Dûrion Annûndil skrev:Sidan 26 är en god sammanfattning av "the central ideas of this article". Flera gånger i artikeln nämner han att den gamla tanken på att en erövrande förtrupp hästridande elit som spridit språk och kultur nog är felaktig som förklaringsmodel i flera fall - även om den funkar i vissa fall. De utökade förklaringarna är ett fredligt utbyte av språk och idéer genom enkel imitation, eller genom utbyte av exempelvis fruar. Han ser inte längre invandring som förklaring till spridningen av det indoeurpeiska språket till västra och norra Europa.
Men inget av detta har han ju någonsin förespråkat, tvärt om är det detta han alltid vänt sig mot. Men vad han förespråkat är att folkvandringen
skett på annat vis. Något som jag inte kan se att han tagit avstånd från utan snarare, mot bakgrund av DNA-undersökningarna, i minsta möjligaste mån modifierat.
Dûrion Annûndil skrev:För den här trådens ämne är då de viktiga punkterna av Renfrews artikel följande enligt mig:
1. Artikeln gäller enbart Europa. Mellanöstern diskuteras inte, så spridningen av det indoeurpeiska språket där ger den inga direkta fakta om.
Nej det är korrekt, men det är ju ingenting han någonsin ägnat sig åt.
Dûrion Annûndil skrev:2. Däremot ger Renfrew en känga åt tanken på att språk och kultur sprids genom folkflyttningar, han har ändrat uppfattning om saken och nämner västra och norra Europa som tydliga exempel på hur det indoeuropeiska språket alltså skulle spridits genom tankeutbyte, inte gen-utbyte.
Nu har han ju inte ändrat uppfattning om det heller egentligen eftersom han redan från början hävdade att en långsammare spridningsprocess av jordbruket till dessa områden kanske indikerade ett kulturupptagande. Det antagligen under inflytande av då gällande skola. På just denna punkt finns dock flera skäl att tro att han helt enkelt har fel utifrån DNA-undersökningarna. Dvs det var en stor migration och då faller exemplet givetvis platt även om man anser att språket överfördes vid denna tidpunkt. I vilket fall är detta något som utifrån hans utgångspunkt alltid varit undantaget inte tesen.
Dûrion Annûndil skrev:3. Paralellen man kan dra till vår diskussion om stridsvagnarnas spridning och uppdykande i Mellanöstern och Egypten är alltså att de på inget vis påvisar vilken språkfamilj dess eventuella nyttjare måste tillhöra. Detta är vad vi diskuterat, och du har alltså återigen ingenting som motsäger bevisningen att Hyksos var semiter.
Mvh -Dan
Det finns ingen bevisning för att Hyksos var semiter och det är det som är ditt problem eftersom det är du som hävdar tesen. I allmänhet anses frågan öppen.