Har du en källa?Skalden skrev: Så såg det ut även på vikingatiden och faktum är att kyrkliga krönikor ofta nämner just heruli som "vikingar" redan under 300-400-talet.
Vandalernas ursprung?
Är det samma människor som blandar ihop Schweiz och Sverige?Probstner skrev:Som Du säkert förstår tänkte jag mig det mer som en förklaring till varför många - inte minst utomlands enligt tidigare inlägg i tråden - tar för givet att götar och goter är samma sak.Olof Ekström skrev:O ja, det har ju både Rudbeck och Key bevisat bortom allt tvivel.
/ Probstner
Jag måste vara för dum för det här Det finns ingen som har förnekat att götar, goter, jutar och gutar är skott från samma "stam". Vad många säger är emellertid att man inte behöver ha mycket gemensamt för att ändå ha med varandra att göra.Probstner skrev:Jag tänkte exempelvis på sorber i Lausitz och serber på Balkan, de folken har identiska namn på slaviska språk och antas ofta vara två skott från samma stam. De är inte idenstiska, men "har med varandra att göra". Just i det slaviska språkområdet finns fler, dock inte lika tydliga exempel.koroshiya skrev:Hm, utveckla lite om "har med varandra att göra".
/ Probstner
Några hävdar att dessa folk liksom hade barnen på samma dagis och bilen på samma verkstad, men de bara gissar. Det är kul att gissa och fantisera. Det är också en bra metod att nå ny kunskap. Man måste ändå tydligt visa att det inte direkt handlar om vetenskap, och man måste ge plats för andra hypoteser.
/Marcus
Jag tror man ska akta sig för att göra sig till talesman för utdöda folk, för det är svårt att veta något om deras känslor och uppfattningar. Sålunda kanske de inte skulle hålla med dig om sitt hem i norr. De kanske hellre skulle vilja ha en varm och solig strand i syd.Skalden skrev: Att låta goterna och vandalerna och heruli få sina hem tillbaka på samma sätt som de allmänt anses höra hemma i Skandinavien i resten av Europa.
Goter och vandaler har haft en enorm betydelse för europas historia. Det är allmänt accepterat på kontinenten. Det är dags att de återfår sitt hem även här i Sverige. Och deras öden bör vara prio 1 för arkeologin.
Hm, den uppfattning jag har av internationell arkeologi är att ytterst få talar om det skandinaviska ursprunget. Jag är dock inte så insatt. Visst vore det extra kul att få reda på hur det egentligen förhöll sig, och vem vet, kanske kan modern arkeologi till sist lösa gåtan åt oss.
/Marcus
Enligt positivistisk vetenskapssyn kan man som forskare endast förhålla sig till det som finns, det är jag medveten om. Men med tanke på att källäget (inom både historia och arkeologi) reser många frågetecken för det aktuella perioden tror jag att det är riskabelt att utesluta hypoteser som saknar entydiga belägg i någon form. I alla fall så länge man inte gör dem till sanningar, vad nu det är.koroshiya skrev:Vad många säger är emellertid att man inte behöver ha mycket gemensamt för att ändå ha med varandra att göra.
/ Probstner
- Djinghis Khan
- Medlem
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
- Ort: Karlstad
"Anses" är inte samma sak som att veta. Vi vet inte vartifrån de kom så därför kan vi inte peka ut ngt "hem"Skalden skrev:
Att låta goterna och vandalerna och heruli få sina hem tillbaka på samma sätt som de allmänt anses höra hemma i Skandinavien i resten av Europa.
Varför ska man främja en nationalschauvinistisk självbild? I vilket syfte är du ute i egentligen?Det är ett sätt att återbörda Sverige in i Europas långa historia. Som det är nu har Sverige funnits i en såpbubbla fram till år 793 ek, vilket inte främjar svenskarnas självbild just nu när vi återigen vill vara en såpbubbla i norr.
Läs modern historisk litteratur av seriösa forskare hellre än Rudbeck och Geiger...Goter och vandaler har haft en enorm betydelse för europas historia. Det är allmänt accepterat på kontinenten. Det är dags att de återfår sitt hem även här i Sverige. Och deras öden bör vara prio 1 för arkeologin.
Det är där någonstans vid den tiden som verklig kungamakt växer fram och östgöta, västgöta och svea länder börjar kämpa inbördes.
Vilken krönika?Så såg det ut även på vikingatiden och faktum är att kyrkliga krönikor ofta nämner just heruli som "vikingar" redan under 300-400-talet.
Mig veterligen är det en ganska stor skillnad mellan vendeltidens materiella kultur och tidigmedeltida/vikingatida kultur, vad har du för exempel?Inget skiljer vikingatiden från tiden runt 200-500-talet annat än skeppen och liten mindre ringbrynjor och hjälmar. Det är precis samma företeelse. Samma kläder, samma kultur, men kanske än mer militariserad.
