Förhistoriskt åkerbruk

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 11 december 2003, 00:10

Det är ju helt riktigt att effekten blir olika beroden pa vilket redskap man använder så "kör" man i olika formationer som lämpar sig bäst.

Och när man plöjer med hjulplog idag använder man ju en teknik, medan om man harvar en annan, och med hundrapinnars en tredje...

Jag anar att man blndade dessa tekniker när man "ådrade", och i vilket fall som helst så vände man i motsatt riktning vid varje vända om jag förstått dig rätt. Effekten blev då möjligen lite åt att plöja.

Jag tror också odlingarna var mycket små, inte så mycket pga av mindre behov, som arbetat att skydda dem med gärdesgårdar och stenmurar mot vilda djur, även om mot sensommaren man får förmoda att man höll vakt vid fälten precis som idag, i en del tropiska trakter.

Ända fram till 1700-tal var det ju åkrar som hägnades in och inte betsmarker, tvärtom mot idag.

Fråga: Når nådde plogen Sverige?

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 12 december 2003, 21:02

Tack Dan

Din fråga: När nådde plogen Sverige? Mjaa, det är svårt att säga och det tvistas om saken. Själv tror jag att den just "nådde" våra trakter under järnålderns senare del någonstans, men jag undrar om den då fick någon större spridning då, eftersom mejselårder funkade bra. Under medeltid och senare blev spridningen mycket ojämn i Sverige. Janken Myrdal skriver förtjänstfullt om det där i t ex "Medeltidens åkerbruk".

Plogens förmodat sena införande har tagits som bevis för att man inte började odla på lera förrän under medeltid eller så. Men det är en alldeles för hastig slutsats.


För övrigt har jag beslutat att fr o m nu lägga ner mina aktiviteter på Skalman. Tack, särskilt ni i denna åkerbrukstråd!

Drotte
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2004, 22:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Drotte » 18 maj 2004, 23:35

Ett sånt intressant ämne! Visst använde man de "sandiga" jordarna först. (Moränjordar i Sverige, och de flesta över Högsta Kustlinjen.) Sverige har en väl bevarad landskapshistoria, eftersom vi aldrig har varit särskilt många, och så fort vi har kunnat har vi övergett de sämre jordarna. (De över Högsta Kustlinjen.) I Småland finns det gått om spår av dessa tidiga odlingar: hackerör, samlingar av stenbumlingar i högar. "Danskgravar" kallas de sen gammalt, trots att de är mycket äldre än något krig mot Danmark.

De tyngre lerjordarna, har jag för mig, blir intressanta först med den järnskodda spaden, eftersom dränering är viktig för den typen av jord. Men det är först med plog med vändskiva som den typen av jord blir verkligt högintressant. (Och nu talar vi medeltid.)

Litteraturtips: Det svenska jordbrukets historia del 1 (och även del 2 till viss del.) Agrarhistoria. Och glöm inte kulturgeograferna! Mats Widegren har skrivit massor om gamla åkrar. (Nu orkar jag inte skriva mer om detta intressanta ämne.)

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 22 maj 2004, 18:28

Hej Drotte !

Kul att du finner det forntida åkerbruket intressant. Det är det verkligen. Tyvärr har alltför få arkeologer haft den meningen genom åren och använder närmast pinsamma förenklingar av ett extremt komplext ämne. Kulturgeograferna har gjort mycket i branschen, det har du helt rätt i.

Om du lovar att läsa hela diskussionen vi haft tidigare i tråden, så kan vi hitta en bra nivå för fortsättningen. Välkommen!

Singer
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 september 2004, 17:58
Ort: Täby
Kontakt:

Inlägg av Singer » 12 september 2004, 18:05

Jag har inte varit något fan av historia, men börjar tycka det är rätt intressant. Jag läser just nu historia och ska svara på frågan: "Varför blev våra förfäder fasta jordbrukare för ca 12 000 år sedan?"

Dvs. varför övergick vi från att vara jägar- och samlarfolk till att bli jordbrukare. Tyckte att titeln på den här tråden hade med det här att göra, även om jag ser att själva diskussionen t.o.m. rört sig till 1700-talet, men ni kanske kan hjälpa mig ändå?

En del i svaret måste ju vara att de utrotade de större däggdjuren, och därmed behövde andra näringskällor. En annan förklaring tycks vara klimatförändringen efter istiden. Men att de behövde nya näringskällor - varför fiskade de inte enbart (vilket de ju gjorde först) - hur kom de på hela idén med svedjebruk osv?

Kan någon hjälpa mig - om inte med information, så med nyttiga länkar. För jag har letat, men det känns som att leta i en djungel där inget är inriktat på "precis" det jag letar efter.

Skriv svar