Ursprungsmänniskan var vit?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 09:04

Resultatet blev en stor klass av såkallade "meztizos" dvs folk med både indianskt och latinskt ursprung. T.ex de flesta mexikaner idag är nog ursprungligen meztiser.

Det känner jag igen, det har jag hört (och sett) med egna ögon och öron :)
Så de kallas alltså ''meztiser''?
Så ''meztiserna'' är alltså resultatet av spanjorer,mm, som hade sällskap med indianfruar?
Vet du förresten var det namnet kommer ifrån?
Mvh Andreas

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 25 januari 2006, 13:39

Andreas K skrev:
Resultatet blev en stor klass av såkallade "meztizos" dvs folk med både indianskt och latinskt ursprung. T.ex de flesta mexikaner idag är nog ursprungligen meztiser.

Det känner jag igen, det har jag hört (och sett) med egna ögon och öron :)
Så de kallas alltså ''meztiser''?
Så ''meztiserna'' är alltså resultatet av spanjorer,mm, som hade sällskap med indianfruar?
Vet du förresten var det namnet kommer ifrån?
Mvh Andreas
Mestizo är vad folk med både Amerindiskt och europeiskt ursprung brukar kalla sig..
Man behöver inte ha en indiansk och en europeisk förälder för att kalla sig mestizo utan bara mestizo-ursprung.

I många länder är Mestizos i majoritet i befolkningen: Chile (90%), Colombia (58%), Ecuador (65%), El Salvador (90%), Honduras2 (90%), Mexico2 (60%), Nicaragua (69%), Panama2 (70%), Paraguay (95%) och Venezuela (67%).

Tror att namnet antagligen kommer från det spanska "mixta" el "mesta", vilket betyder "blandad"..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2006, 14:00

Andreas K. skrev:Så ''meztiserna'' är alltså resultatet av spanjorer,mm, som hade sällskap med indianfruar?
Vet att det tillämpas på Filippinerna, om div. blandningar. Utt. "mesteso", känner inte till etymologin men Giancarlos känns högst trolig.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 16:54

Så ordet betyder alltså bara att man har blandat ursprung, det man förr kallade ''mulatt''?
Isåfall är nog mina kära grannar ''mestizos'', barnen är nämligen svensk-colombianer.
Mvh Andreas

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 25 januari 2006, 19:14

Andreas K skrev:Så ordet betyder alltså bara att man har blandat ursprung, det man förr kallade ''mulatt''?
Isåfall är nog mina kära grannar ''mestizos'', barnen är nämligen svensk-colombianer.
Mvh Andreas
Alltså en "mulato" i latinamerika är en med afrikanskt ursprung och europeiskt inte indianskt. Zambo är en med indianskt och afrikanskt, etcetra... Criollo = en invandrad europe. Cholo = en indian-mestizo.

Ordet Mestizo är skapat för att vara motsats till "Castizo", dvs folk av "högkast" som hade helt europeiska rötter. Uttrycken kom till under kolonialväldets underliga feodalism där ett utprlägat kast-system var lag i sydamerika.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 21:32

Giancarlo, får jag fråga vad du jobbar med, eftersom du kan så mycket?
Själv tycker jag att det är så komplicerat att jag aldrig skulle kunna hålla alla kombinationer och namn i huvudet... :lol:
Mvh Andreas

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 26 januari 2006, 00:30

Andreas K skrev:Giancarlo, får jag fråga vad du jobbar med, eftersom du kan så mycket?
Själv tycker jag att det är så komplicerat att jag aldrig skulle kunna hålla alla kombinationer och namn i huvudet... :lol:
Mvh Andreas
Jag är student :) .. Ganska intresserad av latinamerikansk historia eftersom jag gillar mesoamerikanska kulturer
och har många vänner med ursprunng i latinamerika.
Var faktiskt tvungen att kolla upp siffrorna på hur många som var mestizos i varje land, och någon grej till. Men kom nog ihåg
det mesta andra från huvudet.. folk brukar säga till mig att "Du har ett sjukt jävla minne som kan komma ihåg såna här saker" :D

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 26 januari 2006, 08:32

"Du har ett sjukt jävla minne som kan komma ihåg såna här saker"
:lol:
Det har du, och det ska du vara stolt över.
Mvh Andreas

Skriv svar