Jo, att Nordsjön, som ju är en del av Atlanten om man vill, varit torr och tillåtit såväl bosättning som promenader till England är väl vedertaget faktum. Jag gissar att det är detta som din brevskrivares ryktesspridare har blandat ihop och extrapolerat. En och annan pilspets lär även ha komit upp i samband med oljeborrning på Nordsjön.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2007, 22:25

Markus Holst skrev:Jag gissar att det är detta som din brevskrivares ryktesspridare har blandat ihop och extrapolerat.
Skulle tro att det är ren hopblandning. :) Med Nordsjön eller måhända Berings sund. Har inte fått några källhänvisningar än...

Olaus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 juli 2007, 09:46
Ort: Jämtland

Inlägg av Olaus » 21 augusti 2007, 06:22

Nyligen har genetiska studier gett en antydan om att Amerika nåtts av fyra olika migrationsvågor från Asien.
Det finns även belägg för en mer småskalig invandring från Europa på senare tid. Dessa människor ska ha anammat en livsstil liknande inuiternas under den senaste istiden.
Lägg märke till att det inte uppges när eller hur dessa europeer kom till Amerika.
Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indianer

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 5 oktober 2007, 12:56

På Viasat History visades(eller visas fortfarande tror jag) en dokumentär om kallades "Den förste Columbus" där man rent teoretiskt får följa säljägare som under istiden hamnade på isflak och drev tvärs över Atlanten. Hela historien är som jag förstod bara en påhittad illustration över hur människor från Europa kan ha hamnat i Nordamerika. Däremot så presenteras en hel rad forskare som pratar om att pil- och spjutspetsar med en ålder på 15 000 år har hittats i Virginia. Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet men för den intresserade så kan jag rekommendera att ni försöker tajma in så att ni kan se "Den förste Columbus" och bilda er en egen uppfattning om det hela. Det verkade i dokumentären som om det redan i stort sett är mer eller mindre etablerat som en sanning att europeiska istidsmänniskor tog sig över Atlanten på ett eller annat sätt.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 7 oktober 2007, 11:38

Andreas K skrev:På Viasat History visades(eller visas fortfarande tror jag) en dokumentär om kallades "Den förste Columbus" där man rent teoretiskt får följa säljägare som under istiden hamnade på isflak och drev tvärs över Atlanten. Hela historien är som jag förstod bara en påhittad illustration över hur människor från Europa kan ha hamnat i Nordamerika. Däremot så presenteras en hel rad forskare som pratar om att pil- och spjutspetsar med en ålder på 15 000 år har hittats i Virginia. Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet men för den intresserade så kan jag rekommendera att ni försöker tajma in så att ni kan se "Den förste Columbus" och bilda er en egen uppfattning om det hela. Det verkade i dokumentären som om det redan i stort sett är mer eller mindre etablerat som en sanning att europeiska istidsmänniskor tog sig över Atlanten på ett eller annat sätt.
Jeg kan nevne at også Kennewick-mannen, som er et arkeologisk funn av nokså kontroversiell karakter, inngår i denne litt uvanlige rekken av funn. Såvidt jeg husker er Kennewick-mannen et nordamerikansk skjelettfunn med klare kaukasiske trekk og en datering som ligger flere tusen år tilbake i tid. Hvordan vitenskap og forskere forholder seg til dette og om det foreligger noen akseptable hypoteser eller teorier vet jeg ikke.

En rask sjekk på Wiki sier at funnet har klare kaukasoide trekk og er radiokarbondatert til å være omtrent 9300 år gammelt. Bilder:
Bild
Bild

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 7 oktober 2007, 11:47

Kennewick-mannen hävdades till en början vara kaukasoid, men de flesta har idag släppt den teorin.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 oktober 2007, 13:01

Intressant ämne: http://en.wikipedia.org/wiki/Kennewick_man
Anthropologist Joseph Powell of the University of New Mexico was finally allowed to examine the remains and his conclusions were contradictory. The Kennewick Man was in fact not European but rather resembled south Asians and the Ainu people of northeast Asia.[2] The results of a graphic comparison, including size, of Kennewick Man to 18 modern populations conducted by Chatters et al. to determine the skeleton’s relation to modern ancestry showed that he was most closely related to the Ainu. However, when he excluded size, the Kennewick Man was left out with no association to any population.
Noterar även att Kennewick ligger i Washington.

