Germaner och Skyter
Att Sleipnir skulle ha associerats med Helhästen låter märkligt. Var har du hört detta Dûrion? Vad jag vet har Sleipnir ingenting med Helhästen att göra.
Helhästen är något som förekommer i dansk folklore. Det är en trebent, svart, ibland huvudlös häst som varslar om död för den som ser den. Däremot kan Helhästen (i Danmark, märk väl) enligt sägnerna associeras med den häst som sades begravas levande på varje begravningsplats före någon människa kunde begravas där.
Helhästen är något som förekommer i dansk folklore. Det är en trebent, svart, ibland huvudlös häst som varslar om död för den som ser den. Däremot kan Helhästen (i Danmark, märk väl) enligt sägnerna associeras med den häst som sades begravas levande på varje begravningsplats före någon människa kunde begravas där.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Folke Ström menar i sin bok Nordisk Hedendom att Sleipner troligen setts som en "helhäst", att Sleipner för den döde till dödsriket - vilket som motiv då skulle förekomma på den gotländska bildstenen i Tjängvide.Widsith skrev:Att Sleipnir skulle ha associerats med Helhästen låter märkligt. Var har du hört detta Dûrion? Vad jag vet har Sleipnir ingenting med Helhästen att göra.
Helhästen är något som förekommer i dansk folklore. Det är en trebent, svart, ibland huvudlös häst som varslar om död för den som ser den. Däremot kan Helhästen (i Danmark, märk väl) enligt sägnerna associeras med den häst som sades begravas levande på varje begravningsplats före någon människa kunde begravas där.
Detta i association till att hästar förekommer i både i nordisk och sibirisk mytologi kring döden.
Mvh -Dan
Jag måste nog säga att Folke Ström spekulerar lite väl mycket i detta fall. Någon tradition om Helhästen har inte påvisats utanför Danmark. Det finns därför ingen anledning att göra den till ett nordiskt fenomen, samt att utifrån en sådan "allmängiltig status" dra paralleller till den fornnordiska mytologin.
Dessutom, skulle Sleipnirs åtta ben göra den till en tänkbar helhästs-kandidat?
Att sedan hästar allmänt förknippats med ritualerna kring döden i olika kulturer är en annan sak.
Dessutom, skulle Sleipnirs åtta ben göra den till en tänkbar helhästs-kandidat?
Att sedan hästar allmänt förknippats med ritualerna kring döden i olika kulturer är en annan sak.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Kanske också beror på vad man lägger i betydelsen av ordet "Helhäst". Menar man just den specifika personifikationen "Helhästen" (en viss dödsvarslande häst som har det namnet) i Danmark, eller mer "Helhäst" som ett begrepp - likt en häst bland många andra som fungerar som mytologisk häst förknippad med döden på något sätt, alltså vilken "Hel"-häst som helst? Jag är osäker på vad Folke Ström menar, men jag tolkade det som det senare...
Mvh -Dan
Mvh -Dan
Varför skulle "Helhäst" vara rättfärdigat som begrepp? Det begriper jag inte. Det låter som en något diffust tillkommen företeelse. Alternativt att Folke Ström varit slarvig och trott att Helhästen just är en allmännordisk företeelse och att man därför kan foga in "varianter" som Sleipnir i begreppet. Jag tycker inte att ett vidare begrepp är rättfärdigat utifrån det mytologiska källmaterialet.
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Jag läste att det finns en del som hävdat att oden = wodan = gutan =gottan, vilket gör att det finns flera småinskriptioner med "oden" på lösa föremål. [R.I. Page, Runes (1987), s. 8-11] Andra menar att det är inskriptioner på folkslagsbeteckningen goter.barzam skrev:När beskrivs Oden (*Woðana-) först i källorna? Och var?
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Det jag åsyftade på ursprungligen var en jämförelse mellan lapskans Ruto (som avbildas som hästar på cermonitrummor) och Hel(-hästen). En del har menat att Ruto är en mer ursprungligare form av Odin, istället för Eddans Odinsgestalt. Å andra sidan hävder andra att Ruto är mer samstämmig med Hel, bl.a. för att båda (liksom visserligen Oden) framträder i blå gestalt, både den lapska och jylländska folktron (om Hel) placerar dödsriket långt upp i norr, o.s.v. Man lyckas iWidsith skrev:Jag måste nog säga att Folke Ström spekulerar lite väl mycket i detta fall. Någon tradition om Helhästen har inte påvisats utanför Danmark.
http://www.lysator.liu.se/runeberg/fata ... /0020.html
nästan visa att Ruto är något lånat från germanerna. Nu är ju t.ex. L. Bäckman, Å. Hultkrantz (1978) modernare källor, men det var en intressant argumentation i Fataburen 1919.
- Bilagor
-
[Filtypen tif har inaktiverats och kan inte längre visas.]
Re: Germaner och Skyter
Såg nyligen en dokumentär där de grävde ut skytiska så kallade isgravar i dagens Mongoliet. Där verkar hästen ha spelat stor roll i mytologin, precis som hos svearna (jfr fynden i Gamla Uppsala).
Det fanns starka band mellan Skandinavien och ner mot Svarta havet. Kan vi ha haft migration åt båda hållen? En gotisk migration åt sydost och en skytisk migration åt nordväst?
Det fanns starka band mellan Skandinavien och ner mot Svarta havet. Kan vi ha haft migration åt båda hållen? En gotisk migration åt sydost och en skytisk migration åt nordväst?
Re: Germaner och Skyter
Jag tror att det är rätt väl belagt att den fornnordiska mytologin till huvudelen är ett gemensamt arv från den Indo Eureiska källan. Man kan jämföra mytologi, guda namn- och gestalter, historier ritualer mm all från Indiska Veda till grekisk,persisk, romersk och andra indoeurpeiska källor.
Skyterna är väl inte riktigt något särskilt folk annat än allmänt av indo eurpeisk art, men de fanns väl inte på plats förrän 5-600 år BC, vilket väl borde vara mist 1000 år tidigare än än indoeuropeiska framstötar av indoeuroeisk stäppfolk mot södra Polen som efterhand blev ursprunget till den germanska språkstammens utveckling kring Baltikum.Hursomhest lär urgermanskan redan varit på plats i dessa trakter före 500BC och skyternas tid.
Och med språket kom nog mytologin också.
Skyterna är väl inte riktigt något särskilt folk annat än allmänt av indo eurpeisk art, men de fanns väl inte på plats förrän 5-600 år BC, vilket väl borde vara mist 1000 år tidigare än än indoeuropeiska framstötar av indoeuroeisk stäppfolk mot södra Polen som efterhand blev ursprunget till den germanska språkstammens utveckling kring Baltikum.Hursomhest lär urgermanskan redan varit på plats i dessa trakter före 500BC och skyternas tid.
Och med språket kom nog mytologin också.