Människans utveckling i den nya och den gamla världen

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 11 augusti 2004, 13:16

Keops ska det väl vara. Vad jag förstår av forskning (ej kvasi-mystisk inkluderad) så skiljer sig keops från de andra i att det inte tycks vara en grav (även om folk begravs där i under många år). Möjligt dock att jag har svårt att hålla undan fiction-forskningen. Det kan ibland vara svårt att göra gränsdragningen.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 augusti 2004, 09:03

Dûrion Annûndil skrev: Och vilken pyramid menar du med "Kufhu"? Khefren eller Kheops?

Mvh -Dan
Khufu (Chnm-Chwfw) är det riktiga egyptiska namnet på faraon. Kheops är den senare grekiska stavningen

/Mikael

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 augusti 2004, 10:10

Det hör inte till allmänbildningen att känna till de riktiga namnen på Gizeh-pyramid-faraonerna, men här på Skalman är det naturligtvis en annan sak:

Cheops - Khufu
Khefren - Khafre
Mykerinos - Menkaure

Gammalegyptisk stavning är lurigt eftersom de, i likhet med flera andra, inte körde med vokaler. Uttalen är därför, såvitt jag förstått, kvalificerade gissningar.

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 12 augusti 2004, 15:03

mmm just. Det verkar som om vokaliseringen mest bygger på lite klassificeringar. Egypten fick U och Sumer fick O.. typ ...

Mycket intressant läsning om detta i boken "Egyptens nycklar" som handlar om hur Champollion knäcker gåtan med hieroglyferna. Att rosetta-stenen var lösningen en är grov förenkling.

http://www.bokspegeln.com/boktips.asp?a ... ns+nycklar

Skriv svar