Också en form av "kränkning":
The Umatilla have argued that their origin beliefs say that their people have been present on their historical territory since the dawn of time, so a government holding that Kennewick Man is not Native American is tantamount to the government's rejection of their beliefs.
Jfr http://www.umatilla.nsn.us/kman1.html

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 7 oktober 2007, 23:53

Jrgen skrev:Kennewick-mannen hävdades till en början vara kaukasoid, men de flesta har idag släppt den teorin.
Jeg har aldri lest noen som mener han var kaukasoid, bare at han har kaukasoide trekk. Ainu-stammen sies jo også å ha kaukasoide trekk. Jeg ser også av bildet at det kan være kaptein Picard som har reist tilbake i tid og funnet sin bane der borte. Det kan være min hypotese.

Tillegg: Det som kanskje er mest illustrerende med Kennewick-mannen, er problemet han belyser ved at indianerorganisasjoner med en spesiell lovgivning i hånden nærmest rekvirerer arkeologisk interessante levninger for å begrave dem på tradisjonelt vis. Men det er et langt sidespor til denne tråden.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 8 oktober 2007, 11:52

Haha, visst är han skrämmande lik kapten Picard. Och det är sant, som du säger, att Ainu-folket har framträdande kaukasoida drag.

JacquesMerde
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 februari 2008, 20:06
Ort: Skåneland (ej Sverige, bara ockuperat)

Inlägg av JacquesMerde » 7 februari 2008, 20:14

För det första.
Sydasiater = indier. Indier är indoeuropeer, det är amerikaner som använder uttrycket kaukasier.
Så jo, Kennewick-mannen är av indoeurpeiskt ursprung.
Vad beträffar Ainu, finns vissa som hävdar de också är det.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Re:

Inlägg av Jrgen » 25 februari 2008, 19:45

JacquesMerde skrev:För det första.
Sydasiater = indier. Indier är indoeuropeer, det är amerikaner som använder uttrycket kaukasier.
Så jo, Kennewick-mannen är av indoeurpeiskt ursprung.
Vad beträffar Ainu, finns vissa som hävdar de också är det.
"Indoeuropeer" är ett språkligt begrepp. "Kaukasier" är ett rasligt begrepp. Eftersom Kennewick-mannen dog innan urindoeuropeiskan antas ha uppstått, ter det sig osannolikt att han vore indoeurope.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Re:

Inlägg av G:son » 25 februari 2008, 21:16

Jrgen skrev: "Indoeuropeer" är ett språkligt begrepp. "Kaukasier" är ett rasligt begrepp. Eftersom Kennewick-mannen dog innan urindoeuropeiskan antas ha uppstått, ter det sig osannolikt att han vore indoeurope.
Jag tror, att vi börjar närma oss hårklyveristadiet i den här tråden. Men vad tusan, vi diskuterar ju inte ämnet ändå, så jag kyver några hårstrån. :)

"Indoeropéer" kan knappast vara ett språkligt begrepp. Språkvetenskaperna intresserar sig, vad jag kan förstå, inte för sådana gruppbegrepp, som inte direkt har en relevans till ett språk, eller en språkgrupp. Med din definition skulle t.ex. en svart afrikan, med engelska som modersmål, vara "indoeuropé", eller hur?

"Kaukasier" kan kanske vara ett slags rasligt begrepp, men vi vet hur problematiskt rasbegreppet är i sig. Mest är det ett synonym för "vit", betingad av den amerikanska strävan till politisk korrekthet. Själv skulle jag tills vidare översätta amerikanskans "caucasian" med just "vit". Vad nu det kan sedan tänkas betyda. :)

/G:son

Skriv svar