Enkel fråga för insatta personer.

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 17 maj 2007, 09:27

Hellbastard skrev:men en grej som ingen tyx ha tagit upp är kontroversen kring huruvida Neandertalensis alls är Sapiens eller inte. Alltså: en version gör gällande att Neandertalensis och Sapiens är typ kusiner, medan en annan menar att Sapien Nedandertalensis och Sapiens Sapiens är systrar.

Frågan är väl snarare om Homo sapiens neanderthalensis är förfader eller kusin/syskon till H. sapiens sapiens?


Ok. Om vi nu är överens om att Cro Magnon helt enkelt är en lokal benämning på den moderna människan H.S.S. - whatever, så klarnar det naturligtvis. Det var en liten förbistring, ingen motsättning alls.

Mera. För några år sedan besökte jag en utställning. Minns inte var, om det vart ett stort museum eller sån där teknologisk centrum.
Kanske teknisk-historiska museet i Stockholm.
En hörna tog upp lite om människans historia.
Och så hade de en fråga/tankeväckande faktum:

Den moderna människan och Neadenthalare levde under en period parallellt, samtidigt och ibland även som grannar.
De hade i stort sett samma intelligens, teknik och faktiskt delvis även kultur.
Bägge grupperna hade båtar/flytetyg och kunde ta sig över vatten också över hyfsat långa sträckor.

Men det fanns minst en stor skillnad.
Neadenthalare, H.S.N, reste över vatten bara till ställen de såg med egna ögon.

H.S.S. reste över vattnet också till ställen bortom horisonten. De hade den nyfikenheten, fantasin, företagsamheten, modet...

Ergo, vad vår diskussion anbelangar: Befolkningen på de mest avlägsna öarna, typ andamanerna och australien, ÄR ättlingar av H.S.S. och inte alls överlevande rester av H.S. N....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2007, 15:09

Jag begrep inte vad du ville ha sagt med ditt inlägg med alla årtalen, men att en saga från Andamanerna skulle ge oss anledning att revidera människans släktträd är ju absurt. Jag vet fortfarande inte varifrån du fått den uppgiften, eller vad man egentligen säger om saken på Andamanerna
Jrgen skrev:då bara vissa folkgrupper är Cro-magnons ättlingar
Har du något belägg för detta påstående.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 17 maj 2007, 15:42

Hexmaster skrev:Jag begrep inte vad du ville ha sagt med ditt inlägg med alla årtalen, men att en saga från Andamanerna skulle ge oss anledning att revidera människans släktträd är ju absurt. Jag vet fortfarande inte varifrån du fått den uppgiften, eller vad man egentligen säger om saken på Andamanerna
Jrgen skrev:då bara vissa folkgrupper är Cro-magnons ättlingar
Har du något belägg för detta påstående.
Jag har aldrig stött på någon som påstått att det har skett en återvandring till Afrika för mindre än 40 000 år sedan som sedan ska ha påverkat hela dess genpool. Jag tycker att årtalen är mycket relevanta, eftersom Australien har varit bebott sedan tiden före de första Cro-magnonfynden. Om Cro-magnon vore förfader även till negroida och australoida folk, vart har då Cro-magnons fysiska attribut tagit vägen bland dessa folk? Detta handlar inte om någon revidering av människans släktträd eftersom de flesta inte anser att Cro-magnon är alla människors förfader. Man är ense om att alla dagens människor är homo sapiens sapiens, men det betyder inte att alla härstammar från Cro-magnon som bara var en undergrupp inom denna art. Vad man säger om saken på Andamanerna är nog svårt att säga då kontakten med de inhemska folken har varit mycket begränsad. Många av deras språk finns det ingen som förstår sig på. Jag tror dock att de flesta är ense om att de kom dit för mycket länge sedan, bland annat med tanke på deras likheter med de australiska aboriginerna.

Skriv svar