Fråga om "häxor"...

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Fråga om "häxor"...

Inlägg av Olof Ekström » 14 april 2004, 09:33

The shamans of the Germanic peoples were female, and were called Wicces in Anglo-Saxon England and Völvas in Scandinavia.
Snubblade på ovanstående nyss. Kommentarer? Det som jag undrar över är i första hand att det fastslås att de var kvinnor. Finns sånt belagt nånstans?
(Glöm för ett ögonblick sådana invändningar som exempelvis debatt om vad ett germanskt folk är)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Fråga om "häxor"...

Inlägg av Leonidas » 14 april 2004, 22:47

Teodric skrev:
The shamans of the Germanic peoples were female, and were called Wicces in Anglo-Saxon England and Völvas in Scandinavia.
Snubblade på ovanstående nyss. Kommentarer? Det som jag undrar över är i första hand att det fastslås att de var kvinnor. Finns sånt belagt nånstans?
(Glöm för ett ögonblick sådana invändningar som exempelvis debatt om vad ett germanskt folk är)
Nej, det skulle jag tycka vara att gå lite för långt. Bl.a. omnämns Oden som shaman.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 15 april 2004, 21:30

Jag har kamrater som läser arkeologi varför jag ibland är och lyssnar på de föredrag som Arkeologiska föreningen här i Uppsala anordnar. Ett av dessa gavs av en docent som hade gjort sin doktorsuppsats om magi under vikingatid. Han menade att det fanns ett stort antal olika former av magi. De klassificerades mer elle mindre av vem som utövade magin och hur utövandet gick till.
De flesta som utövade magi så som magiker, till skillnad från vissa typer av ritualmagi på stora högtidsdagar, tycks ha varit kvinnor och i de fall där det var en man stod denne högt i social rang men samtidigt utanför den normala sociala rangordningen. För män verkar det, av de källor som finns kvar, ha förekommit inslag av homosexuellt beteende under vissa av de magiska riterna.

Att Oden skulle ha ägnat sig åt magi är sant men han ska ha lärt sig denna av Freja, vilket i sig tyder på att magiutövande faller sig mer naturligt för en kvinna alternativt inneboende hos kvinnor men inte hos män.

Kommer inte ihåg hela föredraget men det gick ut på ovanstående. Kvinnor var vanligare som magiker än män.

Martin

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 april 2004, 23:29

Mycket intressant, tack MrMR!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 april 2004, 23:35

De här "Godarna" då, var inte de en slags schamaner?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 16 april 2004, 09:30

Kan de kvinnliga shamanerna vara ett arv från vanerna, vars matrikala struktur lukrades upp med mötet med asarna, symboliserat av Odens önskan att lära sig kunskapen?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 16 april 2004, 17:57

Leonidas skrev:Kan de kvinnliga shamanerna vara ett arv från vanerna, vars matrikala struktur lukrades upp med mötet med asarna, symboliserat av Odens önskan att lära sig kunskapen?
Jo, eller kanske ett arv från en gammal ursprunglig finsk-ugrisk religion, besläktad med den samiska mytologin

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 17 april 2004, 11:14

Djinghis Khan skrev:
Leonidas skrev:Kan de kvinnliga shamanerna vara ett arv från vanerna, vars matrikala struktur lukrades upp med mötet med asarna, symboliserat av Odens önskan att lära sig kunskapen?
Jo, eller kanske ett arv från en gammal ursprunglig finsk-ugrisk religion, besläktad med den samiska mytologin
Ja, eller tvärtom...

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 25 april 2004, 01:29

Om jag inte missminner mig så kallades en sådan kvinnlig schaman för Völva, vilket ska betyda något i stil med stavbärerska av det "trollspö" hon använde under en Sejd (ritual)

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Re: Fråga om "häxor"...