Litauerna hade varit kristna i närmare en generation då de deltog i slaget vid Grunwald/Tannenberg 1410. Furst Vytautas förde ironiskt nog hundratals korsbanér mot tyska ordens trupper. Även om förkristna trosföreställningar säkert var levande hos de litauiska soldaterna, så kan man väl knappast tala om asar, även om deras religion var nära besläktad med den fornnordiska. De polska och böhmiska trupperna som utgjorde en större trupp hade å andra sidan varit kristna sedan 800-900-talenDe germanska folkvandringarna upphörde kanske inte egentligen förrän Teutonerorden besegrades vid Tannenberg år 1317. Av människor som trodde på asarna...
F.ö. hade den tyska expansionen och migration i närmast upphört redan hundra år innan Tannenberg - eftersom man inte kunde tränga vidare österut
/Mikael[/quote]
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Det finns äldre kartor som t.ex. Codex Urbinas 82, Codex Burney 111, Codex Ebnerianus o.s.v. som baseras på Ptolemy med "tillägg" och som ungefär anger stammar. Men de är inte till så stor hjälp av flera orsaker. En översättning av Peter Heather fokuserar så mycket på den gamla lokaliseringen att han t.ex. översätter skyter till goter när det skulle enligt min mening skulle översättas till alaner (eller stå som skyter). (Alaner är forniranier, fornslaver eller fornturkar -- frågan är debaterad, men gruppen anses vara relaterad till volgabulgarerna.)
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 27 gånger.
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
http://en.wikipedia.org/wiki/Gothskoroshiya skrev:Jag tror man ska akta sig för att göra sig till talesman för utdöda folk, för det är svårt att veta något om deras känslor och uppfattningar. Sålunda kanske de inte skulle hålla med dig om sitt hem i norr. De kanske hellre skulle vilja ha en varm och solig strand i syd.Skalden skrev: Att låta goterna och vandalerna och heruli få sina hem tillbaka på samma sätt som de allmänt anses höra hemma i Skandinavien i resten av Europa.
Goter och vandaler har haft en enorm betydelse för europas historia. Det är allmänt accepterat på kontinenten. Det är dags att de återfår sitt hem även här i Sverige. Och deras öden bör vara prio 1 för arkeologin.
Hm, den uppfattning jag har av internationell arkeologi är att ytterst få talar om det skandinaviska ursprunget. Jag är dock inte så insatt. Visst vore det extra kul att få reda på hur det egentligen förhöll sig, och vem vet, kanske kan modern arkeologi till sist lösa gåtan åt oss.
/Marcus
"Archaeology
The material culture associated with these Goths (or better Gotones) is typically identified with the Wielbark/Willenberg culture[2] (http://www.muzarp.poznan.pl/archweb/gazociag/title5.htm), in Northern Poland. During the late Nordic Bronze Age and early Pre-Roman Iron Age, this area had had strong influences from southern Scandinavia, which made the Wielbark culture closely related to that of southern Sweden[3] (http://www.arkeologi.uu.se/publications ... stract.htm). During this period the warm and dry climate of southern Scandinavia (2-3 degrees warmer than today) deteriorated considerably, which not only forced people to change their way of living, to leave settlements, but also dramatically changed the flora. Moreover, in the traditional province of Ostrogothia, in Sweden, there appears to have been a general depopulation prior to the appearance of Goths in Poland. Modern archaeological research consequently supports the Scandinavian origin of the Goths and the authenticity of their tradition."
Mera...
http://www.moec.gov.cy/CCP/projects/the ... ovenia.htm
http://www.hyw.com/books/history/Goths.htm
http://business.gorge.net/zdkf/nlt-medi.html
http://www.morbidoutlook.com/nonfiction ... goths.html
http://www.infoplease.com/ce6/history/A0837026.html
http://ancientworlds.net/aw/Thread/23891
http://www2.sjsu.edu/faculty/watkins/barbarians.htm
http://www.northvegr.org/lore/scansource/018.php
http://www.osterholm.info/swedes.html
http://www.britannica.com/eb/article?tocId=9037486
http://www.roangelo.net/valente/longobar.html
Jordanes är en stark källa. Den bygger på muntlig tradition som var mycket stark på den tiden. På sätt och vis är det den som fortfarande förs vidare, så pass stark är den. Varför skulle ett heroiskt krigarfolk påstå att deras förfäder kom från ett U-land? Det hade varit häftigare att säga att de härstammade från Akilles hjältar, Grekerna, Makedonierna, Spartanerna eller varför inte Hannibal...
Ja, man följer ofta floderna för att ta sig till Svarta Havet från Östersjön. Motorvägar och järnvägar fanns inte då.elof skrev:Appropå litauerna så tror jag deras fordoma (1920-tal) benämning på regionerna Vitryssland och Ryssland var Gudai respektive Gudas, vilket ansetts som en ljudförändring av goter.
