Vulkanutbrottet som utplånade större delen av mänskligheten.

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Vulkanutbrottet som utplånade större delen av mänskligheten.

Inlägg av jofredes » 12 oktober 2003, 10:43

Hur var historien om det här vulkanutbrottet som drabbade människan för en 70 000 år sedan. jag har sett siffror på mellan 1000 och 10 000 skall ha överlevt och att detta tvingade människan genom en flaskhals evolutionärt. Har det kommit fram nån ny information?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 oktober 2003, 15:38

Om du pratar om Homo sapiens som är anatomiskt lika dagens H. sapiens, så dyker dom upp i "fossilarkivet" för omkring 100 000 år sedan, i Afrika och Israel, och något senare i Europa och Asien. Även undersökningar av den s.k. molekylära klockan i mänskligt DNA tyder på att människan utvandrade från Afrika för mellan 102 000 till 450 000 år sedan. Jag vet inget om ett vulkanutbrott så stort att det skulle ha kunnat hota mänskligt liv över praktiskt taget hela den gamla världen vid den tidpunkt du nämner. Men utveckla gärna lite närmare så ska jag se vad jag kan hitta. S.k. genetiska flaskhalsar är en välkänd evolutionär mekanism, men jag är tror inte att jag känner till att H. sapiens skulle ha genomgått en större sådan.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 12 oktober 2003, 16:43

Jag har inte tillgång till några källor, men det här vulkanutbrottet har nämnts bla på ett program om människans evolution på discovery, och så tror i populär historia eller populär arkeologi, möjligtvis i illustrerad vetenskap.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 12 oktober 2003, 23:20

Illustrerad vetenskap är en usel källa.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 13 oktober 2003, 16:54

FoxTox skrev:Illustrerad vetenskap är en usel källa.
Varför det?

/DK M

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 13 oktober 2003, 17:20

Den är alltför populärvetenskaplig, om man får säga så.

Vetenskaplig litteratur har alltid hänvisningar för vidare läsning, författare presenterar egna forskningsresultat. Även peer-review brukar vara ett gott tecken. Tidskriften Nature är ett praktexempel på en sådan tidskrift.

Tyvärr är dessa ofta också dödligt tråkiga, och/eller komplicerade. Detta är ganska naturligt, då de egentligen vänder sig mot universitets- och forskarvärlden. Det blir ganska mycket diagram och tabeller...

Därför finns i andra änden på spektrat tidskrifter som Illustrerad vetenskap. Mycket få hänvisningar, få verkliga forskningsrön men desto kreativare artikelförfattare och rubriksättare. Personligen lade jag av med min prenumeration på Illvetenskap när dom slogs ihop med Facts & Fenomen. Nu lägger jag pengarna på National Geographic istället.

En tidskrift som kan vara ett alternativ till illvetenskap är Forskning och Framsteg. Ett slags mellanting på spektrat. Där skriver forskarna om sina egna forskningsfält (men inte nödvändigtvis om sin egen forskning), artiklarna är ofta väl underbyggda och du kan lätt gå vidare och fördjupa dig i andra artiklar eller böcker. Där finns även artiklar av vetenskapsjournalister, och korta notiser om nya rön.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 oktober 2003, 18:02

Felet med Illustrerad vetenskap är att det syns att den skrivs inte av populärvetenskapligt intresserade fackmän utan av journalister som tror sig vara populärvetenskapligt skolade. Således kan man ibland se redovisning av en upptäckt i ett komplext skeende. Så läser man texten, och så länge de refererar den redan kända kunskapen så är det ganska OK. Men sedan kommer avsnittet när de skall presentera det som är det nya - och där fastnar de ofta; det märks att de själva fattar egentligen inte vad som är det nya - och därmed kan inte heller presentera det, när de inte har rejält stöd av utförliga redovisningar.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 14 oktober 2003, 10:21

Som sagt, jag är inte säker på att det var i illustrerad vetenskap som det skrevs, och det var åtminstone två olika källor som uppgav uppgiften(Discovery var den ena), men de angav olika källor för antalet överlevande.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 14 oktober 2003, 17:44

Kan någon vara väldigt snäll och förklara vad som menas med denna flaskhals?? Jag fattar inte. :o

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 oktober 2003, 18:25

En flaskhals är en tillfällig nedgång i det antal individer som utgör en gen-pool. Den är mycket tydlig när man studerar genmaterialet, därför att den i princip nollställer den mekanism som innebär att skillnaderna mellan individer i populationen blir allt fler med tiden. African Eve är en välbekant flaskhals - i själva verket syftar begreppet inte alls på en individ, utan på en mycket liten population från vilken samtliga nu levande individer ärvt allt sitt genetiska material (minus det som tillkommit genom mutationer). I Evas fall rör det sig om en population på runt ... errgm... jag har glömt hur många. För ca 200000 år sedan i alla fall.

Klargörande:
Innan någon hinner rätta mig - För Eve rör det sig "bara" om mitokondrie-DNA, inte "allt" genetiskt material. En cell innehåller DNA på flera ställen, dels i kromosomerna, dels i mitokondrierna, dels nåt ställe till. MitokondrieDNA är trevligt att studera eftersom det bara ärvs på mödernet (spermien har inte med sig nåra mitokondrier). Det finns visst nån sorts DNA-material som bara ärvs från fadern också, men det är mer nyligen uppmärksammat och inte lika känt. Dessutom kan man anmärka att även mitokondrieDNA tydligen *kan* överföras från fadern i vissa fall vilket komplicerar situationen något.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 oktober 2003, 18:33

Kanske i alla fall ska tillägga att om en flaskhals på nåt tiotusental individer funnits halvvägs tillbaka till Eve så skulle vi inte ha känt till Eve, den flaskhalsen skulle vara osynlig i materialet.

Såvitt jag kan begripa i alla fall.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 14 oktober 2003, 21:02

Djurarter som har gått igenom flaskhalsar är t.ex geparder som man mistänker att dagens förökningsproblem har med inavel att göra.

Skriv svar