Mammutar

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Mammutar

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2007, 15:30

Har fler frågor på lager, men börjar med denna: Vid vilket eller vilka tillfällen har folk smakat på upptinat mammut-kött? Jag är tvärsäker på att jag läst skildringar i förstahand! Å andra sidan har jag vart tvärsäker på annat förut...
Stories abound about frozen mammoth corpses that were still edible once defrosted, but the original sources indicate that the corpses were in fact terribly decayed, and the stench so unbearable that only the dogs accompanying the finders showed any interest in the flesh.
http://en.wikipedia.org/wiki/Woolly_mammoth

Som källa anges en artikel i Science från 1961.
There is no reliable report of a modern human eating any part of a frozen mammoth -- and very few unreliable reports, for that matter. The story seems to have sprouted from a thought-about-it-but-decided-not-to report from a groundbreaking mammoth find in 1903.
http://archives.stupidquestion.net/sq21405.html

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 maj 2007, 02:34

Beskriver inte Solzhenitsyn i en av Gulag-volymerna att fall när utsvultna 'zeks' kastade i sig halvruttet mammutkött? Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 maj 2007, 06:26

Jag har också hört talas om det, men inte reflekterad över det.
Jovisst, dom har hittat fragment av mammutar, men att man har lyckas få fram kött på dessa fragment.......Kan man egentligen göra det, nutida vetenskapliga värld är det nog allt möjligt.

Jag läste en artikel i Illustrerad Vetenskap om att lokalbefolkningen i tajgan hävdar att dom har sett mammutar, men att dom är otrolig skygga. Rättare sagt att dom inte är utrotade eller utdöda; har för mig att jag har nämnt det tidigare......Det är en fransman(om han inte är död nu) som har samlat på att ovanligheter i naturvärlden i drygt 50-60 år och han "några" fall om att människor har sett mammutar. :)

Det kanske finns nån sanning i det som har sagt i denna tråd.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 maj 2007, 12:07

varjag skrev:Beskriver inte Solzhenitsyn i en av Gulag-volymerna att fall när utsvultna 'zeks' kastade i sig halvruttet mammutkött?
En liknande episod minns jag precis i början av en bok. Där gräver man sig fram till en "is-lins" (minns just det ordet) med sedan mycket länge infrusta fiskdjur, som arbetarna börjar sätta i sig. Det är länge sen jag läste detta, minns inte att man fick några fler detaljer.
Var det kanske det du tänkte på? Eller om där faktiskt finns någon mammut omnämnd.
Stefan Lundgren skrev:dom har hittat fragment av mammutar, men att man har lyckas få fram kött på dessa fragment...
Vet inte vad du menar med "få fram," men Wikipedias dagsnotering är 39 funna mammutar, varav fyra i komplett skick.

Som jag förstått det har det inte vart frågan om kött som blivit djupfryst rätt upp och ner, utan om kroppar som hamnat i mossar, sediment eller någon annan konserverande miljö. Nedfrysningen har inträffat (långt?) senare. Ungefär som om tundran intagit Bockstens mosse, i vilket fall man fått en svensk "is-man;" men kylan skulle bara ha varit delvis ansvarig för bevarandet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 maj 2007, 12:44

Episoden med de infrusta fiskarna minns jag klart - (hmm, 'arbetarna'..kan vi enas om slavarna?) men jag vill absolut minnas att mammutkött också nämns ngn annanstans....Jag har fyra (slitna) pocket-books med hela verket men är för lat för att leta... :roll: - dom befinner sig i 'sönderfallstadiet', Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 maj 2007, 12:56

Hittade en recension av en mammut-bok, där recensenten ställer samma fråga som du.
Solzhenitsyn devotes the first paragraph of Gulag Archipelago, v. 1, to an old newspaper story about workers uncovering a mammoth carcass and proceeding to devour the meat "with relish." What, he asks, would have driven these workers to sample ten-thousand-year-old meat, let alone devour it "with relish"? The answer, of course, is that these workers are slaves of the GULAG, and they devour the ancient meat because they are being systematically worked and starved to death. Oddly, Richard Stone fails to mention Solzhenitsyn's mammoth story in Mammoth. But he includes enough other tales of mammoth remains found, lost, wasted, plundered, sold and otherwise mishandled to give one the sense that the mammoth is a magical, grotesque, enduring presence in Russian soil.
http://www.exile.ru/2002-September-19/book_review.html