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
Jordanes bygger på Cassiodorus och i princip inget annat, enligt honom själv. Att kalla något som författaren själv menar är en avskrift gjord ur minnet efter att i tre dagar haft tillgång till orginalet, för "stark källa", det är jag tyvärr inte med på. Vilka källor Cassiodorus byggde sitt referat på tror jag inte är känt, men Cassiodorus hade ju åtminstone gotiskt påbrå vilket såvitt jag vet inte Jordanes hade. Jordanes börjar ju f.ö. sin framställning med ett totalt trovärdighetsmagplask när han helt blandar ihop sitt huvudämne goterna med de helt orelaterade geterna. Pinsamt, pinsamt. Vad känner du för en bilreparatör som tror att växelspaken är gaspedal? Sekvensen om amazonerna ligger bara hälften så långt från Jordanes egen tid som goternas utvandring påstås göra - en rimlighetsanalys torde säga att utvandringsmyten inte nödvändigtvis är mer sann än amazonskrönan. (Oavsett vad någon kan anse om amazon-myten så är det som presenteras i Jordanes just en skröna)
Visst finns källor som underkänner de skandinaviska bevisen. Heather är väl den mest spridda engelskspråkiga goter-experten och är på intet sätt övertygad om någon götalandsanknytning.
Min inställning till hela affären sammanfattas med "försiktig skepsis".
Nej, de trovärdiga tecknen på samröre mellan goter och Götaland är arkeologiska och lingvistiska.
Om du frågar mig alltså. Vilket inget har gjort
Visst finns källor som underkänner de skandinaviska bevisen. Heather är väl den mest spridda engelskspråkiga goter-experten och är på intet sätt övertygad om någon götalandsanknytning.
Min inställning till hela affären sammanfattas med "försiktig skepsis".
Nej, de trovärdiga tecknen på samröre mellan goter och Götaland är arkeologiska och lingvistiska.
Om du frågar mig alltså. Vilket inget har gjort
http://www.all2know.com/sv/wikipedia/g/ ... prung.htmlOlof Ekström skrev:Jordanes bygger på Cassiodorus och i princip inget annat, enligt honom själv. Att kalla något som författaren själv menar är en avskrift gjord ur minnet efter att i tre dagar haft tillgång till orginalet, för "stark källa", det är jag tyvärr inte med på. Vilka källor Cassiodorus byggde sitt referat på tror jag inte är känt, men Cassiodorus hade ju åtminstone gotiskt påbrå vilket såvitt jag vet inte Jordanes hade. Jordanes börjar ju f.ö. sin framställning med ett totalt trovärdighetsmagplask när han helt blandar ihop sitt huvudämne goterna med de helt orelaterade geterna. Pinsamt, pinsamt. Vad känner du för en bilreparatör som tror att växelspaken är gaspedal? Sekvensen om amazonerna ligger bara hälften så långt från Jordanes egen tid som goternas utvandring påstås göra - en rimlighetsanalys torde säga att utvandringsmyten inte nödvändigtvis är mer sann än amazonskrönan. (Oavsett vad någon kan anse om amazon-myten så är det som presenteras i Jordanes just en skröna)
Visst finns källor som underkänner de skandinaviska bevisen. Heather är väl den mest spridda engelskspråkiga goter-experten och är på intet sätt övertygad om någon götalandsanknytning.
Min inställning till hela affären sammanfattas med "försiktig skepsis".
Nej, de trovärdiga tecknen på samröre mellan goter och Götaland är arkeologiska och lingvistiska.
Om du frågar mig alltså. Vilket inget har gjort
"Dagens konsensus
I olika sammanhang har flera olika folk utpekats som goternas ursprung; götarna, gutarna och jutarna är bara några exempel. Av dessa kan möjligen götarna sägas vara de som rimligast passar in, på grund av språkhistoriska likheter. Gutamålet har vissa egenheter gemensamt med gotiskan, som att ordet för lamm betecknar även vuxna djur.
En arkeologiskt belagd befolkningsminskning i delar av götalandskapen under folkvandringstiden skall enligt vissa kunna tolkas som antingen en utvandring av "goter" eller som att ett brödrafolk ska ha givit sig av för att förena sig med sina släktingar på kontinenten. Denna befolkningsminskning är dock svår att exakt knyta till någon händelse eller skeende i goternas skriftligt belagda historia.
Att den gotiska befolkning som kom att ställa till besvär för Östrom och i Spanien skulle vara ett homogent folk som utvandrat från Sverige kan nog lugnt uteslutas. Ett konglomerat, där många stammar absoberats men ett ledarskikt eller krigarkast behållit sitt språk och möjligen en del av sin kultur anses dock av många som en möjlighet. Ett kulturellt utbyte mellan denna folkgrupp och folk runt Östersjön och i nuvarande Sverige skulle kunna ha ägt rum, och arkeologiska fynd som lämnar utrymme för den tolkningen finns.
Den nuvarande uppfattningen bland historiker, språkvetare och arkeologer torde vara att det finns gott om tecken som tyder på omfattande samröre mellan de nordiska folken och goterna under deras förflyttning ner mot Medelhavet, både i arkeologiska fynd, språklig analys, historiskt källmaterial och inte minst goternas egen mytologi. Något bevis för exakt härstamning finns däremot inte och inte heller anses en homogen härstamning särskilt trolig."