Ett jättearbete.

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Ulf Erlingsson
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 april 2006, 07:03
Ort: Sverige

Om fylogenetik

Inlägg av Ulf Erlingsson » 27 april 2006, 07:23

Fylogenetik är ett forskningsområde statt i mycket snabb utveckling. Det har nu gått flera år sedan jag skrev boken om Européernas DNA, och nya data har gjort en del spekulationer överspelade. Det Du som läsare måste grunda värderingen av texten på är de data som låg till grund för studien, och de är redovisade genom hela boken. När det gäller samer och skåningar så är befintliga data inte tillfyllest, vilket jag påpekade, och spekulationerna gäller därför bara under hypotesen att data är riktiga. Om någon får fram nya data så tala hemskt gärna om det för mig.

Skall man göra en studie av detta slag måste man analysera allt tillsammans, och då utgå från ett fast dataset som man inte ändrar på under analysens gång. Därför kan det heller inte bli tal om någon gradvis justering av resultaten när nya data tillkommer. Allt måste analyseras om från grunden eftersom allt hänger samman. För övrigt måste jag hålla med om att genetiska studier har stora aber, och det har jag heller inte undlåtit att kommentera i boken.

För övrigt är boken "Atlantis from a Geographer's Perspective" publicerad på Lindorm Publishing 2004 och Hara Shobo 2005.

Skriv svar