Goterne og de andre

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 januari 2005, 12:31

corona skrev:nej jag har inte läst teorin i från hans bok som sagt tredje gången jag upprepar det här nu. jag FICK INFORMATIONEN från en annan sida men ja det står samma sak i jordanes bok. så om nu folk börjar röra sig bort ifrån norden låter söder ut som en vettigare rikning än norr och öster mot norra delarna av i ryssland knappast bra ställe att slå sig ner på. viket lämnar söder ut eller väster ut kvar. dacien låter som ett bra allternativ då. vilket gör att jordanes i det här fallet verkar vara tro värdig.

och visst jordanes bok ska nog tas kritiskt men all historia som inte är väl dokumenterad ska nog göras det. min åsikt i alla fall.
Vad vi kanske misslyckats att förmedla, är att Jordanes version i det här fallet är halvsanningar, utom möjligtvis det om att hunnerna invaderar Europa. Goterna som vandrar in i Romarriket är inte detsamma som svioner eller gotlänningar.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 30 januari 2005, 22:24

Cwen Sea anges vara bihang till Medelhavet...? Man kanske skulle ta och skumma igenom Alfreds översättning av Orosius världshistoria och se vad han namnger goter

Jämför http://www.gutenberg.org/dirs/1/3/4/1/1 ... 3411-h.htm

EDIT: Ändrade inlägget.

hitpil
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 februari 2005, 05:51
Ort: norr

Inlägg av hitpil » 3 mars 2005, 01:18

För den som är intresserad av goternas historia och frågor som rör Jordanes Getica, vill jag rekommendera följande böcker.

Wolfram, Herwig. Die Goten. Verlag C.H. Beck 1990.

Standardverket om goterna. Finns också i engelsk översättning:

Wolfram, Herwig. History of the Goths. University of California Press 1988.

Wagner, Norbert. Getica. Untersuchungen zum Leben des Jordanes und zur frühen Geschichte der Goten. Walter de Gruyter & Co 1967.

Svennung, Josef. Jordanes und Scandia. Almqvist & Wiksell 1967.

mvh/hitpil

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

skillnader mellan folkslagen under folkvandringstiden?

Inlägg av Matua » 18 mars 2005, 20:48

Är det någon som vet SKILLNADERNA mellan alla dessa olika folkslag gällande kläder, samhällstruktur, religion, språk, keramik, vapen, smycken, utseende etc. Eller vet man mest att de kom, plundrade och försvann?
8O Har läst flera böcker där det ingående tas upp vilka folk som befann sig var, vart de gick och vart de stridade men man får ingen uppfattning om skillnaderna mellan de olika folkslagen.

Skriv svar