Grottmänniskor

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Grottmänniskor

Inlägg av Hexmaster » 26 juli 2006, 23:04

Vet man om (några av) våra förfäder hade en särskild förkärlek för att bo i grottor? Eller är det så att såpass många av fynden man gjort har varit i just grottor (eftersom de bevarats bättre där) och att det är så associationen kommit till?

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Inlägg av erich lespenhalt » 27 juli 2006, 16:43

Jag tror att du är helt rätt ute när du skriver att material bevaras bättre i grottmiljöer. Materialet påverkas mindre av miljövariablar där.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Calypze » 27 juli 2006, 19:39

Såvitt jag vet så flyttade man runt, men grottor var ju attraktiva både på sommaren då dom var svalare och på vintern då dom höll värmen.

Men jo jag tror nog att resterna bevaras bäst i grottor, som t.ex grottmålningar.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 6 augusti 2006, 14:32

Nja, inte har väl grott i någon större ofattning fungerat som bostäder, de blir ganska råa och fuktiga, dessutom blir det svårt att få upp värmen med eldning i en grotta.
Men ja, det finns exempel på att man har gjort det, sedan bevaras just resterna bäst där. Annars är väl inte termen något som används särskilt flitigt idag? Begreppet myntades väl på 1800-talet, när man förställde sig grymtande klubbmän med djurhudar som skulle ha befolkat de här grottorna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 augusti 2006, 14:55

Skulle även gissa att grottmålningarna spelat in, liksom bevarade skallar av grottbjörnar som man hittat på åtminstone ett ställe, men man kan ju tänka sig att man använde grottor som en sorts helgedomar. Tänk om nån fick för sig att folk på medeltiden bodde i katedraler..!? Så bakvänt det kan bli.
FBQ skrev:Annars är väl inte termen något som används särskilt flitigt idag? Begreppet myntades väl på 1800-talet, när man förställde sig grymtande klubbmän med djurhudar som skulle ha befolkat de här grottorna.
När jag googlar det svenska ordet så får jag upp en mängd sammanhang där ordet används som liknelse, långt fler än de arkeologiska, och i dessa fall är det desto oftare inom citationstecken.

Men i engelskan verkar det vara annorlunda - se här ett förträffligt negativt exempel. Jag har inte hittat någon sida där de förklarar varför de använder det här ordet, har ni? Inte för att det skulle vara "laddat" på något sätt, men fel. Inte förekommer det så hemskt många grottor heller.
http://www.bbc.co.uk/sn/prehistoric_lif ... wwcavemen/

Här en utmärkt text som BBC:arna nog inte sett:
http://amos.indiana.edu/library/scripts/cavemen.html

Skriv svar