Inlägg av sibiriska tigern » 19 juli 2004, 01:01

Teodric skrev:Finns sånt belagt nånstans?
Intressant fråga. I Populär arkeologi nr. 4 2004 redovisas några artefakter som kan tyda på kvinnlig schamanism bland Vikingarna: små silverkvinnofigurer ("valkyrior") och minatyrstolar från Birka, minatyrhus från Öland vilka kan ha varit artefakter som völva använde enligt islänningasagor. Med information från "Erik den Rödes saga" som beskriver en sittandes völva med käpp i hand, har man föreslagit att en funnen grav i Birka kan vara en völva.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 19 juli 2004, 01:19

Djinghis Khan skrev:
Leonidas skrev:Kan de kvinnliga shamanerna vara ett arv från vanerna, vars matrikala struktur lukrades upp med mötet med asarna, symboliserat av Odens önskan att lära sig kunskapen?
Jo, eller kanske ett arv från en gammal ursprunglig finsk-ugrisk religion, besläktad med den samiska mytologin
Jag har sett att vissa härleder vanerna till skyternas kvinnliga krigare. Jag vet knappt dock vilka skyterna var, bör jag tillägga. Den permiska (finsk-urgiskt folk i Nordryssland) djurornamentiken, liksom tidig skandinavisk djurornamentik, har jag sett sammanfalla med skytisk, men djuren är de som finns på orten (d.v.s. björnar, älgar, renar, ormar, o.s.v.) och det är sådant som utmärker de manliga schamanerna - Finsk-urgiska språk har t.o.m. haft speciella ord för undersåtar, översåtar och silveregendom.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Re: Fråga om "häxor"...

Inlägg av sibiriska tigern » 19 juli 2004, 13:15

Leonidas skrev:
Teodric skrev:
The shamans of the Germanic peoples were female...
Snubblade på ovanstående nyss. Kommentarer?...
Nej, det skulle jag tycka vara att gå lite för långt. Bl.a. omnämns Oden som shaman.
Och sedan kom jag på att det finns två fynd i Birka som är unika och må möjligtvis vara manliga schamän, istället för krigare. En av dem innehåller en 40-50 årig man, begravd med ett älghorn och en 20-30 årig pojk med huvudet avskiljt.

De två gravarna innehåller samma typ av vapen -- men den nämnda är lite speciellt med att det är en dubbelgrav. Att vapen och ornamentik med stridande parter inte behöver betyda krigsscener, kan exemplifieras med de som förekommer i circumpolära (bl.a. finsk-urgiska) kulturer, som ofta innehåller dessa saker, speciellt bland schamän.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Fråga om "häxor"...

Inlägg av Christer Samuelsson » 19 juli 2004, 16:29

elof skrev:
Teodric skrev:Finns sånt belagt nånstans?
Intressant fråga. I Populär arkeologi nr. 4 2004 redovisas några artefakter som kan tyda på kvinnlig schamanism bland Vikingarna: små silverkvinnofigurer ("valkyrior") och minatyrstolar från Birka, minatyrhus från Öland vilka kan ha varit artefakter som völva använde enligt islänningasagor. Med information från "Erik den Rödes saga" som beskriver en sittandes völva med käpp i hand, har man föreslagit att en funnen grav i Birka kan vara en völva.
Intressant detta:
Jag drar mej till minnes en artikel i den goda tidningen Svensk Hemslöjd. För något år sedan, var där ett repotage från de Baltiska länderna, jag minns tyvärr inte vilket land. Men på bonnlandet, ute i byarna, trots Kolchoser och andra moderna påfund, så hade man mycket små miniatyrhus ståendes vid sitt eget dito. Det påstods i artikeln, vara en urgammal sedvänja som såvitt jag förstår överlevt både komunism och kristenhet. Här kunde man offra småsaker till gårdens goda väsen eller så.
Dom små husen var riktigt söta, med både fönster och dörrar.
Det vore faktiskt konstigt, om inte sedvänjan med småhus, har samma ursprung på Öland som i Baltikum. Jag skall försöka hitta bilderna och lägga ut dom här.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Re: Fråga om "häxor"...

Inlägg av sibiriska tigern » 20 juli 2004, 14:30

Christer Samuelsson skrev:....Dom små husen var riktigt söta, med både fönster och dörrar...
Ja, det stämmer ju när jag tänker efter: och jag vet att bl.a. gravplatser omkring Synyafloden (Nordryssland) brukar implementeras på detta sätt för försvunna/onaturligt döda personer (bland Khanty/Chanterna), under slutet av 1970-talet. Och dessa var (är) så pass stora att man kan lagra saker (depåplats; offerplats.)

Skriv svar