Slå upp första stycket, så får vi se vad du hittar. Mammut eller fisk? (Sen är det ju Solzjenitsyns poäng att "these workers are slaves"... ;))

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 maj 2007, 13:20

@ Hexmaster; De allra första raderna i Förordet till Vol. 1 - handlar om fisk/salamandrar?; (nedskuret till 'fiskbenen...')

"1949 kom jag över ett ex. av 'Natur' utgiven av Sovjetiska Vetenskapsakademin. Den skrev i minsta stiltyp - att under utgrävningar vid Kolymafloden upptäcktes en 'ice-lens' (uppenbarligen en permafrusen underjordisk flod) i vilken hittades förhistorisk fauna...tiotusentals år gammal. Om fisk eller salamander....saa val bevarade - att 'de närvarande' krossade isen och 'med förtjusning' åt varelserna på fläcken....."

men - inget mammutkött där inte....

Vi - skriver han begrep genast vad som hade hänt - vi, den enda 'ras' på jorden som kunde äta förhistoriska salamandrar 'med förtjusning'......Varjag

Piankhy
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 maj 2007, 18:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Piankhy » 14 maj 2007, 10:34

Visserligen ingen mammut men en stäppvisent: 6 april 1984 provade Björn Kurtén och några andra att smaka på köttet från en naturligt djupfryst stäppvisent. Visenten var ca 36 000 år gammal.

Kurtén, Björn, 1987: De skuldlösa mördarna. s 142-143.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2007, 15:00

Jag förmodar att denna artikel har förekommit i en rad lokaltidningar, men jag hittade en i UNT(förresten såg jag nyhetsinslaget på TV också¨).

UNT
12 juli 2007

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=1-AV_ID=632617,00.html
Frusen mammutunge funnen i Sibirien

En halvårsgammal mammut som hittats i permafrosten i Sibirien är det hittills mest välbevarade exemplaret som upptäckts, enligt forskare.
Den unga honan, 50 kilo tung och 130 centimeter hög, hittades av en renskötare på Samojedhalvön i nordvästra Sibirien i maj och tros ha dött för omkring 10 000 år sedan. Det var under en tid då mammuten höll på att försvinna från jorden.
Djurets snabel och ögon är bevarade och till och med en del av pälsen finns kvar, skriver brittiska BBC.
Enligt den amerikanske mammutforskaren Larry Agenbroad är det oerhört sällsynt att hitta en ung mammut, oavsett skick.
Mammuten ska nu skickas till Japan för noggranna undersökningar.
Vissa forskare hoppas att det med hjälp av välbevarad sperma eller celler med oskadat DNA ska kunna användas till att återuppliva arten.


TT
Vissa forskare hoppas att det med hjälp av välbevarad sperma eller celler med oskadat DNA ska kunna användas till att återuppliva arten.


Vad tror ni om detta då?
Samtidigt som det ser ut att vara ett avancerad företag, så kan man inte heller låta bli att fascinera och hoppas på att arten skall kunna återuppstå.

Stefan

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 13 juli 2007, 18:52

Någon välbevarad sperma tvivlar jag att de hittar i detta exemplar, men vem vet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2007, 23:15

Nej, enligt genetiken så kan man nog förvänta sig vad som helst, kanske om tio år så får man veta svaret.....Man kanske t o m har lyckas återuppväcka denna unga hona.

