Livet i det för-civiliserade samhället

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
anthos
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 mars 2006, 21:36
Ort: var

Livet i det för-civiliserade samhället

Inlägg av anthos » 31 mars 2006, 15:53

Hur såg de sociala strukturerna ut som fanns i samhällen före civilisationens uppkomst? Om man definierar civilisation som, skrift, organiserad religion (prästerskap), administration, militär, "ekonomi" (långväga handel och användande av mynt eller?), städer(samma som föra punkten i stort sett), jordbruk, arbetsfördelning och utvecklandet av teknologi (inte att förväxlas med tekniker).

Om den första frågan är för övergripande kanske denna kan få mig upplyst, hur krigade man, om man krigade, före civilisationer, hur var ansvarsfördelningen vad gäller införskaffandet av föda och säkrandet av denna?

MVH, Anthos

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 mars 2006, 16:42

Jag tycker den andra frågan är tämligen övergripande den med. Det finns mer att läsa om detta ämne än vad man hinner med under en livstid. Jag förstår inte vad det är för svar du tänker dig få.

Användarvisningsbild
anthos
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 mars 2006, 21:36
Ort: var

Inlägg av anthos » 1 april 2006, 12:58

Levde folk bättre då än nu? :P

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 april 2006, 16:27

anthos skrev:Levde folk bättre då än nu? :P
Man kan inte säga varken ja eller nej på den där frågan eftersom det rådde helt andra förutsättningar då. Jag tror inte att de personer som levde före civilsationens uppkomst tänkte sådär, om tusen år så kommer det finnas civisilationer som vi inte kommer att ta del av. Antagligen önskade dessa människor andra förutsättningar, men dom levde efter de resurser som fanns då och det måste vi nog ta hänsyn till om man skall avgöra om det var bättre förr. :)

Stefan

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 22 maj 2006, 10:52

Det man kan göra för att få en ledtråd är ju att studera folkgrupper som in i ganska sen tid har fortlevt som jägar/samlar-nomader.

Skriv svar