Stefan

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 19 juli 2007, 18:38

Jrgen skrev:Någon välbevarad sperma tvivlar jag att de hittar i detta exemplar, men vem vet?
Tror inte heller att de hittar sperma i denna hona :) Tror inte heller att sådan är nödvändig. Bör inte vara utsiktslöst att injicera DNA från valfri välbevarad mammutcell in i ett elefantägg, dvs kloning à la Dolly.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 19 juli 2007, 18:45

Covendor skrev:Bör inte vara utsiktslöst att injicera DNA från valfri välbevarad mammutcell in i ett elefantägg, dvs kloning à la Dolly.
Fast problemet lär vara att få fram ett komplett, intakt genom från en mammut, och sedan injicera detta i ett elefantägg. Det tog dessutom 277 försök innan man lyckades med Dolly, och då hade man alltså ett komplett genom, och framför allt en värd av samma art som djuret man försökte sig på att klona.
länk om Dolly
I princip så fusionerade man celler.

"To create Dolly, Ian Wilmut of the Roslin Institute in Edinburgh, Scotland, and his colleagues used a cell derived from the udder of a six-year-old sheep in the final stage of pregnancy. The researchers fused the adult udder cell with an oocyte that was ready to be fertilized, but taken from a different sheep. The scientists had previously removed the nucleus from the oocyte, and they used an electrical current to fuse it with the udder cell. The key to Dolly's success was to make the nucleus of the donor cell "quiet" so that it stopped behaving like an udder cell and could be reprogrammed to become an embryo."

Tekniken beskrivs här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Somatic_ce ... r_transfer

Här är väl då problemet att cellerna man har faktiskt inte är från samma art, därför kanske det är svårt att använda denna teknik. Men jag har hängt med mycket dåligt med de senaste foskningsrönen.

Det lär vara ett antal tiopotenser svårare att lyckas med en mammut än med Dolly. Från tekniken på Wiki så nämner man begränsningarna så här:

"The stresses placed on both the egg cell and the introduced nucleus are enormous, leading to a high loss in resulting cells. For example, Dolly the sheep was born after 277 eggs were used for SCNT, which created 29 viable embryos. Only three of these embryos survived until birth, and only one survived to adulthood. As the procedure currently cannot be automated, but has to be performed manually under a microscope, SCNT is very resource intensive. The biochemistry involved in reprogramming the differentiated somatic cell nucleus and activating the recipient egg is also far from understood.

In SCNT, not all of the donor cell's genetic information is transferred, as the donor cell's mitochondria that contain their own mitochondrial DNA are left behind. The resulting hybrid cells retain those mitochondrial structures which originally belonged to the egg. As a consequence, clones such as Dolly that are born from SCNT are not perfect copies of the donor of the nucleus."

Den sista begräsningen med mitokondrierna borde då göra det omöjligt att använda denna teknik för mammutkloning.


Det vore oerhört fascinerade om man lyckades att klona en mammut, men man ska ha klart för sig att det inte är så lätt som media får det till att låta. :-)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 15 oktober 2007, 13:23

varjag skrev:Beskriver inte Solzhenitsyn i en av Gulag-volymerna att fall när utsvultna 'zeks' kastade i sig halvruttet mammutkött? Varjag
Tidigt, möjligen i inledningen till boken Gulagarkipelagen W & W, 1974 vill jag minnas att det är.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 oktober 2007, 13:40

hannberg skrev:
varjag skrev:Beskriver inte Solzhenitsyn i en av Gulag-volymerna att fall när utsvultna 'zeks' kastade i sig halvruttet mammutkött? Varjag
Tidigt, möjligen i inledningen till boken Gulagarkipelagen W & W, 1974 vill jag minnas att det är.
@ Hexmaster; De allra första raderna i Förordet till Vol. 1 - handlar om fisk/salamandrar?; (nedskuret till 'fiskbenen...')

"1949 kom jag över ett ex. av 'Natur' utgiven av Sovjetiska Vetenskapsakademin. Den skrev i minsta stiltyp - att under utgrävningar vid Kolymafloden upptäcktes en 'ice-lens' (uppenbarligen en permafrusen underjordisk flod) i vilken hittades förhistorisk fauna...tiotusentals år gammal. Om fisk eller salamander....saa val bevarade - att 'de närvarande' krossade isen och 'med förtjusning' åt varelserna på fläcken....."

men - inget mammutkött där inte....
Om du hannberg - har mera detaljerade referenser till var att söka i 'Arkepelagen' - låt mig veta. Varjag

Skriv svar